speling vvt's te groot ?

 
 
 
 
 
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

speling vvt's te groot ?

 · 
Posted: 15.06.2023 - 23:40  ·  #1
De speling van de vvt's van deze auto (van een kennis) is teveel denk ik? 2.0t 250k 2005

De inlaat zie ik naar buiten komen bij starten. Bij de uitlaat ligt de riem vrij ver naar rechts (als je voor de auto staat).

Ook komt er bij de uitlaat vvt een woewoe geluid vandaan. Niet heel hard maar je hoort het wel duidelijk stationair. Er is geen geratel en de auto rijdt erg soepel.

Kan je hier nog even mee doorrijden of is dat spelen met vuur?

Filmpje bij tweede keer starten 0:48 zie het het heel duidelijk.

V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: speling vvt's te groot ?

 · 
Posted: 16.06.2023 - 00:42  ·  #2
Kenmerkend voor een poulie zodanig ver heen dat je hem als stuk mag beschouwen is dat die dan ook olie begin te lekken. (Echter, dan is die wel écht stuk cq defect).

Deze zijn ook aan vervanging toe, iets wat mijns inziens eigenlijk periodiek mee gedaan moet worden met een distributieriem wissel (zo slecht zijn de VVT poulies dan vaak toch al).

Dus , binnenkort een klusje inplannen, maar geen zorgen tot die dag over de huidige situatie.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: speling vvt's te groot ?

 · 
Posted: 16.06.2023 - 10:28  ·  #3
Die klinkt wel aardig versleten, zo klonk die van mij ook. Koud hoor je niks, maar zodra de motor warm is (en de olie op temperatuur/dunner) is het net een oude nagelende diesel



trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: speling vvt's te groot ?

 · 
Posted: 16.06.2023 - 11:44  ·  #4
Bedankt voor de reacties. Nagelen valt wel mee, je hoort de injectors harder dan in het echt op de video. Wel komt er een woewoe geluid uit de buurt van de uitgaande vvt als de olie warmer wordt.

Maar goed carterventielatie was verstopt en de oude olie leek wel zwarte stroop (al viel het filter dan wel weer mee wat vervuiling betreft). Carter plug zat zo vast dat ik hem er bijna niet uit kreeg. Geen liefde gehad de laatste jaren denk ik.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: speling vvt's te groot ?

 · 
Posted: 09.01.2024 - 11:24  ·  #5
Dat woewoe geluid heb ik nu ook en lijkt nu met het koude weer erger te zijn dan voorheen.
Verder geen nagelende geluiden of foutcodes.
Motor loopt ook mooi rond en heeft zijn volle vermogen.
Dat woewoe geluid, komt dit bij de nokkenasversteller vandaan of ergens anders?
Kan helaas niet testen of er bij het starten van de motor een speling te zien is aangezien ik alleen ben.
Wat is het typische kenmerk van een kapotte vvt poelie? Dat dieselende nagelen en die speling of dat woewoe geluid?
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: speling vvt's te groot ?

 · 
Posted: 09.01.2024 - 12:36  ·  #6
Quote door V70R^2

Kenmerkend voor een poulie zodanig ver heen dat je hem als stuk mag beschouwen is dat die dan ook olie begin te lekken. (Echter, dan is die wel écht stuk cq defect).

Deze zijn ook aan vervanging toe, iets wat mijns inziens eigenlijk periodiek mee gedaan moet worden met een distributieriem wissel (zo slecht zijn de VVT poulies dan vaak toch al).

Dus , binnenkort een klusje inplannen, maar geen zorgen tot die dag over de huidige situatie.


Het is inderdaad een slijtagedeel, maar bij iedere distributie wissel ook de VVT vervangen vind ik persoonlijk wel wat overdreven. Daarnaast zijn die dingen nou ook nog eens niet bepaald voordelig. Bij mijn V70 heeft hij het uiteindelijk dik 3,5 ton volgehouden. Overigens was het toen ook helemaal klaar en droop de olie er uit.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: speling vvt's te groot ?

 · 
Posted: 09.01.2024 - 22:36  ·  #7
Quote door Klaasw

Quote door V70R^2

Kenmerkend voor een poulie zodanig ver heen dat je hem als stuk mag beschouwen is dat die dan ook olie begin te lekken. (Echter, dan is die wel écht stuk cq defect).

Deze zijn ook aan vervanging toe, iets wat mijns inziens eigenlijk periodiek mee gedaan moet worden met een distributieriem wissel (zo slecht zijn de VVT poulies dan vaak toch al).

Dus , binnenkort een klusje inplannen, maar geen zorgen tot die dag over de huidige situatie.


Het is inderdaad een slijtagedeel, maar bij iedere distributie wissel ook de VVT vervangen vind ik persoonlijk wel wat overdreven. Daarnaast zijn die dingen nou ook nog eens niet bepaald voordelig. Bij mijn V70 heeft hij het uiteindelijk dik 3,5 ton volgehouden. Overigens was het toen ook helemaal klaar en droop de olie er uit.


Ja inderdaad. Die dingen zijn flink aan de prijs. Ik zie bij Rendcarparts prijzen voorbij komen van ongeveer 350 euro.
Voor dat zelfde geld kocht mijn collega onlangs een ruilmotor (1.4) voor zijn VW Polo toen zijn distributieriem was geknapt.
Dus iedere distributiewissel die poelie laten vervangen, dan heb je inderdaad peperdure distributiewissels.
Als het weer wat zachter gaat worden zal ik mijn Volvo eens een keer op de oprit zetten (daar staat nu een andere auto) en zal ik de kap weer eens van de distributie afhalen om eventueel olieverlies bij de VVT poelie te controleren. Al moet ik wel zeggen dat mijn motor met nu 413.000 km eigenlijk helemaal geen olie verbruikt. Ik heb er nu sinds de oliewissel 8.000km mee gereden en het peil staat nu net iets onder het maximum terwijl ik in al die 8.000km helemaal niets heb bijgevuld en ik hem bij de oliewissel strak op maximum heb gezet.
Dat "woewoe" geluid duid denk ik ook niet op een defecte vvt poelie. Vandaag eens wat verder gegoogeld en iedereen die te maken kreeg met een defecte vvt poelie bericht over dat dieselende nagelen wat uit de omgeving van de vvt poelie komt. Dat heeft de mijne dus totaal niet. Veel mensen berichten ook over een brandend motorstoringslampje als de vvt poelie het begeeft en over slecht en onregelmatig stationair lopen van de motor. Ook dat heeft mijn Volvo niet.
Wel ga ik erover nadenken met de volgende distributiewissel zeker ook de vvt poelie mee te vervangen. Dat wordt dan maar even financieel in het stof bijten.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1528
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: speling vvt's te groot ?

 · 
Posted: 10.01.2024 - 00:12  ·  #8
Quote door S80 Kinetic

Ook dat heeft mijn Volvo niet.
Wel ga ik erover nadenken met de volgende distributiewissel zeker ook de vvt poelie mee te vervangen. Dat wordt dan maar even financieel in het stof bijten.


Misschien rare vraag, maar als alles goed is zoals je aangeeft , waarom zou je dan puur preventief zo’n bedrag uitgeven?

Het is niet zo dat zodra de vvt aan het einde komt, je daar zoals ook vermeld, geen signalen van krijgt. Zodra je ze ze krijgt heb je nog prima de tijd de boel te vervangen, toch ?

Hooguit dat je dan de riem extra opnieuw vervangt omdat je die niet opnieuw wilt spannen. Echter die riem alleen kost niet veel.

Misschien gaat je vvt nog flink mee en je weet nooit wat er tot die tijd nog gebeurt .
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: speling vvt's te groot ?

 · 
Posted: 10.01.2024 - 06:05  ·  #9
Ik kreeg buiten een enorme olie lekkage om geen andere signalen. Motor liep nog prima en ook geen motormanagement lampje gezien.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: speling vvt's te groot ?

 · 
Posted: 10.01.2024 - 10:24  ·  #10
Ik had dus geen olielekkage maar mijn motor klonk als een ouwe nagelende diesel zodra die op temperatuur was (olie dunner, dus wss zo meer speling op de poelies). Motor liep overigens wel prima.
Preventief vervangen zou ik ook niet doen, of je moet echt geld te veel hebben (in dat geval wil je ook wel mijn bankrekeningnummer geven ;)).
Overigens zijn die poelies volgens mij tegenwoordig ook goedkoper te vinden om de diverse (Duitse) onderdelensites. Ik heb de mijne toen nog bij Parts4Swedes gekocht, dat was zo'n beetje de enige optie (of de dealer zelf)
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: speling vvt's te groot ?

 · 
Posted: 10.01.2024 - 14:35  ·  #11
Quote

Misschien rare vraag, maar als alles goed is zoals je aangeeft , waarom zou je dan puur preventief zo’n bedrag uitgeven?


Omdat bij een distributiewissel de boel dan toch los ligt. Laat je de distributie vervangen en vervang je het ding niet mee en het ding gaat na een paar duizend km's alsnog stuk dan kan je weer de hele boel los trekken en betaal je weer al die kosten aan arbeidsloon. Let wel, ik doe best veel zelf aan mijn auto maar een distributiewissel daar waag ik mij niet aan. Daarbij, volgens mij heeft mijn Volvo met 413000km op de teller nog steeds de originele vvt poelie dus grote kans dat deze binnenkort wel een keer de geest geeft. Dat "woewoe" geluid vertrouw ik ook niet helemaal en komt wel uit die kant van het blok. Die vvt solenoid is overigens al wel een keer vervangen wat blijkt uit de rekeningen die bij de auto zitten. Maar misschien dat die er ook wel weer aan zit te komen want vervanging daarvan is al een tijd geleden.

Quote

Overigens zijn die poelies volgens mij tegenwoordig ook goedkoper te vinden om de diverse (Duitse) onderdelensites.


Op welke site kan je deze dan vinden? Ik heb gisteravond snel even Motointegrator doorzocht maar kan hem daar niet vinden.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: speling vvt's te groot ?

 · 
Posted: 10.01.2024 - 18:25  ·  #12
Als je het Volvo ondedeelnummer in de zoekfunctie gooit, kom je er (als ik het goed heb) sowieso 1 tegen
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: speling vvt's te groot ?

 · 
Posted: 04.02.2024 - 22:54  ·  #13
stekkertje van de vvt lostrekken terwijl ie loopt en naar verschil luisteren geeft ook een beeld
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: speling vvt's te groot ?

 · 
Posted: 04.02.2024 - 22:58  ·  #14
beetje wiebelen aan de poelies (terwijl de riem er nog opzit) om speling te voelen mischien ook ?
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: speling vvt's te groot ?

 · 
Posted: 05.02.2024 - 08:04  ·  #15
Volvo geeft aan de VVT pully's om de distributie wissel mee te vervangen. Distrie interval is 160d/8 jaar meen ik?
Mijn 2e distri is vervangen bij 8 jaar/252d km, hierbij waren de VVT's al aan vervanging toe (T5 met B5244T5 260 pk motor)

Zie mijn webdagboek.
Kan wel eens een voor- en na filmpje aan elkaar plakken en uploaden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0