Standkachel verwarmt interieur niet...

...dus toch krabben.

 
 
 
 
 
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 06.01.2016 - 14:48  ·  #16
"Deur Open"?
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 06.01.2016 - 15:27  ·  #17
Inderdaad, bij mij was het interieur op de ingestelde tijd lekker warm, en de motor ergens tussen de kwart en het laatste streepje voor het midden.

De laatste tijd wisselde de interieurtemperatuur nogal, de ene keer netjes warm zoals altijd, de andere keer nauwelijks warm. Deze week had ik maandag en ook dinsdag (na resetten van de foutcodes) een ijskoude auto, de interieur fan hoorde ik ook niet draaien.

Nou had ik de auto gisteren eens even goed bijgeladen met de acculader, en vanochtend begon zowaar de interieurfan al na een tien minuten een beetje warme lucht in de auto te blazen.

Ik heb nu drie mogelijke oorzaken:

1. Zoals 1-wiel aangeeft, kan het stuurapparaat geen signaal geven aan de interieurfan / ECC.
Is stuk hier echt stuk, of vertoont het ding dan ook een willekeurig wel/niet gedrag?

2. De tweede mogelijkheid die ik mij bedacht, zou het ook de accuspanning kunnen zijn? Ik weet dat de boordspanning bij het starten van de standkachel wordt gechecked, en bij te laag voltage wordt er niet gestart. Dat is er bij mij dus niet aan de hand, maar zou het ook kunnen dat de standkachel wel (net) kan worden gestart (voltage nog net genoeg) maar dat de spanning zakt gedurende het proces en de ECC/ interieurfan niet starten door een te laag voltage? De kachel zelf blijft overigens gewoon de ingestelde eindtijd plus een kwartier draaien.

3. Ik heb de klepmotoren nog niet kunnen kalibreren, misschien dat ik hier straks nog aan toe kom. Dacht ook een paar dagen geleden een melding in VIDA te vinden die in de richting van de klepmotoren wees.

Off-topic: waar zitten de massa aansluitpunten die worden gebruikt bij het laden van de accu? Ik wil deze al een tijdje checken, omdat ik al het vermoeden had dat de accu niet volledig wordt geladen. Starten en de standkachel (gingen?) altijd goed. Accu is nog niet zo oud, maar levert niet een heel hoog voltage, ondanks enkel lange ritten van een uur. VIDA zegt meestal 11,6 tot 11,9 Volt rechts boven in de interface, vond dit altijd wat laag, ondanks dat er veel verbruikers aan staan tijdens een VIDA sessie.

Hoop met name een antwoord te vinden op de vraag of een slechte accu er voor kan zorgen dat de kachel wel werkt, maar het interieur niet warm wordt.
Ik ben alvast wel benieuwd of morgen het interieur warm is. Ik heb natuurlijk de accu weer goed vol geladen...
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 06.01.2016 - 16:05  ·  #18
Zover ik heb begrepen wordt de standkachel ook uitgeschakeld als de spanning te laag wordt om te zorgen dat je de auto nog kan starten.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat je problemen te maken hebben met een matige accu .
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 06.01.2016 - 16:35  ·  #19
Quote door olaf

Zover ik heb begrepen wordt de standkachel ook uitgeschakeld als de spanning te laag wordt om te zorgen dat je de auto nog kan starten.


Oh? Ik meen dat ik op het forum eens iemand gelezen had die met een lege accu stond na gebruik van de standkachel. Of dat een originele Volvo is met bijhorende software, weet ik niet meer. Lijkt me wel logisch dat het ding uit gaat bij te lage spanning, maar ik weet het ook niet zeker...

Ik heb net gekalibreerd, ik neem aan dat het de functie "CCM kalibreren" is. Dat ging goed, benieuwd naar morgen ochtend.

Nog even over die accuspanning: ik begon met een spanning van 11,5 V, na een klein kwartier was het in VIDA gezakt naar 11,3 V. Terwijl ik een uur ervoor net de accu had geladen (wel met deze kou, er zit een vorst functie op de lader, maar toch..).
Ik woon in het noorden des landes, dus spanning zal wat lager zijn dan normaal, hier al een paar graden vorst. Lampen zet ik altijd naar de stadslichten, zodat de xenon uit blijft.
Wat voor accuspanning lezen jullie normaal gesproken af tijdens een VIDA sessie?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 06.01.2016 - 17:14  ·  #20
Ik zou hem is laten testen , ik zelf had hem hem overigens vervangen , 11.5 v net na bijladen is te laag .
Ik zou hem even opladen en naa een uurtje rust meten op de polen van de accu( dus niet met vida ) . dat moet toch wel 12.4 of hoger zijn , anders ben je toe aan een nieuwe , beste om even te laten testen .
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 06.01.2016 - 18:09  ·  #21
De accu kom ik wel uit, dat is het probleem niet. Moest overigens ruim een uur met 5A laden om de Vida sessie van een kwartiertje weer bij te laden. Mijn auto verbruikt dus 20A, ruim 200W, tijdens Vida. Dat het Voltage wat inzakt, kan wel kloppen... was nog wel benieuwd wat anderen zoal aflezen aan voltage tijdens Vida.

Even weer on-topic: De link met de standkachel ben ik nog wel heel benieuwd naar, ik hoop dat er forumleden zijn die hun ervaring hiermee kunnen delen.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 07.01.2016 - 15:19  ·  #22
De problemen van Mekstra met de standkachel zijn op zich niet nieuw. Op andere forum heb ik ergens rond 2007 gelezen dat de standkachel best wel vermogen vraagt.
Ik heb sindsdien een heavey duty accu zoals nu de VARTA Silver van 110Amp.
Sindsdien nooit meer problemen gehad. Ik heb net accu spanning gelezen met Vida en die was bij mij 11.9 op contact staand en koplampen dus branden. Wel net weer rit achter de rug van 220 km.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 07.01.2016 - 17:10  ·  #23
Hallo Bover,

Heb je een link naar het forum waar dezelfde problemen worden omschreven? Problemen zat met standkachels, ik ben dit specifieke probleem nog niet tegengekomen (wel dat een kachel in het geheel niet start door te laag voltage).
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 07.01.2016 - 17:24  ·  #24
@Mekstra;
Ik zal eens zoeken op het collega "grote" volvoforum .Ik had die problemen met mijn eerste standkachel en dat was 2005.
Mocht ik terugvinden dan stuur ik je PM.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 07.01.2016 - 17:40  ·  #25
Fabriek af zou er een zwaardere accu in moeten zitten vanwege de standkachel .
Heb ik een keer ergens gelezen , boekje of de volvo site ergens .
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 07.01.2016 - 18:22  ·  #26
dat klopt en bij diesels zit ook een zwaardere accu dan in benzine. .Origineel bij diesel meen ik 75 of 80 apm.
Ik heb gekozen voor een beetje meer reserve bij vervanging.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 07.01.2016 - 21:14  ·  #27
Het zou misschien wel kunnen verklaren waarom mijn huidige accu 77Ah 760CCA redelijk snel aan zijn eind is (al is de accu al iets zwaarder dan standaard). De accu wordt flink gebruikt met standkachel, LPG installatie met pomp, en dan de hele rambam aan electriek (stoelverwarming, navigatie, ECC, ga maar door...).

Heb de accu net even gemeten. Zowel na een rit als na laden met lader, komt de spanning in 'rust' (wel lampje achterbak aan) niet boven de 12,2V uit, moet er wel bij zeggen dat de temperatuur rond het vriespunt was bij meten. De laadspanning is ca. 14,45 V stationair, dat is dus prima.

Omdat de accu in de zomer ook al wat capaciteitsproblemen had met de koelbox, zet ik er in ieder geval een nieuwe in. Of het gelijk de standkachel ook oplost, ga ik hierna merken.

Ik heb nu een accu maat van 278x175x190, 77Ah. In de breedte kan ik ook de 315 maat kwijt, helaas niet de 353 breedte ivm gas installatie. Dat betekent dat ik in de Varta hoek naar 85Ah ga, ietsje groter is het wel maar het zou wat mij betreft nog een onsje meer mogen zijn...

HEt lijkt alsof ik ook een wat hogere accu kwijt kan, er is ook een accu met maat 306x173x222 met een capaciteit van 95Ah. Dat schiet op.
Moet dan wel wat verbouwen, het beugeltje over de accu moet dan worden veranderd. Heeft iemand dat al gedaan?

Oh, en het kalibreren van de CCM heeft trouwens niet geholpen, had vanochtend weer een koude auto. Als ik de auto op contact zet als de standkachel aan staat, hoor ik een aantal kleppen omstellen.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 07.01.2016 - 21:25  ·  #28
Wij hebben 88AH in de Volvo, past nét. ;)
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 07.01.2016 - 21:43  ·  #29
met Vialle ringtank? Welke afmetingen heeft de accu, weet je dat zo?
foekie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 39
Berichten: 183
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 13.01.2016 - 14:53  ·  #30
Mijn standkachel doet het ook niet sinds ik de auto heb (juni 2015) maar met starten kwam hij ook wat lastig rond.
Gekscherend zei ik deze week nog tegen de vrouw: ik denk dat de accu binnenkort aan vervanging toe is... En vervolgen... Wilde vanmorgen weg met de auto... Accu overleden!
Samen met de buurman meteen een nieuwe gehaald, bosch silver, 100 ah en 800 A.
Start nu vele vele malen beter!
Ik heb nu de standkacheltimer ingesteld voor morgenvroeg, hopelijk doet de kachel het morgenvroeg wel!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0