Stadslicht wil niet branden

 
 
 
 
 
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 69
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 23.01.2015 - 16:13  ·  #1
Vorige week een Volvo S60 2.4 T gekocht. Een prachtige auto met een geartronic bak. helaas heeft de auto één vervelende storing. Namelijk dat we het stadslicht niet aan de gang krijgen. We hebben de schakelaar inmiddels vervangen, maar helaas gaf dit geen resultaat. Als je aan de schakelaar draaid geeft de BC de foutmelding "parkeerlicht storing". De BC is uitgelezen maar helaas weet ik de code niet meer. Misschien is er iemand die mij een tip kan geven wat er misschien aan de hand is. Ik heb inmiddels een bypass gelegd van het dimlicht naar het stadslicht zodat het stadslicht nu wel brand. Maar volgens de verhalen zou dit niet mogen voor de APK ....... wie helpt ? gr. Frans
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 23.01.2015 - 16:18  ·  #2
Klinkt als uitlezen met Vida en kijken wat daar via storing zoeken uitkomt. Lijkt op iets electronisch of iets als draadbreuk en/of zekeringen issue... Mocht je in de buurt wonen, lees ik hm rustig voor je uit als je langsrijdt...

Overigens ook dit draadje al eens bekeken? topic.php?t=10020&page=1
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 43
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 23.01.2015 - 16:25  ·  #3
Gaat het om voor of achter? deze storing kan ontstaan door een slechte shunt. Dit zijn de weerstanden welke de BC vertellen of alles werkt.
Als je aan de linkerkant in de kofferbak de bekleding onder de bank-los-hendel wegklapt zie je een module zitten waar deze shunts inzitten, het zijn zwarte platte kunststof plaatjes.
aan de voorkant vind je deze terug onder de stuurkolom, net boven de pedalen in de CEM of in de zekeringkast in je motorcompartiment.
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 69
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 23.01.2015 - 16:30  ·  #4
De link heb ik gezien, maar dat is het niet. Het zijn beide binnenste lampjes aan de voorzijde. Als je de schakelaar op 0 draaid dan blijft het licht gewoon branden. Ik heb ik verder helemaal geen storingen. Uitlezen is mogelijk alleen leiden is wel erg ver weg. Trouwens lampjes zij heel want na de bypass werken de stadslichten normaal
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 69
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 23.01.2015 - 16:34  ·  #5
Goeie tip, volgende week woensdag heb ik een afspraak met de verkoper. Misschien handig om hem deze tip aan te reiken.
De achterlichten branden ook niet als je de schakelaar in de stadslicht (midden-) stand zet. In de 0 stand blijven de lampen branden zoals gezegd ...
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 23.01.2015 - 16:37  ·  #6
Dus in de stadslichtstand zowel achter als voor geen licht? Die shunt zou dat heel goed kunnen zijn idd... maar uitlezen is denk ik de beste richtinggevende...
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 69
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 23.01.2015 - 16:49  ·  #7
Maar nu gaat het erom welke shunt voor het dimlicht is. als je me dat zou kunnen vertellen zou me dat veel helpen. Ik ben nu op mijn werk dus kan niet even vlug naar de auto lopen. :'( Ik zal ook vragen of de monteur woensdag de computer even uitleest. Mocht het niet/wel lukken ik meld me even terug met de uitkomst.
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 69
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 23.01.2015 - 17:11  ·  #8
O ja de approch verlichting doet het ook niet.. misschien heeft dat er ook mee te maken..
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 23.01.2015 - 18:44  ·  #9
Approach verlichting is activering parkeerlicht ^_^ dus da's logisch :-) ik kijk vanavind even in vida welke het is.
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 24.01.2015 - 09:11  ·  #10
Quote door fpetry

O ja de approch verlichting doet het ook niet.. misschien heeft dat er ook mee te maken..


Als je een keertje in de buurt van Hilversum bent kan je wel langskomen voor het uitlezen met Vida.

Ik zag dat je bij Nedtrain werkt maat weet niet of dat Utrecht is of een andere plaats.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 24.01.2015 - 12:10  ·  #11
Uitlezen mbt stadsverlichting zal niet veel bieden, hooguit dat je ziet "storing stadslichten", maar dat wisten we al. Gewoon de bedrading en stekkers langslopen en controleren, stekkers schoonmaken en een paar keer uit en in elkaar steken, en de fittinkjes zelf controleren, vaaknis de klemkracht van de contacten te laag, dan werkt het ook niet.
En de shunts: 1 voor 1 er uit trekken en kijken welke verlichting er uit valt, er zijn er maar vier of vijf. En in die omgeving wil ook nog wel eens een storing ontstaan door warmte, corrosie, te lage klemkracht, etc.
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 24.01.2015 - 14:12  ·  #12
Hierbij de uitdraai over 'contourverlichting' wat volgens mij staat voor parkeerverlichting aan de voorkant. Er is ook nog een 'parkeerverlichting' voor de achterkant. Volgens mij hangt alles achter het relais van de voorkant maar weet dat niet zeker. Als je uitleest zie je waar de melding vandaan komt : CEM of REM. CEM is de voorkant, REM is de achterkant ... succes!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 69
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 25.01.2015 - 15:02  ·  #13
Iedereen bedankt vast voor alle hulp. Eigenlijk gaat het alleen om het stadslicht voor we afdwalen. De schakelaar heeft 3 standen
stand 0 = dimverlichting brand (wisselen grootlicht is niet mogelijk, lichtseinen wel)
Stand 1 = Stadslicht (achterlichten, stadsverlichting hoort alleen te branden) (bij mij is alles uit zowel achter als voor)
Stand 2 = Dimverlichting brand (wisselen met grootlicht mogelijk)

Resume
In geen van de standen wil het stadslicht branden (volvo zegt waarschijnlijk zit het in de hoofdcomputer)
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 25.01.2015 - 15:13  ·  #14
Schakelaar vervuild?
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 69
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Stadslicht wil niet branden

 · 
Posted: 25.01.2015 - 15:18  ·  #15
O, ja vergeten.. schakelaar is vervangen .. hielp helaas niet :'(
 
Selected quotes for multi-quoting:   0