Speakers Volvo C70

 
 
 
 
 
klangenberg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Speakers Volvo C70

 · 
Posted: 20.04.2023 - 10:28  ·  #1
Hoi,

Sinds 2020 heb ik een Volvo C70 Cabrio 2.0T Tourer uit 2004 met 185k km op te teller. In het begin vond ik het wat sloom rijden en heb deze getuned en ben hier erg blij mee.

Nu heb ik hier een Pionieer SPH -DA120 ingebouwd en mijn volgende stap is nu het vervangen van de speakers.
Nu is mijn vraag wat zijn goede speakers om deze te vervangen?

Nu heb ik nog een tweede vraag. Door mijn eigen domme schuld heb ik mijn atenne laten knikken bij het inrijden van de garage. Deze wil dus vervangen en eigenlijk door een korter model zodat dit mij niet meer overkomt. Wie heeft er tips en trucs welke antenne ik kan toepassen?

Groet Kevin
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 926
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Speakers Volvo C70

 · 
Posted: 20.04.2023 - 11:45  ·  #2
Voor ieder budget zijn er speakers beschikbaar.
Vroeger had ik er jbl speakers in voor 100 euro voor een setje. Dit ging aardig, maar in de v70 heb ik Focal speakers van 3-400 voor een setje voor de voordeuren. Die klinken nog weer een stapje beter.

Ik heb losse tweaters, klinkt heel goed, maar vraagt om aanpassingen in kapjes. Dit moet je wel willen. Anders zal het allemaal in de deur verwerkt moeten worden.
V70 had ik jaren eerder moeten hebben...
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Speakers Volvo C70

 · 
Posted: 20.04.2023 - 11:54  ·  #3
HI, misschien handig om te vermelden welke speakers er nu in zitten, vanaf 2004 kan er een hoop verandert zijn door vorige eigenaren. Als er originele Dynaudio speakers in zitten (als je foto maakt zijn ze herkenbaar), dan zijn die al lang versleten. Die hadden al een keer vervangen moeten worden door nieuwe gezien de levensduur al bijna 2x is verstreken. Tevens zijn de filters ook volkomen versleten. Snap dat het geluid tegen valt, zal wss gewoon slecht zijn. Heb je een dashboard speaker en subwoofers? (subwoofers kun je zien als er op het middenconsole bij de asbak een knop zit waar je ze kunt aan en uitzetten.), Er gaat dan ook een ledje branden. Heb verschillende malen in een C70 aftermarket speakers gehoord, spijt me wel, vind t niet om aan te horen. Speakers die er origineel in zitten zijn op elkaar afgestemd, en bij aftermarket is dat niet zo. Je hebt of de optie om er gebruikte speakers en filters in te stoppen, of nieuwe speakers en filters. Het laatste geeft weer de originele klank weer, welke fantastisch klinkt. Of zelf te gaan zoeken naar speakers die de nieuwe originele niet gaan evenaren. Wat Koennie aangeeft eea zij wel grote verschillen qua budget. Heb zowel gebruikt liggen en kan ook nieuw leveren. Qua antenne, dat hangt er vanaf hoe handig je zelf bent, heb de originele liggen van de C70, maar ook van andere merken, (lees zelfde producent, geproduceerd voor andere merken), uit andere types. Sommigen zijn korter, maar moeten wel aangepast worden met de onderdelen die je van je oude antenne over hebt. De kast die eronder zit is vaak anders, en de aansluiting ook. Mocht je daar niet aan willen beginnen heb ik een adres voor je die dat zo voor je regelt.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Speakers Volvo C70

 · 
Posted: 20.04.2023 - 12:46  ·  #4
Speakers versleten? Het spijt me zeer maar grotere onzin heb ik niet gehoord. Een speaker kan stuk gaan, maar hij kan niet ‘versleten’ klinken. Een woofer klinkt nieuw exact hetzelfde als wanneer ie 15 jaar oud is.
Filters kunnen in theorie wel slijten maar ik vraag me af of je dat hoort, zeker in een auto.
Het Dynaudio systeem (standaard) in je C70 klinkt echt fenomenaal. Dat is echt goed spul. Je kan er een aftermarket setje van 300 euro ingooien, maar dan haal je echt het niveau van de Dynaudio niet.

Nu ken ik deze systemen ‘wel aardig’, wat ik vermoed is dat er speakers defect zijn. Dat gebeurt bij Dynaudio redelijk vaak. Woofers waarvan de litze los laat, tweeters waarvan de spoel breekt/ verbrandt. Tweeters zijn lastig (lees: duur) te repareren, woofers gaat prima.
Gebruikt zijn ze ook nog redelijk te vinden, ik heb ook wel wat liggen. De speakers die het meeste stukgaan zijn de woofers in de voordeuren en de tweeters op het dashboard. Ik zou maar even checken.
Overigens, dat van die afstelling klopt zeker. Deze speakers zijn echt ontwikkeld op deze auto. Aftermarket wordt het heel lastig om dezelfde afstemming te krijgen.

Heb je bij de Pioneer de juiste verloopkabel voor de Volvo versterker?
klangenberg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: Speakers Volvo C70

 · 
Posted: 20.04.2023 - 13:36  ·  #5
Quote door Doeke Dobma

Speakers versleten? Het spijt me zeer maar grotere onzin heb ik niet gehoord. Een speaker kan stuk gaan, maar hij kan niet ‘versleten’ klinken. Een woofer klinkt nieuw exact hetzelfde als wanneer ie 15 jaar oud is.
Filters kunnen in theorie wel slijten maar ik vraag me af of je dat hoort, zeker in een auto.
Het Dynaudio systeem (standaard) in je C70 klinkt echt fenomenaal. Dat is echt goed spul. Je kan er een aftermarket setje van 300 euro ingooien, maar dan haal je echt het niveau van de Dynaudio niet.

Nu ken ik deze systemen ‘wel aardig’, wat ik vermoed is dat er speakers defect zijn. Dat gebeurt bij Dynaudio redelijk vaak. Woofers waarvan de litze los laat, tweeters waarvan de spoel breekt/ verbrandt. Tweeters zijn lastig (lees: duur) te repareren, woofers gaat prima.
Gebruikt zijn ze ook nog redelijk te vinden, ik heb ook wel wat liggen. De speakers die het meeste stukgaan zijn de woofers in de voordeuren en de tweeters op het dashboard. Ik zou maar even checken.
Overigens, dat van die afstelling klopt zeker. Deze speakers zijn echt ontwikkeld op deze auto. Aftermarket wordt het heel lastig om dezelfde afstemming te krijgen.

Heb je bij de Pioneer de juiste verloopkabel voor de Volvo versterker?


----------------------------------------

Dank voor je reactie!
Mijn vermoeden is dat de onderste speakers inderdaad in mijn deur kapot zijn. Er komt bij geen enkel lage toon op een normale manier door. Zijn er manieren voor om dit testen behalve je oor er tegen aan drukken?

Dat laatste van de versterker vraag ik af. Dat zal ik eens controleren dit weekend. Daar kom ik op terug.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Speakers Volvo C70

 · 
Posted: 20.04.2023 - 18:29  ·  #6
Die woofers maakt een enorm verschil. Ruim 20cm in doorsnede, daar komt echt heel veel laag uit. Verandert de geluidsbeleving echt totaal!
Wat voor radio zit er nu in?
klangenberg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: Speakers Volvo C70

 · 
Posted: 21.04.2023 - 13:44  ·  #7
Quote door Doeke Dobma

Die woofers maakt een enorm verschil. Ruim 20cm in doorsnede, daar komt echt heel veel laag uit. Verandert de geluidsbeleving echt totaal!
Wat voor radio zit er nu in?


Er zit nu een Pioneer SPH-DA120 in.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Speakers Volvo C70

 · 
Posted: 21.04.2023 - 16:14  ·  #8
Ik bedoelde de ‘oude’ originele radio. Heb je de Pioneer er zelf ingezet? Ivm de versterker verkoop kabel. Moet haast wel zijn gebruikt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0