spiegelkap spuiten met spuitbus - tips?

 
 
 
 
 
steinenj
 
Avatar
 
Subject:

spiegelkap spuiten met spuitbus - tips?

 · 
Posted: 29.06.2023 - 18:30  ·  #1
Aan de bestuurderskant heeft iemand eens tegoei tegen de spiegel aan gezeten bij de vorige eigenaar. Er zitten krassen in de kap en de verf bladdert af.
Nu heb ik een nieuwe spiegelkap in de primer + spuitbusje lak + 2K blanke lak besteld, maar weinig ervaring met spuiten (en al helemaal niet op een auto). Gelukkig is het een afgebakend geheel en kan ik het los van de auto spuiten. En je leert het pas door te doen dus ik ga het toch eens proberen.

Is dit een goeie aanpak volgens jullie?

  • kap in primer als basis
  • opschuren met P800 en P1200
  • stof- en vetvrij maken
  • 2 a 3 dunne lagen lak, 15 minuten wachten tussen de lagen
  • 2 lagen blanke lak, 15 minuten wachten tussen lagen


tegen de (onvoorkoombare?) sinaasappelheid: als het na 24-48 volledig uitgehard is, opschuren met P1000-P2000-P5000 en daarna met compound/polish oppoetsen.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: spiegelkap spuiten met spuitbus - tips?

 · 
Posted: 29.06.2023 - 19:42  ·  #2
Lijkt me een goed stappenplan, maar ik twijfel of je er goed aan doet om de primer met P800 en P1200 op te schuren. Volgens mij is dat veel te fijn. De lak moet dacht ik een ietwat ruwe ondergrond hebben om zich aan te hechten. Als je de primer al gaat polijsten lijkt het mij dat dat de hechting niet ten goede komt.
steinenj
 
Avatar
 
Subject:

Re: spiegelkap spuiten met spuitbus - tips?

 · 
Posted: 29.06.2023 - 20:49  ·  #3
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: spiegelkap spuiten met spuitbus - tips?

 · 
Posted: 30.06.2023 - 09:12  ·  #4
En niet beginnen met spuiten op het object zelf, maar ernaast, er overheen spuiten en dan weer stoppen, en dan hetzelfde de andere kant op. Zo voorkom je verfspetters op het object als je het spuitkopje indrukt. Kost uiteraard wat verf wat ernaast komt, maar hetgeen op het object komt is veel egaler. Dus niet spuitkopje indrukken en volrossen, maar lijntje voor lijntje met gelijke afstand zodat het netjes in elkaar overvloeit.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 295
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: spiegelkap spuiten met spuitbus - tips?

 · 
Posted: 30.06.2023 - 12:06  ·  #5
Dunne laagjes is key.
Het hoeft niet met de eerste laag al te dekken.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: spiegelkap spuiten met spuitbus - tips?

 · 
Posted: 01.07.2023 - 14:52  ·  #6
En 2k blanke lak gebruiken , zelf gedaan bij spiegelkap van Vrouw lief haar c30 , als nieuw , niet te onderscheiden van de rest .
2k in spuitbus te krijgen tegenwoordig , werkt perfect , en net ook de een bumper van Camper van mijn neef ,zo opnieuw gespoten , heb zelf compressor spuit pistool etc , maar voor dit soort kleine klusje doe ik alles met spuitbus , snel makkelijk , geen schoonmaak gedoe , en die bussen nevel erg fijn tegenwoordig .

Zoals boven al aangegeven , geen dikke lagen spuiten , al zal je voor een mooie gladde afdekking wel enig dikte moeten spuiten , oefening baart kunst met dit werk .
Is het niet mooi veeg je het eraf met tinner en begin je opnieuw , of laat het drogen en weer schuren .

2k spuitbus is activatie maar tijdelijk te gebruiken , had hem daarna in de vriezer gedaan met restant , wat tot ongeveer 10dagen nog bruikbaar .
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: spiegelkap spuiten met spuitbus - tips?

 · 
Posted: 02.07.2023 - 13:44  ·  #7
Ik ga er vanuit dat dat de primer expliciet voor kunststof is, want anders bladdert de lak er na zoveel tijd weer af.😉
steinenj
 
Avatar
 
Subject:

Re: spiegelkap spuiten met spuitbus - tips?

 · 
Posted: 02.07.2023 - 14:49  ·  #8
De kap is al in de primer geleverd dus ik ga ervan uit dat het de juiste is :) Zit nog te wachten op het fijnere schuurpapier (1000-5000), dat komt volgende week pas binnen dus dit wordt een klusje voor komend weekend, denk ik. Dan kan ik in de tussentijd nog iets bedenken om de kap aan vast te maken zodat ik deze goed van alle kanten kan spuiten, maar er zit bitter weinig houvast aan de binnenkant. Ik denk dat ik er maar iets van een stukje hout op vastplak met hot glue.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1465
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: spiegelkap spuiten met spuitbus - tips?

 · 
Posted: 04.07.2023 - 22:03  ·  #9
Laatste tips:
- je schuurt tot het diepste putje, een perfect glad spuitwerk is dus niet waarom het draait, het zijn de putjes die bepalen.
- de eerste laag is alleen een heel dun neveltje dat laat je net even een paar minuten aandrogen. Dat verbetert de hechting.
- Begin met de moeilijke hoekjes, eindig met de oppervlakten
- Voor het schuren kun je (heel tegennatuurlijk) een neveltje van een andere kleur aanbrengen, dat helpt enorm bij het schuren. Je voorkomt daarmee dat je te vaak over dezelfde plaats schuurt.
- als het metalic-lak is dan gelden er extra richtlijnen , lees je dan nog even extra in
steinenj
 
Avatar
 
Subject:

Re: spiegelkap spuiten met spuitbus - tips?

 · 
Posted: 04.07.2023 - 22:28  ·  #10
Dank jullie wel allemaal; de kap zit al strak in de primer en het is geen metallic lak gelukkig, dus het moet gaan lukken! En anders: afschuren en opnieuw. Zo leer ik het vast wel :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0