Sportluchtfilter of niet?

 
 
 
 
 
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Sportluchtfilter of niet?

 · 
Posted: 03.02.2010 - 17:26  ·  #1
Nog een vraagje,

ik vind het 5-cylinder geluid als je een beetje door trekt zo mooi, zou het helpen als ik er een sport luchtfilter in zet om dat geluid te versterken?
Zonder dat het schreeuwerig of vervelend wordt?

Bedankt,
actuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oldenzaal
Leeftijd: 54
Homepage: actuning.nl
Berichten: 706
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Sportluchtfilter of niet?

 · 
Posted: 03.02.2010 - 21:58  ·  #2
bij een sportfilter van goede kwaliteit zal het geluidsnivo niet veranderen.
aertssenhjc
 
Avatar
 
Subject:

Re: Sportluchtfilter of niet?

 · 
Posted: 25.02.2010 - 13:54  ·  #3
Ik heb er nu ook een op zitten tegenwoordig. Ik heb er een van BSR. perfecte pasvorm, en het geluid wordt wel degelijk versterkt. maar niet op een irritante wijze. pas als je echt in de toeren zit hoor je hem lekker grommen..... Maar ik heb ook een turbo erop, en dat is helemaal kicken!! als je hem dan plankt, hoor je de turbo fluiten! bijna een ultrasoon geluid!!
actuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oldenzaal
Leeftijd: 54
Homepage: actuning.nl
Berichten: 706
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Sportluchtfilter of niet?

 · 
Posted: 25.02.2010 - 14:03  ·  #4
De CCI box filters die wij verkopen zal je nauwlijks verschil in het geluid horen, deze filters worden in Zweden alleen voor Volvo verkocht. Tevens heeft het fluiten van de turbo niets met het lucht filter te maken.
cabra246
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

zelf werkzaamheid sportluchtfilter

 · 
Posted: 25.04.2011 - 09:13  ·  #5
Je kunt natuurlijk ook een (dry) inlegfilter kopen (bv AMSOIL EA) [target=http://www.amsoil.com/catalog.aspx?code=EAA211-EA][/target], maar er zijn er meer. Ik gebruik zelf dus de AMSOIL. Boor een 30 tal gaatjes (2mm) in het onderste deel van de luchtfilterbox. Bij voorkeur aan de "koude lucht kant" (volg met een staaldraad de koude luchtstroom tot aan de filterbox). Dit zorgt voor net een beetje meer koude lucht/geluid als je het nodig hebt. (reken nou niet gelijk met "turbo waardes').
Als je meer geluid wilt dan zaag je aan de achterkant de hele hoek weg en dat mag ruim. Zorg er wel voor dat er genoeg frame overblijft voor het (blijvend) monteren van de deksel (bovenzijde filterbox). In dit geval moet je het filter na elke 20K schoonmaken ipv 50K.

Je kunt natuurlijk een wet filter nemen (K&N etc) maar dan loop je (zeer beperkt) risicio dat je LMM (luchtmassameter) besmet wordt met filter olie. Dit merk je overigens pas (indien te veel, dan te laat) na 3 a 4 keer cleanen/oliƫn van het filter (of je spuit je hele bus erop dan heb je na 100km al prijs).

PS zonder gaatjes rijdt de Volvo ook goed, maar je mist theoretisch wat lucht maar niettemin , iets soepeler, net iets zuiniger en ook nu geen topverschillen. Ik vind dry luchtfilters gewoon beter dan papier modellen en gaan langer mee (bespaart wat euro's).
BarendKaas
 
Avatar
 
Subject:

Re: Sportluchtfilter of niet?

 · 
Posted: 03.07.2011 - 09:25  ·  #6
@Cabra: Heb net een K&N filter op m'n V70R gezet. Was advies van Rica na chiptuning. Het gevaar waar jij op wijst kan optreden als je te veel olie op het filter spuit, neem ik aan?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0