Standkachel start niet door...

V70n 2007

wlangeler
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Standkachel start niet door...

· 
Posted: 17.11.2018 - 15:55  ·  #1
Vanmorgen was het aardig fris in Zwolle.
Maar gelukkig heb ik een standkachel dus voor het ontbijt dacht ik "laat ik die maar even aanzetten".

Helaas, deze werkt dus niet :-(

Als ik in het menu directe start op "aan" zet gaat er netjes een oranje waarschuwingslampje op mn dashboard branden, hoor ik een paar tellen geluid onder de motorkap, maar gaat na een paar seconden de boel weer op stil en de directe start op "uit"...

Iemand enig idee hoe ik zelf een diagnose kan stellen of e.e.a. kan testen?
Mijn ervaring is dat de dealer prima kan repareren maar ook prima flinke rekeningen kan maken.
Dus alles wat ik zelf kan verhelpen is weer meegenomen ;-)
(Ik heb een Dice liggen maar nog geen Vida geïnstalleerd en dus ook nog geen ervaring met uitlezen)

Iemand tips, een stappenplan, of zin om eens mee te kijken?
TonD
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 72
Subject:

Re: Standkachel start niet door...

· 
Posted: 17.11.2018 - 16:51  ·  #2
kan van alles zijn. ik ben niet technisch aangelegd maar heb vaak standkachel problemen gehad. eerste keer door dealer op laten lossen. werkte maar even. toen naar mmts in oldenzaal.
( forumsponsor) na zijn (tweede poging ) eerste de goedkope oplossing geprobeerd door de kachel die achter de voorbumper zit van nieuwe onderdelen te voorzien, maar dat werkte ook maar even, dan maar radicaal een nieuwe st.kachel. idd kost wat, maar heb je ook wat. inmiddels al drie jaar een heel betrouwbare kachel. Ik wil er maar mee zeggen dat MMTS er wel kijk op heeft. maar even goed kan het zijn dat je accu niet genoeg vermogen meer heeft. succes.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 17.11.2018 - 17:38  ·  #3
Ik ga deze volgen! Ik heb 't zelfde probleem namelijk. Ik heb wel net een Dice binnen. Moet vida nog installeren en 'm eens uitlezen.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 17.11.2018 - 17:54  ·  #4
Eerste stap is uitlezen!
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 17.11.2018 - 17:58  ·  #5
Wat ik op diverse fora heb gevonden is dat meestal de ventilator vast is gaan zitten of uit elkaar is gevallen. Is blijkbaar redelijk universeel ding. Of gewoon met locktite te maken.
Of dat toevoer brandstof verstopt is.

Of iets anders... maar dat uitlezen handig is.
wlangeler
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.11.2018 - 18:07  ·  #6
Ja uitlezen is inderdaad stap 1. Helaas nog geen mogelijkheid hiertoe thuis aangezien ik eerst moet zien dat ik Vida draaiend krijg op mn laptop.
Morgen maar eens kijken of ik dat voor elkaar krijg.
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 17.11.2018 - 22:10  ·  #7
Uitlezen, en aan de hand daarvan: of brandstofvernevelaar los van ventilator, of waterpomp vast, of gloeibougie defect, of ventilator draait te zwaar of lagers van ventilator versleten, brandstofproblemen vast, brandstofleiding verstopt, o ja, brandstofdrukregelaar kan ook doorlekken!

Accu spanning wordt gemonitord, dreigt spanning onder bepaalde grens te komen wordt de kachel uitgeschakeld, ook als het brandstofniveau te laag is/wordt, dan word kachel niet of uitgeschakeld.
BBS
VolvoV70forum core member
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 18.11.2018 - 08:30  ·  #8
Gouden tip in dezes heb ik niet.
Maar aangezien een standkachel eigenlijk overal het zelfde is is er wel een hele belangrijke tip te geven.
Deze kachels worden alleen in de winter gebruikt, daar waar ze ook voor bedoeld zijn. In de zomermaanden wanneer het warm is uiteraard niet. Om standkachel perikelen in de toekomst te voorkomen is het heel belangrijk dat deze kachels tenminste 1x in de maand -max 1x de 2 maanden- te laten branden.
Zet hem daarom bijvoorbeeld in de zomer ook eens een keer aan in de nacht. De meeste standkachels zijn te programmeren en laat ze dan minimaal een half uurtje hun werk doen. Daarmee voorkom je problemen als je hem echt nodig bent.

In de vrachtwagen zit namelijk ook zo'n ding en ik rij al weer 3 jaar in deze huidige truck rond. Alleen heb ik nog nooit een probleem gehad met standkachels. Maar ik laat ze steevast 1x maand in het weekend een uurtje lopen. Niemand heeft er last vast en zodra ik de kachel weer nodig heb, is het gewoon lekker warm in de wagen. :-)

Dus: Ook in de zomer als de mussen dood van het dak vallen, laat de standkachel een uurtje branden!!
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.11.2018 - 10:13  ·  #9
Standkachels in de nn serie kun je niet opstarten boven de 15c .
wlangeler
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.11.2018 - 10:16  ·  #10
Pff ik krijg het nog niet voor elkaar om Vida op mn laptop te krijgen... Toevallig iemand in de buurt van Zwolle met een werkende Vida die mijn auto eens wil uitlezen om me op weg te helpen met het standkachel probleem?
Blondegod
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 18.11.2018 - 11:40  ·  #11
In Drachten ben je welkom, maar dat is wel een eindje tuffen.
wlangeler
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.11.2018 - 13:46  ·  #12
Bedankt voor het aanbod! Is inderdaad een stukje tuffen... Ik wacht nog even af of er wellicht iemand dichterbij woont met werkende Vida en tijd om even te helpen.
Mees
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.11.2018 - 14:01  ·  #13
Quote door wlangeler

Bedankt voor het aanbod! Is inderdaad een stukje tuffen... Ik wacht nog even af of er wellicht iemand dichterbij woont met werkende Vida en tijd om even te helpen.

topic.php?t=8060
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 18.11.2018 - 14:09  ·  #14
De benzine standkachels in de n serie geven doorgaans meer problemen tov de diesel standkachels in de n serie...

Ik gebruik de Standkachel 2 maal per dag, het hele jaar door... nooit problemen mee daardoor....
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 18.11.2018 - 18:28  ·  #15
Quote door wlangeler

Pff ik krijg het nog niet voor elkaar om Vida op mn laptop te krijgen... Toevallig iemand in de buurt van Zwolle met een werkende Vida die mijn auto eens wil uitlezen om me op weg te helpen met het standkachel probleem?

Apeldoorn kan ook.

Kan wel uitlezen.

Selected quotes for multi-quoting:   0