Standkachel reparatie

Dukko
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Standkachel reparatie

· 
Posted: 18.12.2020 - 15:49  ·  #1
Eindelijk een standkachel, dan zal die het doen ook! Bij het activeren van de ST ging op het dashboard meteen het waarschuwingslampje branden. Na gezocht te hebben op het forum blijkt dat de computer de ST heeft uitgeschakeld. Beveiliging dus. Waarom doet hij het niet? Ik heb zelf geen vida/dice dus eerst maar is praktisch gekeken.

Wat ik heb gedaan is de ST er eerst helemaal uitgehaald (bumper eraf), de koelslangen verbonden met een thule en de drie belangrijkste onderdelen gecontroleerd op 12V. Zegt natuurlijk niet alles, maar het geeft al een goed beeld als er echt iets stuk is.

• Waterpomp
  • Motorventilator
  • Gloeiplug

De elektromotor van de ventilator gaat draaien, niet geruisloos, maar hij doet het. De gloeiplug werd direct roodgloeiend. En de waterpomp deed niks. Waterpomp uit elkaar gehaald, en daar zag ik dat het magnetische kommetje (ik weet niet hoe dat heet) in meerdere stukken was gebroken. Zie foto.

Via skandix een originele Bosch waterpomp besteld, alles schoongemaakt en weer gemonteerd en nu wil ik het graag testen. Nu mijn vraag. Kan ik de computer ook bij mijn standaard garage resetten? Die kunnen wel uitlezen. Of heb ik echt de Vida nodig? Ook wil ik graag de brandstofpomp en leiding controleren. Kan deze alleen met Vida getest worden?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Re: Standkachel reparatie

· 
Posted: 18.12.2020 - 17:03  ·  #2
Geel driehoekje in dashboardklok brand bij mij ook bij ingeschakelde sk.
Alleen als de ECM de sk inschakeld bij een buitentemperatuur onder de 6 graden Celsius krijg je geen geel driehoekje.

Kunt met universeel diagnose apparaat de sk ook resetten, ook kun je er de verschillende onderdelen mee aansturen op juiste werking.
Als er iets niet goed wordt bevonden door de computer van de sk, zal deze niet opstarten.
Wat de computer van de sk controleert: waterpomp,brandstofpompje,ventilatormotor in de sk,gloeibougie.
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.12.2020 - 17:05  ·  #3
Om er zeker van te zijn of er brandstof bij de sk komt: brandstofslangetje op sk loshalen, brandstofpompje activeren met vida/universeel uitleesapparaat en kijken of er brandstof uit het slangetje komt, is een pulspompje,geen rotatiepomp......
Dukko
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 18.12.2020 - 19:31  ·  #4
Dank je wel, ik ga ermee aan de slag. Dinsdag gaat hij aan de computer.

Leuk projectje trouwens zo'n standkachel. :-)
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.12.2020 - 22:51  ·  #5
Succes.
Nog vragen over de sk?
Stel ze gerust......
Dukko
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.12.2020 - 11:45  ·  #6
Dit weekend ST weer ingebouwd. Vanochtend naar mijn garage, de brandstofpomp 30 seconden laten draaien, je hoort hem ook pulsen, dus lijkt goed. Ook de melding verwijderd van 3 mislukte startpogingen. Niet de moeite genomen

Als de motor is afgekoeld weer is even proberen.
Dukko
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 24.12.2020 - 09:39  ·  #7
ST doet het, maar wat rookt dat ding zeg. Zou dat dan de drukbalans kunnen zijn? Buren konden wel denken dat hij in de fik staat. Wordt trouwens ook niet beter nadat hij een tijd heeft gebrand.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.12.2020 - 09:40  ·  #8
Roken wordt wel minder bij regelmatig gebruik.
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 24.12.2020 - 10:05  ·  #9
Goed om er even bij te blijven dan voordat een overijverige buurman straks de brandweer belt of zelf met de poederblusser aan de slag gaat. Het zou je maar gebeuren.
Ik krijg mijn standkachel helaas nog niet aan de praat. Wordt vanmiddag even naar gekeken.
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.12.2020 - 11:06  ·  #10
Als het geluid vd verbranding mooi frequent is, dan is het goed, ga je geregeld plofjes/schommelingen horen, dan is de drukbalans lek. Op tijd vervangen voorkomt dat ventilator kapot gaat.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 24.12.2020 - 11:21  ·  #11
Quote door joriz

Goed om er even bij te blijven dan voordat een overijverige buurman straks de brandweer belt of zelf met de poederblusser aan de slag gaat. Het zou je maar gebeuren.
Ik krijg mijn standkachel helaas nog niet aan de praat. Wordt vanmiddag even naar gekeken.

Dat t-shirt heb ik, dat de brandweer naast mijn auto stond omdat de standkachel stond te roken...
Dukko
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 24.12.2020 - 11:43  ·  #12
Ik heb wel de indruk dat het wat onregelmatig verloopt. Het blazende geluid gaat niet altijd gelijkmatig en de rook is ongezond. Ook de diesel verbrand niet volledig. Dat kan je zien omdat er een oliewaas over het natte wegdek zichtbaar is na gebruik van de ST.
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.12.2020 - 15:24  ·  #13
Dan raad ik je aan sk uit elkaar te halen, binnenkant branderkamer schoonmaken/leeg gieten en dan met remreiniger spoelen (zal wel wat doorgelekte diesel in liggen) en goed droogblazen met perslucht , drukbalans vernieuwen en dan zal het roken over zijn en ook de oliewaas op het natte wegdek thv uitlaat sk.
Dukko
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 24.12.2020 - 19:58  ·  #14
Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik zal hem weer uit elkaar halen. Vandaag bij de dealer een nieuwe drukbalans besteld, die is ivm de feestdagen dinsdag binnen. To be continued...
Dukko
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 29.12.2020 - 17:16  ·  #15
Vanochtend drukbalans opgehaald en ingebouwd. Best weer een klusje :-). Zoals 1-wiel al zei even het plasje diesel er zoveel mogelijk uitgehaald. Na de eerste start nog even de laatste restjes eruit gebrand en nu doet hij het fantastisch. Een mooi frequente verbranding, Beetje uitlaatgas, maar niks bijzonders. Auto warmt weer fantastisch op! Uiteindelijk dus alles opgelost met een nieuwe waterpomp en drukbalans.

Bij mij draait de ST ook mee als ik weg rij met koude motor. Is dat bij alle geactiveerde standkachels zo?

Selected quotes for multi-quoting:   0