Srs storing gordelspanner

S80

elevating
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Subject:

Srs storing gordelspanner

· 
Posted: 23.08.2025 - 16:43  ·  #1
Ik heb een srs storing in mijn s80, gordelspanner linksachter weerstand te hoog(uitgelezen met Vida maar weet even de storingscode niet meer uit mijn hoofd), nadat ik de hoedenplank er een keer uit gehad heb. Ik dacht natuurlijk Oh stekker losgetrokken, hoedenplank eruit en even vast klikken en klaar. Maar helaas, er was niks los en ook geen beschadigde draad te zien. Maar vind het wel erg toevallig...

Hoe kun je zien of een gordelspanner geactiveerd is? Ik zie geen verschil in de 3 gordelspanners onder de hoedenplank... Terwijl er maar op 1 storing is. Volgens mij in mijn 460 ooit kon je een geactiveerde gordelspanner herkenner omdat de houder waar de gordel in ging dan veel lager naast de stoel zat. Maar nu zit de spanner op de rol.

Zijn er aparte zekeringen voor? In de handleiding wordt weinig over zekeringen gesproken voor de srs. Ergens moet het toch gezekerd zijn...?
elevating
VolvoV70forum member
Subject:

Re: Srs storing gordelspanner

· 
Posted: 23.08.2025 - 19:48  ·  #2
Even een andere gordel met spanner aan de stekker gehangen, weer vida aan de auto en fouten resetten, srs komt meteen weer terug...

In de electrische schemas kom ik zo 1 2 3 niet tegen wat ik zoek (de basis begrijp ik maar ze helemaal uitpluizen lukt me niet). Nog geen idee hoe de srs sips enz gezekerd is.

Nu lees ik op internet dat ook de DIM voor problemen met de airbags of gordelspanners kan zorgen, en nu loopt mijn klok niet meer netjes mee met de tijd (gaat langzaam steeds meer achter lopen). De DIM is dus niet helemaal fris meer. Misschien morgen even DIM's uitwisselen.

Verder zit ik even op een dood spoor.
elevating
VolvoV70forum member
Subject:

Re: Srs storing gordelspanner

· 
Posted: 24.08.2025 - 09:00  ·  #3
Toch nog eens de kabelboom onder de hoedenplank losgemaakt om beter te inspecteren. Mijn gevoel zei steeds daar moet iets gebeurt zijn met de hoedenplank terug schuiven (met een electrisch rolgordijn en 2 speakers is dat best een zware jongen). Er is blijkbaar een draad ergens tussen gekomen welke naar de stekker van de gordelspanner gaat:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Selected quotes for multi-quoting:   0