Standkachel

Benzine leiding

 
 
 
 
 
mheesemans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 37
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Standkachel

 · 
Posted: 10.09.2022 - 12:45  ·  #1
Via MP een standkachel gekocht.
Origineel Volvo zal wel een
webasto zijn denk ik.
Nog niet binnen maar de puzzel alvast wat aan het voorbereiden.

Wat ik niet kan vinden is hoe de benzine leiding loopt en waar het brandstof pompje bevestigd wordt.
Kan de brandstof voorziening onder de motorkap worden afgetapt of is dat een no go?
Ook ben ik aan het zoeken geweest naar de koelvloeistof slangetjes welke heb ik nodig en waar kan ik deze nog krijgen?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 10.09.2022 - 14:15  ·  #2
Benzineleiding loopt van tank naar revhterachterwiel, daar zit brandstofpompje. Stekker van het brandstofpompje moet rechts onder achterbank in vrije stekker geklikt worden. Brandstofleiding looot van rechtsachter naar rechtsvoor, dan via subframe naar de linker voorkant , waar achter de voorbumper de standkachel in de speciale beugel komt te hangen..
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 10.09.2022 - 15:21  ·  #3
Waterslang en brandstof pijpje dat in de tank komt.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 10.09.2022 - 15:25  ·  #4
Volgens zeggen is het goed te doen. Je moet de set wel compleet hebben en geschikt voor benzine in jouw geval.
Ken twee mensen die het achteraf met succes hebben ingebouwd.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2057
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 10.09.2022 - 16:30  ·  #5
Persoonlijk vind ik een SK een vrij nutteloze optie. Duurt lang voordat de auto op temperatuur is en maakt ook nog eens een bak herrie. Dat zet je liever niet s ochtends vroeg in een woonwijk aan als de meeste nog op 1 oor liggen. Vind t enkel handig voor de zeldzame keren dat er ijs op de ruiten ligt en je niet hoeft te krabben..
Maar goed, schijnt dat de mijne ook achteraf is ingebouwd. Dus is te doen.
Bij een elektrische sk is het een ander verhaal. Dan ben je in enkele minuten geruisloos klaar.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 10.09.2022 - 17:17  ·  #6
Ik heb hem ook zelf achteraf ingebouwd, originele set zelf gedemonteerd uit demontage auto.
Ik gebruik de standkachel 2x per dag, hele jaar door.
Maakt geen herrie en rookt niet..
De electrische variant heeft ook een lange opwarmtijd nodig daar er daar geen gebruik wordt gemaakt van een elektrische waterpomp. En die kun je alleen gebruiken met een stopcontact in de buurt… benzine of diesel versie kun je overal gebruiken…
Op de Volvo website kun je de inbouw beschrijvingen vinden voor diverse modellen…
Bij P2 modellen is het meeste voorbereid vwb installatie, bij de P3 modellen moet je eerst kijken of de grote stekker in de paravan aanwezig is, is die er niet, dan moet je kabels trekken naar de cem etc….
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 10.09.2022 - 18:04  ·  #7
Quote door joriz

Persoonlijk vind ik een SK een vrij nutteloze optie. Duurt lang voordat de auto op temperatuur is en maakt ook nog eens een bak herrie. Dat zet je liever niet s ochtends vroeg in een woonwijk aan als de meeste nog op 1 oor liggen. Vind t enkel handig voor de zeldzame keren dat er ijs op de ruiten ligt en je niet hoeft te krabben..
Maar goed, schijnt dat de mijne ook achteraf is ingebouwd. Dus is te doen.
Bij een elektrische sk is het een ander verhaal. Dan ben je in enkele minuten geruisloos klaar.


Ik denk dat je dan een probleem hebt met of je uitlaatdemper of de uitlaat zelf. Die hebben bij standkachels niet het eeuwige leven. Ook het toevoegen van een inlaatdemper kan helpen om geluiden tot een minimum te beperken. Die van mij is zondermeer geruisloos! Hij draait op benzine.
mheesemans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 37
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 10.09.2022 - 18:56  ·  #8
Dank voor de onderdeelnummers, heb zelf ook Vida maar kan niet dezelfde info vinden.
Wel installatie instructies maar geen onderdeelnummers.
Ik heb de beugel voor de unit erbij, zal de sloop af moeten voor de benzine leiding voor in het subframe, deze zal van
een diesel hetzelfde zijn denk ik.
Heb ooit bij een Mercedes een sk ingebouwd deze kon op de werkbank getest worden, is dat bij deze ook te doen?
Was toen kwestie van plus en min aansluiten.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1523
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 10.09.2022 - 19:54  ·  #9
Het benzine ding van mij hoor ik ook niet, op wat geblaas na dan.

Maar rond 10 en is de straat hier al wel wakker 😄
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 10.09.2022 - 20:17  ·  #10
Quote door MTE

Maar rond 10 en is de straat hier al wel wakker 😄


Logisch, die liggen dan al uren naar jouw standkachel kabaal te luisteren. :D
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1523
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 10.09.2022 - 20:29  ·  #11
Quote door Wakkerewilly

Quote door MTE

Maar rond 10 en is de straat hier al wel wakker 😄


Logisch, die liggen dan al uren naar jouw standkachel kabaal te luisteren. :D


Onmogelijk 🤓🤓

Een sk stopt na 1 uur 🤓
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 10.09.2022 - 22:00  ·  #12
Standkachel los testen is niet eenvoudig.. het stuurapparaat dat erop zit communiceert met de cem..
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 11.09.2022 - 10:15  ·  #13
Quote door joriz

Persoonlijk vind ik een SK een vrij nutteloze optie. Duurt lang voordat de auto op temperatuur is en maakt ook nog eens een bak herrie. Dat zet je liever niet s ochtends vroeg in een woonwijk aan als de meeste nog op 1 oor liggen. Vind t enkel handig voor de zeldzame keren dat er ijs op de ruiten ligt en je niet hoeft te krabben..
Maar goed, schijnt dat de mijne ook achteraf is ingebouwd. Dus is te doen.
Bij een elektrische sk is het een ander verhaal. Dan ben je in enkele minuten geruisloos klaar.


Hoi Joris,
Ik wil best op een frisse herfst of winteravond een keer de SK werking laten zien of horen hoor. Ik hoor hem nauwelijks als ik ernaast sta moet ik zeggen... je hoort de uitstromende lucht zachtjes.
Het is ook al leuk om condens van je ruit af te krijgen; wat we de komende maanden krijgen.

Het is inderdaad geen super belangrijke optie, heeft een volgende auto van mij die niet, dan geen probleem, maar ik geniet er wel van :-)
En lang duren? Ik kies soms voor de 10 minuten optie via Volvo Oncall en dan is ie al lekker warm, vind ik redelijk vlot. :-)
DJ
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 11.09.2022 - 10:44  ·  #14
Dirk, jouw type standkachel is geruislozer dan het model van de ts.
P2 maakt gebruik van Ardic/eberspächer en jouw P3 van Webasto thermo-top-evo. De Webasto is een ander type, nieuwer en net wat zuiniger… verder doen ze hetzelfde, brandstof verbranden en en motor en interieur verwarmen..,
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Standkachel

 · 
Posted: 11.09.2022 - 12:10  ·  #15
Quote door joriz

Persoonlijk vind ik een SK een vrij nutteloze optie. Duurt lang voordat de auto op temperatuur is en maakt ook nog eens een bak herrie. Dat zet je liever niet s ochtends vroeg in een woonwijk aan als de meeste nog op 1 oor liggen. Vind t enkel handig voor de zeldzame keren dat er ijs op de ruiten ligt en je niet hoeft te krabben..

Daar ben ik het beslist niet mee eens. Dan heb jij een slecht werkende SK. Niks geen herrie, alleen het blazen hoor je een beetje.
Mijn V70 2.5T was af fabriek uitgevoerd met een SK, en dat is een heel prettige en ook nuttige optie.
Ik stelde die qua tijd zo in dat ik in de winter ‘s ochtendsvroeg in een ijsvrije en warme auto kon wegrijden. Heerlijk en veel veiliger want alle ruiten waren dan ijs- of sneeuwvrij.
Mijn XC70 heeft (jammer genoeg) geen SK, maar die kan ik nu in een verwarmde loods stallen en dan is dat niet nodig.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0