Speakers V70 classic vervangen

Kan dat?

 
 
 
 
 
Alfadragon
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 91
Geregistreerd: 09 / 2021
Subject:

Speakers V70 classic vervangen

 · 
Posted: 17.10.2022 - 10:23  ·  #1
Beste allen,

Van het weekend even het slot gerepareerd van de black pearl en toen opgemerkt dat er geen geluid uit de speaker in de deur komt.

Zijn er speakers die ik er zo in kan zetten qua maat? (Ik meet 18 cm doorsnede) ik neem aan dat er een losse speaker in de plastic houder zit.

Beetje knutselen is niet erg maar weet zi veel mogelijk al van te voren.

Alvast bedankt!
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Speakers V70 classic vervangen

 · 
Posted: 17.10.2022 - 14:05  ·  #2
Je moet de brackets wel blijven gebruiken waar de originele speakers in zitten...
De voorste speakers kun je redelijk makkelijk uit de bracket halen; zitten van die plastic bevestigingsschuifjes die kun je zo "afbreken" dan is de -speaker er makkelijk uit te wippen.
Achterdeur bracket is iets anders....
Daarvan moet je de bestaande speaker "slopen" dmv het papier van de speaker eruit te snijden en het plastic wat je dan tegenkomt eruit te slijpen. Zo hou je een kale bracket over en kan er een nieuwe speaker in.

Nieuwe speakers met dezelfde diameter erin en je hebt een beter geluid.

Ik heb de speakers (voor- en achterdeuren) gebruikt uit de C70, zijn Dynaudio en van Kevlar, scheuren niet meer
Deze speakers hebben dezelfde diameter als de oude speakers, komen ook uit de voordeur van de C70
Een versterker PA200 onder de passagiersstoel en een subwoofer in de bagageruimte: Hertz DBA200 maken het geluid uitstekend (vind ik)
(en heb ik de tweetertjes in het dashboard en in de D-stijl vervangen, zitten ook in de originele brackets)
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Speakers V70 classic vervangen

 · 
Posted: 17.10.2022 - 14:10  ·  #3
De foto's staan er helaas niet meer bij...

437-sandstone--p287522.html#real287522
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3740
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Speakers V70 classic vervangen

 · 
Posted: 17.10.2022 - 17:26  ·  #4
Gaat het om voor of achter? Bij de voorzijde moet je rekening mee houden dat er in de deur een woofer zit en op het dashboard een tweeter. Een composet dus. Als je dat vervangt door een andere composet moet je even goed kijken dat je het filter juist aansluit.
Vervang je de woofer voor een coaxiale set (dus woofer met tweeter erop) dan is het waarschijnlijk het mooiste om de originele tweeters los te koppelen.
Je moet speakers in de maat 6,5” hebben.
Alfadragon
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 91
Geregistreerd: 09 / 2021
Subject:

Re: Speakers V70 classic vervangen

 · 
Posted: 17.10.2022 - 17:53  ·  #5
Dat is heel wat info waar ik wat mee kan.

In principe ben ik van plan om de oude te vervangen voor wat nieuws. Oud is natuurlijk te krijgen maar daar zal het leven ook niet zo lang meer van duren. Het is toch een auto 24 jaar oud.

Dus vervangen voor aftermarket nieuw is het plan.

Het gaat om de voordeuren. (Ik ga niet eentje vervangen, ze worden toch in sets verkocht)

Het is goed te weten dat het een woofer is, en de gevolgen daarvan, want ik wilde er wel een twee-weg in stoppen. Dus een woofer wordt het dan. Ik neem aan dat het gewoon twee draadjes zijn? Kabeltje prikprak,plusmin etc. Of moet de tweeter dan ook?

Achterdeuren zijn geloof ik nog niet aan de beurt, maar goed te weten dat het eedelijk makkelijk aan te passen is voor wat 'off the shelf'.

Dank heren!
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3740
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Speakers V70 classic vervangen

 · 
Posted: 17.10.2022 - 21:22  ·  #6
Als je een woofer plaatst is het van belang dat deze gefilterd wordt, net als de tweeter. De originele woofer is ongefilterd, de tweeter heeft wel een filter (minimaal, enkel een elco om het laag weg te filteren). Stel dat je een aftermarket composet koopt, dan zit daar ook een los filter bij. Wat je doet, je zoekt de draad die naar de woofer gaat, maar binnen de carrosserie(dus bijv draad vanaf stekker radio volgen). Die draad knip je door en daar zet je het filter tussen. De draad die vanaf de radio naar de tweeters loopt knip je ook door, de draad richting de tweeters sluit je ook aan op het filter.
Het is tegenwoordig erg lastig om bij een winkel te gaan luisteren naar speakersets. Er zijn maar weinig winkels die een ruim aanbod hebben, terwijl er heel veel aanbod is. Maar veel sets zijn met een beetje tweaken wel naar wens te maken, dus je doet niet snel een miskoop. Ik zou adviseren om te kiezen voor een set waarvan het filter instelbaar is. Ik heb in mijn V40 momenteel een set Gladen speakers, welke in eerste instantie helemaal niet zo fijn klonken. Maar na wat experimenteren met de instellingen op het filter (midden en hoge tonen zijn instelbaar 0, -6, -12dB en 0, 3 en 6dB klinkt ie inmiddels toch wel heel fijn.
Overigens moet je de kwaliteit van de originele speakers niet onderschatten. Het zijn maar kartonnen speakers, maar het geheel is wel goed op elkaar afgestemd. Je zal niet de eerste zijn die een 'dikke' aftermarket set plaatst en vervolgens teleurgesteld is over het resultaat... ;)
En wat betreft leeftijd... speakers slijten eigenlijk niet. Vroeger had je nog wooferranden van foam, die droogden uit en verpulverden. Maar tegenwoordig (ook al in de tijd van de Classics) gebruiken ze rubber of een afgeleide daarvan. dat blijft heel. De grootste winst in het geluid zit hem in de radio. Als je die (bijvoorbeeld) '98er SC805 vervangt voor een 2022 Pioneer of Kenwood ofzo, geeft dat een hele grote verbetering in geluid.
Alfadragon
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 91
Geregistreerd: 09 / 2021
Subject:

Re: Speakers V70 classic vervangen

 · 
Posted: 17.10.2022 - 21:50  ·  #7
Dat is mij nog al een verhaal voor een paar 'speakertjes'.😁

Het is mij niet eens te doen om 'dikke' speakers. Het geluid is prima. Het moet het alleen wel doen. De vorige eigenaar heeft er al een wat modernere volvo radio in gezet. Hu-1205 even uit mijn hoofd.

Het is meer kijken naar een alternatief wat er voor in de plaats kan komen.

Zat mij net ook te bedenken dat er een draadje los kan zitten.

Ik weet nu in ieder geval wat mij te wachten staat. (En er staat geloof ik een setje origineel op MP)🤔
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3740
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Speakers V70 classic vervangen

 · 
Posted: 17.10.2022 - 22:04  ·  #8
Ik heb ook nog een set voor-speakers liggen. Dus woofer en tweeter. Complete set links-rechts. Origineel en nieuw in doos :)
Alfadragon
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 91
Geregistreerd: 09 / 2021
Subject:

Re: Speakers V70 classic vervangen

 · 
Posted: 17.10.2022 - 22:11  ·  #9
Quote door Doeke Dobma

Ik heb ook nog een set voor-speakers liggen. Dus woofer en tweeter. Complete set links-rechts. Origineel en nieuw in doos :)


En hoe erg schrikken is origineel en nieuw in doos? Mag per pb natuurlijk.
Alfadragon
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 91
Geregistreerd: 09 / 2021
Subject:

Re: Speakers V70 classic vervangen

 · 
Posted: 12.11.2022 - 19:58  ·  #10
Vandaag nóg eens even alles gecontroleerd. Stekkertjes en draadjes zaten zo op het eerste gezicht goed. Aangesloten aan beide kanten.
Geen scheuren in de speaker zelf. Dus hij doet het gewoon niet.

Ook nog even twee d-stijl speakertjes gemonteerd. Er komt geluid uit. Maar of het nou echt veel doet voor het geheel. Ik weet het niet.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3740
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Speakers V70 classic vervangen

 · 
Posted: 13.11.2022 - 10:03  ·  #11
Heb je de deurspeaker links-rechts ook even omgewisseld? Dan weet je of het aan de speaker of iets anders ligt.
Originele nieuw in doos set front speakers (voordeur/dasboard) verkoop ik voor 125€.
Alfadragon
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 91
Geregistreerd: 09 / 2021
Subject:

Re: Speakers V70 classic vervangen

 · 
Posted: 13.11.2022 - 12:37  ·  #12
Nee, dat heb ik niet gedaan. Deze speaker ging niet los. Misschien ben ik te voorzichtig maar ik wil het ook niet stuk maken. Is daar nig een truukje voor?

Ik hou jouw speakers even in gedachte tot ik de uitwissel heb gedaan.

Oh, dat ik de radio er uit had zag ik een kastje eraan hangen. Volgens mij op de aux en er zat iets van een lens/lampje op. Enig idee waar dat van kan zijn. (zet hem op aux dan, bedenk ik mij nu) er zit een parrot in maar dacht dat die bedraad was.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3740
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Speakers V70 classic vervangen

 · 
Posted: 13.11.2022 - 19:19  ·  #13
Wat krijg je in het display te zien als je op ‘CHGR’ drukt? Als er niks gebeurd zit er niks ‘actiefs’ op aangesloten.
Maar je zegt een kastje te zien, dus dan denk ik aan iets als een Grom of Yatour.
Alfadragon
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 91
Geregistreerd: 09 / 2021
Subject:

Re: Speakers V70 classic vervangen

 · 
Posted: 13.11.2022 - 22:21  ·  #14
Een knopje 'chgr' heb ik er niet op. Kan hem wel op cd en daarna op cd-c zetten.

Radio is een hu-1205.
Alfadragon
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 91
Geregistreerd: 09 / 2021
Subject:

Re: Speakers V70 classic vervangen

 · 
Posted: 13.11.2022 - 22:25  ·  #15
 
Selected quotes for multi-quoting:   0