Spiegels werken onafhankelijk?

 
 
 
 
 
BrianS80/2.9
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Spiegels werken onafhankelijk?

 · 
Posted: 14.10.2022 - 17:22  ·  #1
Hallo iedereen,
Ik heb vandaag de deurkaart van de rechter voordeur gehaald, omdat de speaker wat aan het kraken was. Nu bleek dat een stukje afgebroken clip te zijn die tegen de speaker resoneerde. Gelukkig maar. Na alles weer ingebouwd te hebben, werken de spiegels onafhankelijk van elkander en werkt ook de spiegelafstelling niet meer. Als ik de spiegels uit vouw, blijft links plakken en gaat rechts uit. Nogmaals op knopje gedrukt en gaat de linker spiegel uit en de rechter spiegel in. Ik heb de accu niet los gehaald en er zijn geen zekeringen gesprongen. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Best frustrerend als het in je systeem zit, wanneer je de auto geparkeerd hebt de spiegels in klapt :lol:
Blondegod
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rottevalle
Berichten: 742
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Spiegels werken onafhankelijk?

 · 
Posted: 14.10.2022 - 17:50  ·  #2
Geen idee hoe het kan (zijn vast zat mogelijkheden denkbaar) maar oplossen is volgens mij vrij simpel.

Precies weet ik het niet, maar het is iets met het verwijderen (tijdelijk) van de zekering. Zou je even op internet moeten zoeken, je komt het vast tegen! ..... Succes
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Spiegels werken onafhankelijk?

 · 
Posted: 14.10.2022 - 18:18  ·  #3
Maak je toevallig gebruik van een cfe ?
Fritch
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden-Limurg
Leeftijd: 28
Berichten: 35
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Re: Spiegels werken onafhankelijk?

 · 
Posted: 14.10.2022 - 18:33  ·  #4
Heb ik ook wel eens gehad en dat kwam toen der tijd door de CFE+ met spiegels inklappen als je op lock duwt functie. Deze werkte af en toe maar half waardoor 1 spiegel maar inklapte. (spiegel verstelling heb ik toen niet op gelet).

De oplossing bij mij was aan 1 kant de stekker van de spiegel los halen, dan op het knopje van de spiegels drukken zodat 1 spiegel beweegt en ze dus weer gelijk te komen staan. Dan de accu loskoppelen en even wachten, stekker spiegel erop en accu weer aansluiten.

Bij mij werkte dit in ieder geval, weet niet of er andere manieren zijn.
Weet ook niet of er verschillen zijn tussen een S60 en S80 in dat opzicht.
BrianS80/2.9
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Spiegels werken onafhankelijk?

 · 
Posted: 14.10.2022 - 20:29  ·  #5
Ik heb geen CFE, ik kan ze alleen vanuit het dashboard inklappen. Weet ook niet of dat in de stellen is op een of andere manier? De andere spiegel ff los halen en in gelijke stand zetten gaat ik ff proberen. Is het met volvo ook zo dat als je de accu een bepaalde tijd los hebt dat het systeem zich dan compleet reset?
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2057
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Spiegels werken onafhankelijk?

 · 
Posted: 14.10.2022 - 22:25  ·  #6
Heb hetzelfde euvel. Een keer toen het vroor weigerde 1 kant dienst. Sindsdien klappen ze niet meer tegelijk in
Tot op heden nog geen oplossing voor… al veel dingen geprobeerd, van hele stekkers eraf tot zekeringen. Het blijft een raadsel. Nu klap ik ze maar niet meer in.
Ergens gelezen dat je dit kan resetten met vida. Maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
In de tussentijd trouwens een nieuwe accu geplaatst, maar ook daarna bleef het euvel.
Blondegod
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rottevalle
Berichten: 742
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Spiegels werken onafhankelijk?

 · 
Posted: 15.10.2022 - 01:33  ·  #7
1) één spiegel is ingeklapt en de ander is uitgeklapt
2) zet contact in stand II
3) verwijder zekering voor spiegel van de kant die is ingeklapt:
= modeljaar 99-02: zekering 11c/27 én 11c/35 indien de linkerspiegel is ingeklapt.
zekering 11c/27 en 11c/36 indien rechts.
=modeljaar 03-04: zekering 11c/35 links; zekering 11c/36 rechts.
4) wacht 5 seconden
5) plaats de zekeringen terug
6) de spiegel die is uitgeklapt moet inklappen; beide spiegels moeten zijn ingeklapt.
Bij mij werkte dit laatste niet. Geen nood: gewoon op de spiegelknop drukken en vervolgens moet de spiegel inklappen.
7) Druk nogmaals op de knop en beide spiegels moeten weer tegelijk uitklappen.

O ja, de zekeringen voor de spiegels zitten links van het dashboard. Je kan er bij als je de linkerdeur opent en de klep opentrekt.

------------------- Dit kwam ik tegen op het andere forum, of het werkt ; geen idee.
BrianS80/2.9
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Spiegels werken onafhankelijk?

 · 
Posted: 15.10.2022 - 13:47  ·  #8
Het is gelukt!! Spiegels gelijk gezet en de accu een kwartier los gehad. Daarna alles weer aangekoppeld, en klaar is ome jan. Alles werkt weer, ook de spiegel verstelling 🙃
Fritch
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden-Limurg
Leeftijd: 28
Berichten: 35
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Re: Spiegels werken onafhankelijk?

 · 
Posted: 15.10.2022 - 15:31  ·  #9
Fijn dat het is opgelost :)
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2057
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Spiegels werken onafhankelijk?

 · 
Posted: 16.10.2022 - 11:16  ·  #10
Quote door Blondegod

1) één spiegel is ingeklapt en de ander is uitgeklapt
2) zet contact in stand II
3) verwijder zekering voor spiegel van de kant die is ingeklapt:
= modeljaar 99-02: zekering 11c/27 én 11c/35 indien de linkerspiegel is ingeklapt.
zekering 11c/27 en 11c/36 indien rechts.
=modeljaar 03-04: zekering 11c/35 links; zekering 11c/36 rechts.
4) wacht 5 seconden
5) plaats de zekeringen terug
6) de spiegel die is uitgeklapt moet inklappen; beide spiegels moeten zijn ingeklapt.
Bij mij werkte dit laatste niet. Geen nood: gewoon op de spiegelknop drukken en vervolgens moet de spiegel inklappen.
7) Druk nogmaals op de knop en beide spiegels moeten weer tegelijk uitklappen.

O ja, de zekeringen voor de spiegels zitten links van het dashboard. Je kan er bij als je de linkerdeur opent en de klep opentrekt.

------------------- Dit kwam ik tegen op het andere forum, of het werkt ; geen idee.


Bij mij is het ook gelukt met dank aan bovenstaande methode! Bedankt voor de hulp.
Wat ik de vorige keer niet gedaan had is die extra zekering eruit (mijne is uit 2001).
Erg fijn dat het weer werkt, soms staat die in een smalle drukke straat en dan zijn ingeklapte spiegels wel zo prettig. Met de hand lukte het ook wel. Maar toch, als het erop zit dan moet het ook werken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0