Stadslicht wil niet branden

 
 
 
 
 
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 25.01.2015 - 15:18  ·  #16
Stadslicht is bij Volvo Parkeerlicht / Contourverlichting. Deze worden gestuurd middels de CEM en de REM computer in je auto. Bij het uitlezen zullen hier meldingen over te zien moeten zijn aangezien ze zowel voor als achter niet aangaan, of je nou de auto hebt lopen of dat je je approach verlichting aan hebt gedrukt via de gele knop op je afstandsbediening.

Via de verlichtingsschakelaar wordt over de CANBUS aangegeven dat men stadslicht aan wil hebben. Vervolgens reageren CEM en REM hierop en zetten hun relais over waardoor er stroom naar de lampen loopt en via de shunt gemeten wordt of de lamp het idd. doet. De shunt levert een basis weerstand waardoor men kan meten hoeveel de stroomafname door de lamp is..

Ik kan in VIDA niet direct zien welke shunt het zou moeten zijn. Deze laat men wel zien als je via een specifieke foutcode op 'fouten oplossen' oid klikt.

Dat een handelaar / dealer zegt dat het in de hoofdcomputer zit kan, maar dan moet dit uit te lezen zijn. Ze bedoelen dan waarschijnlijk de CEM. Overigens kun je ook via VIDA lezen of het relais voor je stadslicht aan of uit staat.

Dus nogmaals: Langs iemand met VIDA en een DiCE of langs de volvodealer voor verdere diagnose. Dit moet op te lossen zijn! :yes:
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 69
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 25.01.2015 - 15:31  ·  #17
Erg duidelijke uitleg, ik zal de tekst afdrukken en volgende week even meenemen naar de Volvo Dealer. Maar je weet die gasten kunnen nog wel eens erg eigenwijs zijn hahaha .. Jasper_O als jij denk dat je het voor elkaar kunt krijgen om alles weer brandend te krijgen .. kom ik graag een keer bij je langs. Hoeft nu niet. Volvo Deventer heeft inmiddels het dimlicht aan het standslicht gekoppelt zodat ze gelijk branden met de dimlichten. Als ik een kapotte lamp krijg mis ik niet gelijk alles. Omdat ze zeiden dat het in de computer zat schrok ik natuurlijk even want dat ding kost 1000+ De reden waarom ik de bypass heb laten leggen, om even na te kunnen denken. Van mij mag het zo blijven. Maar voor de APK mag dat blijkbaar niet. Dus misschien een leuk uitdaging (afstand is geen probleem) .. Denk er maar even over na ? (o, ja na het koppelen heb ik over de BC geen foutmelding meer gehad)
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 26.01.2015 - 17:21  ·  #18
Hoi,

Nou uitlezen kan ik voor je, en wat Vida daarna aangeeft kan ik met je doorlopen, maar precies weten waar wat en hoe in de auto zelf ben ik niet de man voor, heb mijn eigen XC70 sinds mei en ben inmiddels wel al een hoop wijzer geworden door de vele storingen die ik er aan heb(gehad).
Denk dat je dan eerder even langs Dennis850 in Uden kan rijden, die weet er gegarandeerd raad mee, en zit ook samen met computer whizzkids in 1 gebouw wat ik ervan begrijp dus daar zit je zeker goed. Een volvo dealer kan je ook zeker verder helpen denk ik zo, zolang ze maar open staan voor je constateringen :D

succes en mocht je hm uit willen lezen, dan hoor ik het wel, koffie staat klaar.
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 69
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 28.01.2015 - 15:59  ·  #19
Ik heb al een deal met Volvo gemaakt.. Zij gaan volgende week de auto helemaal doorlichten. Als het goed is zijn de problemen dan opgelost.. Ik bedank jullie natuurlijk allemaal voor je inzet en jullie tips en trucs. Ik bericht nog even terug hoe het is afgelopen met de auto. Ik hoop dat het allemaal goed komt..
gr. Frans
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 29.01.2015 - 20:19  ·  #20
Goeie beslissing denk ik. Hoor wel wat er uit gekomen is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0