Standkachel starten via telefoon/app

 
 
 
 
 
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel starten via telefoon/app

 · 
Posted: 24.11.2015 - 15:59  ·  #31
En die twee kleine stekkers worden bij webasto gebruikt om afstandsbediening-telefoonmodule tussen de tijdklok te monteren in het zelfde circuit
harfsen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Harfsen
Leeftijd: 45
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Standkachel starten via telefoon/app

 · 
Posted: 30.11.2015 - 17:46  ·  #32
Nou, ik ben nog niet heel erg verder gekomen. Vandaag bij een Webasto offieciële dealer/inbouwer geweest in Deventer. De man dacht dat het niet kon. Bij navraag met Webasto zelf werd er gezegd dat het niet direct geïnstalleerd kan worden. Enkel en alleen als de T91/T90 afstandsmodule ingebouwd is. Blijkbaar kan de TC3 zelf niet het juiste signaaltje creëren. Dit zou dan de T91 bv doen. Maar ja, de T91 module nog eens aanschaffen, vind ik weer te veel van het goede qua kosten.

Vandaag op zoek gegaan naar de AEM module, maar ja, de regen kwam al snel, dus nog geen succes daar.
@Waal70, je meldde eerder over de volvo harness adapter, helaan kan ik die nog niet vinden op internet. De standkachel is met een soort ovale stekker verbonden naar de rest van volvo. Ik weet niet of die harness adapter de zelfde soort connector is?

Op zich ben ik best voor het zelf knutselen, maar tot nu toe is me ook nog niet duidelijk waar ik precies moet zijn.
Is dat bij de AEM module(als ik die gevonden heb) of moet ik toch in de buurt zijn van de standkachel zelf?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Standkachel starten via telefoon/app

 · 
Posted: 30.11.2015 - 18:08  ·  #33
Hmm is nog niet zo makkelijk dus .

Mij lijkt dat je de draad moet hebben die het signaal vanaf het pookje stuurkolom naar de kachel stuurt , die moet dan het commando krijgen van directe start , zou toch eigenlijk niet heel moeilijk moeten zijn , je stelt het nu ook in met de sleutel uit contact .
Al zou het op slot staan van de auto misschien een probleem kunnen zijn .
Kwestie van uitproberen , denk dat je dat het beste direct bij de standkachel kan proberen .
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Standkachel starten via telefoon/app

 · 
Posted: 30.11.2015 - 18:19  ·  #34
Quote door olaf

Hmm is nog niet zo makkelijk dus .

Mij lijkt dat je de draad moet hebben die het signaal vanaf het pookje stuurkolom naar de kachel stuurt , die moet dan het commando krijgen van directe start , zou toch eigenlijk niet heel moeilijk moeten zijn , je stelt het nu ook in met de sleutel uit contact .
Al zou het op slot staan van de auto misschien een probleem kunnen zijn .
Kwestie van uitproberen , denk dat je dat het beste direct bij de standkachel kan proberen .



Aan de ander kant zit er natuurlijk ergens software van die kachel ergens in een computer , mhh.

zou die Obbe van volvotune is een mail sturen die weet wel veel van de electronica , en weet misschien de oplossing .
harfsen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Harfsen
Leeftijd: 45
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Standkachel starten via telefoon/app

 · 
Posted: 30.11.2015 - 18:34  ·  #35
Ja, ik denk dat hier inderdaad de software het een en ander aanstuurt en dat een kabel hier iets moeilijker te vinden is. Maar bedankt voor het meedenken! :thumb:

https://www.drive2.ru/l/709185/
Heb dit gevonden op een russische site, een man die een telestart T91 op zijn Xc60 heeft aangesloten. Ik kan geen russisch, maar als ik het plaatje bekijk heeft hij direct na de standkachel de gele, bruine en rode kabel afgetapt en die naar de T91 geleid. Lijkt een simpele oplossing.
http://www.disco4.com/forum/topic123056.html
Tevens op een forum van Range Rover Discovery 4 meldt iemand dat hij alleen pin 2 heeft gebruikt en zo de boel kan aansturen:
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Standkachel starten via telefoon/app

 · 
Posted: 30.11.2015 - 19:21  ·  #36
is wwn CFE niet makkelijker?
Ik heb op de S80 ook de orig extra T91, alleen hij doet het niet en ik ben vaak aan slag geweest, is me nooit gelukt aan de gang te krijgen.
Bij mijn wagen zit de AEM rechts achterin, doorverbinden kan wel, en de standkachel werkt dan meteen.
Alleen zonder AB.
De timers werken gelukkig wel, dus hij is gewoon in gebruik.

Ik zou hem ook graag aan de gang hebben met de T91, geloof me, ik heb het wel in de ML, ook een T91, dat ding pikt het signaal op tot 1000m op open veld,
Ook al staat de wagen om de hoek, hij werkt gewoon, en geeft ook terugkoppeling.
Echt een waanzinnig mooi systeem.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Standkachel starten via telefoon/app

 · 
Posted: 30.11.2015 - 20:00  ·  #37
Even hele topic lezen . want die 1000 mtr is niet wat ie zoekt .
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel starten via telefoon/app

 · 
Posted: 01.12.2015 - 11:01  ·  #38
Hier de webasto inbouw beschrijving ( zelfde als die af-fabriek in je v70 zit) van de kachel.
Staat in ieder geval een schema in waar je wat mee kunt.. :thumb:

http://doc.webasto-russia.ru/C…TT-Evo.pdf
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Standkachel starten via telefoon/app

 · 
Posted: 01.12.2015 - 11:14  ·  #39
Quote door harfsen


@Waal70, je meldde eerder over de volvo harness adapter, helaan kan ik die nog niet vinden op internet. De standkachel is met een soort ovale stekker verbonden naar de rest van volvo. Ik weet niet of die harness adapter de zelfde soort connector is?

Op zich ben ik best voor het zelf knutselen, maar tot nu toe is me ook nog niet duidelijk waar ik precies moet zijn.
Is dat bij de AEM module(als ik die gevonden heb) of moet ik toch in de buurt zijn van de standkachel zelf?

Op zich moet je dus alleen de "doorlus" voor elkaar krijgen. Je moet dus het signaal van je SMS-kastje in je huidige ovale stekker krijgen. Dat is het gemakkelijkst met de originele volvo-kabel, maar kan natuurlijk ook met je Webasto-kabel en wat creatief splitsen en solderen.

Je moet zeker niet de kabel hebben van je richtingaanwijzer, sorry olaf. Zoals je in je tweede post zegt, het enige wat deze doet is via de DIM een CANBUS-bericht laten genereren waarop de standkachel reageert. Dan CANBUS-bericht loopt via je klimaatmodule dan het netwerk van de auto op. Wat je dan dus moet doen is CFE-style: CANBUS-berichten "faken" en zo je standkachel activeren.

De meeste standkachels hebben daarnaast ook een elektrotechnische start, zeg maar een schakelaar voor aan en uit, zonder software, zonder computers. Bij de oudere Volvo's wordt die bijvoorbeeld geactiveerd door een bepaalde pin uit de stekker aan massa te verbinden ("pull to ground"). Het lijkt mij dat dit ook bij de moderne Volvo's werkt, zeker omdat vrijwel zeker het SMS-kastje geen Volvo CANBUS-berichten verstuurt (je hebt een universele gekocht, geen specifiek Volvo-model). Als je de specs naleest, moet vast te herleiden zijn wat het SMS-kastje nu doet om de kachel te activeren (anders moet je hem activeren en eea zelf nameten).

Kortom, ik zou gewoon met voldoende draad en vaste hand je huidige Volvo-stekker aanpassen, samen met de reeds meegeleverde Webasto-kabel. Door gewoon alle pinnetjes in de Volvo-stekker te "splitsen" krijg je ook nog eens een situatie die je weer ongedaan kunt maken. Alle gesplitste draadjes in een universele stekker en de Webasto-set via de universele stekker aansluiten...
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Standkachel starten via telefoon/app

 · 
Posted: 01.12.2015 - 13:06  ·  #40
Gooide maar een balletje op Waal70 .
Om aan te geven waar ik het zou zoeken , op basis van boeren verstand .

De pdf's gezien zou ik op zoek gaan om het een direct signaal te geven naar de kachel daar onder dashboard waar de draden enrelais zitten .
Nu is alleen de vraag welke draden heb je nodig ?
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Standkachel starten via telefoon/app

 · 
Posted: 01.12.2015 - 13:21  ·  #41
Quote door olaf

Gooide maar een balletje op Waal70 .
Om aan te geven waar ik het zou zoeken , op basis van boeren verstand .
De pdf's gezien zou ik op zoek gaan om het een direct signaal te geven naar de kachel daar onder dashboard waar de draden enrelais zitten .
Nu is alleen de vraag welke draden heb je nodig ?

Was ook geen aanval hoor :)

Dat zou ook mijn conclusie zijn: probeer hem gewoon direct aan te sturen. alleen vermoed ik dat je onder het dashboard niet wegkomt en je dus dichtbij de standkachel zelf moet komen. En samen met de aansluitkit die hij toch al heeft, mag het (vanaf afstand en met boerenverstand) niet al te moeilijk meer zijn :bandit:
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 493
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Standkachel starten via telefoon/app

 · 
Posted: 01.12.2015 - 18:05  ·  #42
Hallo Harfsen

Een voorbeeld :http://hackingvolvo.blogspot.nl/2013_01_01_archive.html

groeten BUM
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel starten via telefoon/app

 · 
Posted: 01.12.2015 - 18:44  ·  #43
Hier staat schema met op blz 6 tekening, op blz 22 legenda. Staan stekker en positie nummers bij voor telestart etc..
http://www.standheizungs-shop….TopEvo.pdf
harfsen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Harfsen
Leeftijd: 45
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Standkachel starten via telefoon/app

 · 
Posted: 01.12.2015 - 19:52  ·  #44
Bedankt allen voor de info! Ik heb er pas volgende week tijd voor om het allemaal even te bekijken.
Beetje jammer bericht vandaag. Omdat mijn parkeersensoren het niet meer deden, ben ik vandaag bij een volvo dealer geweest in Hengelo(ov), vriendelijke service daar! Daar hebben ze mijn V70 even aan cida gehangen, afgezien van de parkeersensoren waren er best veel oranje en rode 'klachten'. Hij vond het wel heel veel voor een auto van 2 jaar oud! Hij heeft ze allemaal gelukkig kunnen resetten, maar ja, dat wil niet perse zeggen dar klachten verholpen zijn. Helaas bleven de parkeersensoren niet werken.
Wat hem verder opviel was dat mijn achterklep niet helemaal 'flush' lopen met de achterlichten. Datmvond hij vreemd.
Ik zelf had gisteren al gezien dan er glasdeeltjes onder het reserve wiel lagen achter in de auto.
Aangezien de auto geïmporteerd is uit duitsland begin ik me een beetje zorgen te maken.
Is de auto wel zo unfallfrie zoals de dealer zei en ook op papier staat?
Precies morgen verloopt mijn 2 jarige garantie. Dus morgenvroeg naar duitsland om de 'problemen' te verhelpen.

Dan heb ik pas volgende week helaas tijd om in het gsm aansturen van de standkachel te kijken!
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Standkachel starten via telefoon/app

 · 
Posted: 01.12.2015 - 20:41  ·  #45
Wat garantie betreft hoef je je geen zorgen te maken .
Als er op de bon staat unfallfrei , en je kunt het aantonen dan moeten ze hun verantwoordelijkheid nemen , hopelijk dan zonder rechtzaak .
Een keer een achterruit kapot door verschuivend lading zal niet de eerste keer zijn , hoeft natuurlijk niet een aanrijding geweest te zijn .
Een keer een paaltje raken met parkeren en lakshade deuk bv valt er ook niet onder .

Zo een slecht sluitende klep , kan ook nog zo zijn dat ie gesteld moet worden , misschien verwijderd geweest met een ruit vervangen en slecht terug geplaatst .

Maar we wachten af het gaat werken allemaal .
 
Selected quotes for multi-quoting:   0