Speaker valt soms uit

 
 
 
 
 
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Speaker valt soms uit

 · 
Posted: 25.07.2016 - 10:04  ·  #1
In mijn S60 valt de speaker in de rechter voordeur soms uit. Wanneer ik het volume harder draai doet de speaker weer mee, maar vaak van korte duur. Tenzij ik het volume hard laat staan. Ik dacht zelf aan een kabelbreuk of een slecht contact, maar het rare is dat de tweeter in de deur het wel gewoon blijft doen. En deze hebben dezelfde kabel heb ik begrepen.
Gisteren het paneel verwijderd en de connector gereinigd met contact spray maar zonder blijvend resultaat.

Zou het zo zijn dat de speaker aan z'n einde is en dat de weerstand te groot wordt bij een lager volume? Helaas is mijn multimeter overleden dus ik kon gisteren de speaker niet doormeten.

Iemand ervaring hiermee?
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Speaker valt soms uit

 · 
Posted: 25.07.2016 - 11:03  ·  #2
Heb ik ook gehad. Uiteindelijk maar een nieuwe speaker erin geplaatst en toen was het probleem opgelost. De oude speaker was redelijk gehavend, het schuim wat de conus met de speakerring verbond was op 2 plekjes gescheurd, geen idee of het daar mee te maken had. Maar een nieuwe speaker was zeker geen overbodige aanschaf.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Speaker valt soms uit

 · 
Posted: 25.07.2016 - 12:39  ·  #3
Kijk eens welke speaker erin zit?
De conus wil wel eens vast gaan zitten waardoor jij het slecht doet.
De tweeter heeft een andere aansluiting dus logisch dat hij het doet
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Speaker valt soms uit

 · 
Posted: 25.07.2016 - 15:43  ·  #4
Quote door hermanusb

De tweeter heeft een andere aansluiting dus logisch dat hij het doet


Klopt, behalve als het een kabelbreuk is. Dan zou de tweeter ook telkens uitvallen.

Het is volgens mij een base speaker.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Speaker valt soms uit

 · 
Posted: 26.07.2016 - 13:06  ·  #5
Ik heb besloten het maar grondig aan te pakken en in plaats van 1 base speaker een setje high performance speakers te halen. Daarnaast nog 8 'kuipruit' pluggen/wellnuts en M5 boutjes.
Totale kosten:
Speakers €40
Pluggen €10,50
Boutjes: €1,35

1 speaker is los, maar nu moet de andere dus ook. Wat zijn die klinknagels een ondingen zeg!!
Het zal wel weer lekker klinken denk ik.

joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Speaker valt soms uit

 · 
Posted: 26.07.2016 - 13:54  ·  #6
Goede keuze!
Alleen al om het feit dat de high-performance stukken beter zijn dan de basic speakers die erin zaten (gezien het witte stickertje). Nette prijs ook 40 e voor de set.

Nu nog in de achterdeuren ;-) daar zat bij mij tot m'n verbazing niks in.

Aan een kant ging de popnagels er gemakkelijk uit met een goed ijzerboortje (volgens mij 6mm cobalt boortje). De andere speaker een stuk lastiger, dat waren duidelijk popnagels van een harder materiaal.

EDIT: volgens mij is het onderstaande nvt

Als je ze weer met nieuwe popnagels vastzet, let erop een goede tang te gebruiken. Had eerst een crap ding en daarmee trok ik zo de popnagel door het metaal van de deur waardoor het plastic O lipje vd speaker scheurde. (maat popnagel was goed en de gaten niet eerder gebruikt)
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Speaker valt soms uit

 · 
Posted: 26.07.2016 - 16:19  ·  #7
Het kopje eraf boren ging nog wel. Dan kan je de speaker verwijderen, maar daarna.... Uiteindelijk met een griptang de popnagel kleingekregen en door de deur geslagen.
Daarna het gat uitgeboord met een boor 8 en de rubber plug in het gat geduwd. Nieuwe speaker erin en met een boutje en moertje vastgezet. De rubber plug zet uit en trekt de speaker vast.
Mocht ik van auto wisselen kan ik makkelijk de speaker verwijderen en meenemen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Speaker valt soms uit

 · 
Posted: 26.07.2016 - 21:22  ·  #8
Heb je speakers voor de achterdeuren?
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Speaker valt soms uit

 · 
Posted: 26.07.2016 - 21:54  ·  #9
Nee die heb ik niet. Was ook niet van plan die in deze auto te zetten. Met een kind achterin staan de hoedenplank speakers al zachter. Deze zitten bij hem bijna op oorhoogte.
Met een 2e kind op komst is het de vraag hoelang we deze auto nog rijden. Een V70 wordt tegen die tijd steeds aantrekkelijker.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0