Stabilisatorstang - ff meedenken

trekken naar rechts bij optrekken, naar links bij remmen

 
 
 
 
 
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Stabilisatorstang - ff meedenken

 · 
Posted: 21.12.2015 - 10:30  ·  #1
Dag knappe koppen,

Willen jullie even meedenken? Mijn auto trok altijd al een tikje naar rechts (doen meer V70's, dus heb me er nooit druk over gemaakt). Heb inmiddels alles qua ophanging voor vervangen, dus zou goed moeten zijn. Echter:

Sinds enige tijd trekt mn auto bij het optrekken/rijden naar rechts, maar bij het remmen iets naar links. Niet gevaarlijk, maar wel enigszins hinderlijk.

Had eerst het idee dat dit aan de remklauwen lag, die toch behoorlijk vast zaten, maar nu die vervangen zijn blijft dit.

Ook hoor ik voorin 'geluidjes' tijdens/na het remmen en bij optrekken na remmen. Geen gepiep, gekraak oid, gewoon een soort tikkeplokke geluidjes.

Nou heb ik een paar mogelijkheden:

1. Veerpoot rechtsvoor of veerrubber niet helemaal fris. Lijkt me bijkans onmogelijk want is vrij recent vervangen. Wel sinds die tijd het geplok in het vooronder. Bevestigingen veerpoten heb ik al nagetrokken.

2. Stabilisatorstangrubber aan 1 kant op (endlinks heb ik al vervangen). Gezien de krachtsoverdracht links/rechts misschien een oorzaak met het optrekken naar rechts bewegen en met remmen naar links. Ik kan de stabistang niet betrappen op speling, maar het rubber rechts is wel behoorlijk ingescheurd.

Is optie 2 een mogelijkheid?

Mijn plan is om de endlinks er aan beide kanten een tijdje af te halen en te kijken wat er gebeurt. En anders de veerpoten er maar weer onderuit ;-(.

Oh, uitlijnen helpt niet tot dusver, welke uitlijner ik er ook op zet.

Mee eens?
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Stabilisatorstang - ff meedenken

 · 
Posted: 21.12.2015 - 10:53  ·  #2
Lijkt me niet, dat je daarin de oorzaak van scheeftrekken vindt. Immers dit beinvloed uitsluitend de vertikale beweging van je wiel. Je moet op zoek naar een speling in het horizontale vlak. Fusees, stuurkogels of draagarmen. Die beinvloeden je afwijking waardoor je rijrichting verandert.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Stabilisatorstang - ff meedenken

 · 
Posted: 21.12.2015 - 11:04  ·  #3
Thx Folke. Die zijn allemaal splinternieuw. Heeft allemaal niet mogen baten. Mijn redenatie was: als wiel aan ene kant dieper inveert dan aan de andere zijde komt daar meer druk en dat zou de wegligging kunnen beinvloeden. Maar in die redenatie is vast een gat te schieten... Dynamica is niet mn sterkste kant
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Stabilisatorstang - ff meedenken

 · 
Posted: 21.12.2015 - 13:15  ·  #4
ha dus we hebben wat te doen op de klusmeeting (dit keer ga ik alleen uitlijnen denk ik :yes: ) oh :o dat was al aangegeven niet stiekem oplossen he :shame: (tuurlijk wel)

Oja ik verdenk de veerpoten en vooral bovenste veerschotel en lager. zo maar hoor omdat het kan :D

maar ja aan de andere kant ik weet dat je daar je best op gedaan hebt..

Laatst hier met jeroen zn S60 ook de veerpoot er onderuit gehad en schotel vervangen, leek wel goed maar toch wat vervormd. nu lijkt het helemaal goed. Jeroen had een bonk en geen last van links rechts syndroom overigens.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Stabilisatorstang - ff meedenken

 · 
Posted: 21.12.2015 - 13:23  ·  #5
Lagers voelen nog goed. Veerschotel/rubber zou kunnen. Al zit ie er net onder. Links heb ik later nog een keer gehermonteerd ivm kapotte hoes, rechts niet. Ik kan m nog eens nalopen, heb ik nu alleen geen zin in. Hahaha.

Nja. We zien wel. Idd. mooi dingetje voor de sleutelmeeting.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Stabilisatorstang - ff meedenken

 · 
Posted: 21.12.2015 - 14:56  ·  #6
Martin en Frank, misschien kom ik me er wel op de sleutelmeeting mee bemoeien. Moet wel even kijken of ik daartoe in de gelegenheid ben. Dit heeft wel mijn interesse, dus je hoort nog van me!
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Stabilisatorstang - ff meedenken

 · 
Posted: 21.12.2015 - 19:29  ·  #7
Voor mijn gevoel moet je de oorzaak van het probleem bij je linker voorwiel zoeken. Die zal (bij speling) bij accelereren naar rechts sturen en bij remmen naar links sturen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Stabilisatorstang - ff meedenken

 · 
Posted: 21.12.2015 - 20:03  ·  #8
Zoiets moet op wielhoogte zitten. Toplager heeft hier geen invloed op. Stuurkogels en stuurhuis goed?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Stabilisatorstang - ff meedenken

 · 
Posted: 21.12.2015 - 20:40  ·  #9
Allemaal vervangen.
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Stabilisatorstang - ff meedenken

 · 
Posted: 21.12.2015 - 20:47  ·  #10
Wanneer heb je die draagarmen vervangen? Vervangen door origineel of immitatie?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Stabilisatorstang - ff meedenken

 · 
Posted: 21.12.2015 - 21:05  ·  #11
Half jaar geleden, aftermarket geleverd door Raymond. Draagarmen zijn nog goed. Maar daarvoor trok ie ook altijd al naar links.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Stabilisatorstang - ff meedenken

 · 
Posted: 21.12.2015 - 21:34  ·  #12
Dan toch maar eens goed uitlijnen, als dit telkens gebeurt op een bank die niet goed is schiet het niet op.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0