Stage 0 tuning

hoezo nodig?

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Stage 0 tuning

 · 
Posted: 03.02.2013 - 19:07  ·  #1
Als advocaat van de duivel toch maar eens het onderwerp "Stage 0" tuning poneren op het forum.

Misschien voor sommigen bekend, misschien voor anderen wat minder bekend. Wie mijn topic over de S60 een beetje volgt van tijd tot tijd zal begrijpen dat ik zo nu en dan dingetjes vervang welke niet meer helemaal fris zijn maar eigenlijk nog geen APK afkeur zijn.

Een definitie van Stage-0 tuning zou de volgende kunnen zijn :

Je auto terug brengen in een conditie zoals die ooit nieuw de fabriek heeft verlaten. Een andere definitie zou kunnnen zijn het "aanpakken" van alle onderdelen die mogelijk "driveability" problemen zouden kunnen veroorzaken.

Nu zijn de P2 platform wagens al wat minder gevoelig dan de vroegere Volvo tot 1998/1999. Maar nog steeds geldt als je de grenzen op gaat zoeken middels tuning je toch moet kijken of je auto technisch gezien nog wel voldoende op orde is om complicaties te voorkomen.

Bekend natuurlijk bij de P2 platform wagens zijn :

1. Draagarmen + fuseekogels ;
2. Schokdempers (lekkende schokdempers)
3. Veerschotels (gescheurd)
4. Veerpootlagers (Speling en aangetast door roest)
5. Lambda sensoren
6. MAF Sensors
7. Inwendige vervuiling motor (Benzine) + Spruitstuk (Diesel)
8. Ontsteking
9. Injectoren (Diesel + Benzine)
10. Brandstofpomp (Diesel + Benzine)
11. Automatische versnellingsbak (Olie + kleppenblok)
12. Koppeling en vliegwiel bij diesels met handbak

Punten van aandacht zoals nr. 5,6,7,8, 9 en 10 kunnen een veroorzaker zijn van problemen bij o.a. chiptuning waarvoor niet zo maar een verklaarbare oorzaak te vinden is. Misschien functioneren de onderdelen nog wel zodanig dat ze geen foutcode opleveren, maar ze kunnen er wel voor zorgen dat bij chiptuning of montage van LPG er onverklaarbare storingen zich gaan voordoen.

Punt 1 tot en met 4 zijn eigenlijk een must voor een ieder die weer wil genieten van z'n wagen. Vaak kun je de auto weer zover krijgen dat ie weer begint te rijden als ware het een nieuwe wagen. Leuk voor de rijbeleving en vaak voordeliger dan een nieuwe auto aanschaffen.

Het is dus vaak niet noodzakelijk om uit voorzorg onderdelen gevoelig voor mindere werking te vervangen, maar als je een LPG installatie monteert of je gaat aan de gang met tuning (Motortuning of onderstel tuning) dan ontkom je er bijna niet aan uit voorzorg te gaan kijken welke onderdelen eigenlijk aan vervanging toe zijn.

Aanvullingen zijn altijd welkom. Ik weet dat het Volvo850forum heel erg ver gaat in de nagenoeg limitatief zijnde opsomming. Zo ver wil ik op dit moment niet gaan, maar ik denk wel dat ook bij onze wagens "Stage 0" tuning een niet te onderschatten stap is alvorens te beginnen met het echte tuning werk.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Stage 0 tuning

 · 
Posted: 03.02.2013 - 23:54  ·  #2
@Ennoe34,

Merkte je nog wat van het lock-up moment wat vervroegd werd na deze ingrepen?
Wij hebben zeker nog niet helemaal in kaart wat de preciese snelheden zijn bij het pakken van de lock-up van de 5bak AW55-50 van Volvo in hoogste vesnelling in relatie tot de staat van onderhoud.

groet,

www.varioclean.nl
Ries1970
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Leeftijd: 54
Berichten: 51
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Stage 0 tuning

 · 
Posted: 04.02.2013 - 01:40  ·  #3
Quote

maar ik denk wel dat ook bij onze wagens "Stage 0" tuning een niet te onderschatten stap is alvorens te beginnen met het echte tuning werk.


Helemaal mee eens!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Stage 0 tuning

 · 
Posted: 04.02.2013 - 20:34  ·  #4
Quote door varioclean

@Ennoe34,

Merkte je nog wat van het lock-up moment wat vervroegd werd na deze ingrepen?
Wij hebben zeker nog niet helemaal in kaart wat de preciese snelheden zijn bij het pakken van de lock-up van de 5bak AW55-50 van Volvo in hoogste vesnelling in relatie tot de staat van onderhoud.

groet,

www.varioclean.nl


Lockup zonder enige moeite bij 85Km op de teller.
Lockup met enige geduld bij rond de 78 km / uur op de teller.
In de lockup blijven tot 70 km/ uur.
In vier is er ook een lockup, dan zit ik rond 60 km /uur.

Werking lockup is iets beter geworden, waarbij de grootste vooruitgang kwam na vervanging nokkenasversteller en de tweede grote verbetering de MAF sensor.

Wat blijft is dat de lockup toch redelijk makkelijk er af schiet ook al is je snelheid stabiel. Dat is dan bij toeren op / rond de 1500 rpm of iets daaronder.

Ik vermoed dat kleppenblok uiteindelijk de zwakste schakel is in het hele lockup verhaal. Wel is te merken met beter functioneren van de motor de bak ook beter is gaan werken. Geen echte "slips" meer bij overschakelen.

Mijn teller afwijking is redelijk groot, dus 80km/uur op teller is bijna 10% lager qua snelheid. Bij extreem rustig optrekken lukt het om rond 1450rpm de lockup in 4 en 5 er in te krijgen.
frankkreukniet
 
Avatar
 
Subject:

Re: Stage 0 tuning

 · 
Posted: 06.02.2013 - 15:08  ·  #5
Misschien een gekke vraag maar wat betekend lock up precies? :(
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Stage 0 tuning

 · 
Posted: 06.02.2013 - 15:12  ·  #6
Lock-up bij automaten betekent dat er een vaste connectie tussen bak & motor wordt gecreeerd. Eigenlijk dus zoiets als een handbak waarbij koppelingsplaat de verbinding is tussen bak & vliegwiel (motor).

Nu zit het bij de moderne Volvo's wel wat complexer, maar in principe is het dus een soort koppeling die de vaste connectie tussen bak & motor creert.
frankkreukniet
 
Avatar
 
Subject:

Re: Stage 0 tuning

 · 
Posted: 06.02.2013 - 16:28  ·  #7
Enno bedankt voor de uitleg! :D
...
 
Avatar
 
Subject:

De effecten van een verse MAF sensor

 · 
Posted: 13.03.2013 - 17:04  ·  #8


Twee grafiekjes. Eenzelfde auto.

Het bovenste plaatje is van de eerste twee en halve maand van dit jaar. Tweede plaatje van de laatste twee en halve maand van afgelopen jaar. Ongeveer een een gelijk gedrag qua ritten, beiden met twee lange autoritten er bij.

Vanaf de tweede week Januari rijd ik in de rondte met een verse MAF sensor. De laatste maand rijd ik daarnaast nog in de rondte met een semi "Cold Air Intake". Beiden hebben hun invloed op het verbruik, en wel in positieve zin.

Vooralsnog ga ik er vanuit dat met montage van Michelins begin april het verbruikscijfer verder gaat dalen. Het blijft leuk een Auto als de S60 weer zo ver krijgen dat ie zich gedraagt als een nieuwe wagen.

Op naar de 280.000 km.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Stage 0 tuning

 · 
Posted: 13.03.2013 - 19:08  ·  #9
Die diagrammen spreken voor zich. ^_^
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Stage 0 tuning

 · 
Posted: 14.03.2013 - 21:24  ·  #10
;) Gelukkig heeft stage 0 tuning niet alleen betrekking op alles rondom de motor. Ook remmerij en wielophanging spelen een belangrijke rol.

Voor diegenen op zoek naar nieuwe remblokken + schijven kan ik de OE blokken van Jurid van harte aanbevelen. Het gaat om de 573003J-AS blokken van Jurid. Geschikt voor 286 & 305mm remschijven modellen. De kans is erg groot dat het exact dezelfde blokken zijn als origineel Volvo. Alleen in een Jurid / Bendix doosje. Remmen doen ze in ieder geval goed. En als je een beetje zoekt, zijn ze voor een relatief klein bedrag <40 EUR te verkrijgen.

Over 2-3 maand is het weer tijd voor verse remvloeistof. Dan eens kijken wat dat weer gaat brengen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0