Standkachel

Benzine leiding

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 11.09.2022 - 13:08  ·  #16
De SK gebruik ik standaard met koude dagen, aangezien deze bij koude dagen sowieso (automatisch) wordt bij geschakeld.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 11.09.2022 - 16:00  ·  #17
Quote door ProVolvo

Quote door joriz

Persoonlijk vind ik een SK een vrij nutteloze optie. Duurt lang voordat de auto op temperatuur is en maakt ook nog eens een bak herrie. Dat zet je liever niet s ochtends vroeg in een woonwijk aan als de meeste nog op 1 oor liggen. Vind t enkel handig voor de zeldzame keren dat er ijs op de ruiten ligt en je niet hoeft te krabben..

Daar ben ik het beslist niet mee eens. Dan heb jij een slecht werkende SK. Niks geen herrie, alleen het blazen hoor je een beetje.
Mijn V70 2.5T was af fabriek uitgevoerd met een SK, en dat is een heel prettige en ook nuttige optie.
Ik stelde die qua tijd zo in dat ik in de winter ‘s ochtendsvroeg in een ijsvrije en warme auto kon wegrijden. Heerlijk en veel veiliger want alle ruiten waren dan ijs- of sneeuwvrij.
Mijn XC70 heeft (jammer genoeg) geen SK, maar die kan ik nu in een verwarmde loods stallen en dan is dat niet nodig.


Gezien de positieve reacties ben ik denk een uitzondering qua hoeveel geluid de SK produceert. Misschien is er idd wat mis met de blower of iets dergelijks. De werking zelf is verder prima. Zeker met bevroren ruiten ben ik er heus wel content mee hoor. Dus bij nader inzien is het ook weer niet zo nutteloos. Bij de NN zit die er niet in dus dat wordt wel krabben in de winter.
mheesemans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 37
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 14.09.2022 - 19:11  ·  #18
Nog even op zoek naar de brandstofleiding.

Zijn de brandstof leidingen van de diesel en benzine versie gelijk?

En is de leiding aan het subframe van metaal is is dit “gewoon” slang?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 14.09.2022 - 20:20  ·  #19
Leiding bij subframe is origineel bij Volvo van metaal.
Ik heb vele meters kunstof brandstofleiding liggen. Die koppel je met kleinstukje rubberslang en 2 slangklemmen koppelt aan pompje if standkachel.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1618
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 20.09.2022 - 17:07  ·  #20
Quote door 1-wiel

Dirk, jouw type standkachel is geruislozer dan het model van de ts.
P2 maakt gebruik van Ardic/eberspächer en jouw P3 van Webasto thermo-top-evo. De Webasto is een ander type, nieuwer en net wat zuiniger… verder doen ze hetzelfde, brandstof verbranden en en motor en interieur verwarmen..,


He Emiel, dank je; dat wist ik niet. Ik had het kunnen weten, je hebt het merk van de P2 kachels wel vaker benoemt meen ik, maar ik was dat dus vergeten/ niet onthouden! :-)

Ik heb de SK vandaag nog even aan gedaan om lekker warm te vertrekken en ik kan de mijne alleen bij lagere temperaturen aandoen. Ik meen boven de 15 graden dat ie niet aan wil slaan..
Beetje jammer is dat, want ik heb van je commentaren geleerd dat je de kachel wel vaak/vaker moet gebruiken om andere ellende te voorkomen. Bij mijn auto zit er dus altijd wat warme maanden tussen maar hopelijk ontspring ik de dans!
DJ
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 20.09.2022 - 18:53  ·  #21
De Webasto thermo top evo zijn minder gevoelig voor defecten wanneer deze wat langer niet gebruikt wordt.
Bij de Ardic/Eberspächer kachels gaat de verouderende brandstof het vliesje beschadigden van de drukbalans.. daarom moet je deze vaker gebruiken om de brandstof in drukbalans te verversen…
mheesemans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 37
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 16.10.2022 - 17:31  ·  #22
Ik heb de installatie compleet gemaakt met onderdelen van een diesel donor.
Helaas is van de brandstof koppeling vanaf de tankt de connector afgebroken
En door de connector bij het brandstofpompje te inspecteren is deze daar ook afgebroken.

Is de inwendige brandstof leiding 1 geheel met de koppelingen?
Of kan je deze koppelingen vervangen ?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 16.10.2022 - 18:39  ·  #23
Die leiding is 1 geheel met koppelingen. Je kunt een stuk kunstof leiding gebruiken en die met een stukje brandstofleiding/slang koppelen aan het pompje en de aftakking op de brandstoftank.
mheesemans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 37
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 16.10.2022 - 19:15  ·  #24
Dat is een goede oplossing dank, slangenklemmetje erop en klaar.

Ik heb de diesel kachel nog niet uit elkaar gehaald om te vergelijken met de benzine uitvoering.
Is het membraan verschillend voor de diesel en benzine. Of zijn er andere verschillen.

Het programmeren ben ik nog niet aan toe. Is dat met de dice en Vdash te doen?

Dit is ook een mooie oplossing: [url]€ 1,16 3% Off | Nylon Fuel Line Rubber Slang Koppeling 7.89/9.89/11.8 Auto Brandstofslang Koppeling Quick Release Sluit connector Accessoires https://a.aliexpress.com/_EuHaTX5[/url]
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 16.10.2022 - 20:42  ·  #25
Verschil is oa:
Brandstofregelventiel/drukbalans zien er hetzelfde uit, maar er is wel degelijk een inwendig verschil tussen benzine en diesel..

Programmeren kun je zelf met vdash: software kopen via de site d5t5, of ff naar de dealer…
mheesemans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 37
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 16.10.2022 - 21:36  ·  #26
Brandstof pompje is ook verschillend.
Deze heb ik nu alleen voor een diesel.

Zijn er nog meer verschillen?
Bougie hetzelfde, vlamsensor, ventilator.

Ik heb nu 2 kachels en wil de netste onderdelen in de te gebruiken kachel gebruiken.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 16.10.2022 - 22:26  ·  #27
Bedrading/vlamsensor etc is hetzelfde, branderunit is verschillend,stuurapparaat/computer is ook anders. Gloeibougie is hetzelfde.
En type kachel is ook verschillend:
Losse uitlaatslang of kanaal tegen de kachel
mheesemans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 37
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 17.10.2022 - 17:27  ·  #28
Uiterlijk zie ik geen verschil in de kachels. Uitlaat is beide een losse metalen slang.
Op een zit een stikker petrol de ander heb ik uit een diesel auto gehaald 🤔.

De benzine kachel heeft een defect stuurapparaat, deze wilde ik vervangen met die van de diesel😐.
Als ik het productnummer van het stuurapparaat Google kom ik deze zowel op de diesel als de benzine kachels tegen. 3730751-3 is de huidige op de benzine kachel.

Brandstofpompje even bekeken deze is geschikt voor Benzin / Petrol / Diesel / FAME / Ethanol.
Dat scheelt ook mooi weer.
mheesemans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 37
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 21.10.2022 - 15:19  ·  #29
Is het zeker dat bij mijn type kachel de stuurcomputer van diesel en benzine verschillend is?

Kijk ik in Vida naar het onderdeel nummer van de stuurcomputer dan is deze gelijk aan het nummer op de diesel unit.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0