Speaker upgrade voor de S70

 
 
 
 
 
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Speaker upgrade voor de S70

 · 
Posted: 16.05.2023 - 12:40  ·  #1
Ik begin me steeds meer te ergeren aan het brakke geluid wat er uit de 24 jaar oude speakers in de deuren van de S70 komt. Nou heb ik gezien dat er ringen te koop zijn, waarmee je standaard 16,5cm speakers erin kunt zetten, maar ook dat er in de hoedenplank ruimte is voor speakers. Welke passen daar in? En zijn er ook nog speakers voor in het dashboard te bouwen? Eigenlijk is meer mijn vraag: wat heb je nodig om er wat beter geluid uit te krijgen?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Speaker upgrade voor de S70

 · 
Posted: 16.05.2023 - 15:46  ·  #2
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Speaker upgrade voor de S70

 · 
Posted: 16.05.2023 - 16:52  ·  #3
Ja, daar zat ik ook al aan te denken, die heeft destijds de speakers van de V70 een upgrade gegeven van "Performance" (=kartonnen bagger) naar "High Performance" (=erg mooi).
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Speaker upgrade voor de S70

 · 
Posted: 16.05.2023 - 23:35  ·  #4
In Poika zijn V70 classic heb ik een Gladen set geplaatst. Hij is daar erg over te spreken. Maar ik denk dat er met veel merken wel wat moois te realiseren valt. Kies vooral niet voor de instap modellen, die zijn vaak niet al te best. Huidige speakers uit hun frame halen en frame gebruiken voor de nieuwe woofers. Als je voorzichtig en bedachtzaam werkt kun je de bestaande frames EN aansluitingen behouden. Let op inbouwdiameter en diepte. Het frame achter is nogal vreemd, waardoor de afmeting van de magneet erg van belang is. Je hebt sets met een inline filter puur voor de tweeter, die zijn het makkelijkst te plaatsen. Geen aanpassingen nodig. De meeste hebben echter een los scheidingsfilter, waar zowel woofer als tweeter op aangesloten moet worden. Bij Poika heb ik achter de radio de scheidingsfilters geplaatst. Dan kun je gewoon de 'dikke' luidsprekerdraden gebruiken van de smalle stekker op de radio. De speakerdraden op de brede stekker zijn uitsluitend voor de tweeters bedoeld. Die speakerdraden van de smalle stekker dienen dan als input voor de filters. De 'uitgang' op het filter kun je dan weer de dikke draad gebruiken (die gaat naar de woofer in de deur) en de dunne (die gaat naar de tweeter op het dashboard).
De deurspeakers zijn 6,5".
Overigens is het wel aan te raden ook een versterker te gebruiken. Makkelijkste en prima van kwaliteit is de originele versterker, die onder de passagiersstoel gemonteerd kan worden. Stuk meer vermogen dan de eigen versterker van de radio.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Speaker upgrade voor de S70

 · 
Posted: 17.05.2023 - 09:26  ·  #5
Wat Doeke beschrijft heb ik ook gedaan voor mijn V70 een aantal jaren geleden.
Ik heb voor de deuren (voor én achter) de Dynaudio speakers van een C70 gepakt (uit de voordeuren), zijn de juiste diepte en doorsnede
De oude speaker is redelijk makkelijk uit het frame van de voordeur te halen, zit met een soort schuifjes vast.
Frame van de achterdeur is wat anders, daar moet je het karton van de oude speaker eruit halen om vervolgens de plastic pootjes weg te slijpen om de nieuwe speaker er passend in te krijgen.



Ook de oude tweeters uit de frames gehaald voor nieuwe.



Een subwoofer in de bagageruimte voor de lage tonen, deze kan er met één stekkerverbinding makkelijk uit en is niet zo'n lomp groot ding



....en een PA200 maakt het geheel af, prachtig geluid!!
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Speaker upgrade voor de S70

 · 
Posted: 17.05.2023 - 10:29  ·  #6
Dus als ik het goed begrijp passen er 6.5" (16,5 cm) speakers in, maar moet je het frame een beetje aanpassen? Mooi, daar kan ik wat mee. Bedankt. :)
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Speaker upgrade voor de S70

 · 
Posted: 17.05.2023 - 11:49  ·  #7
Als ik het me goed herinner kun je de originele speakers vrij simpel uit de frames halen. Maar wanneer je de voordeur speakers van de deur af hebt zie je wel dat het 'dicht' is achter de speaker. De inbouwdiepte is van belang, maar ook de diameter van de magneet, want er zit een soort uitsparing in de deurplaat, waar de magneet in valt. Die uitsparing is niet overdreven groot/breed in diameter.
Achter geldt hetzelfde, de opening in de deur is een soort ovaal van vorm, de magneet steekt dus niet door de deurplaat heen. Het is lastig te beschrijven, je moet eigenlijk de speaker demonteren om goed te kijken, dan snap je wat ik bedoel.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0