Standkachel verwarmt interieur niet...

...dus toch krabben.

 
 
 
 
 
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 04.01.2016 - 21:03  ·  #1
Ondanks de standkachel vanochtend toch krabben...

De standkachel zelf doet het prima, heeft ruim een half uur gedraaid, de temperatuur meter stond haast in het midden.
Maar het interieur was nog steenkoud, en de sneeuw nog op de ruiten. Ik heb bij voorgaande keren ook wel eens verschil gemerkt in de temperatuur van het interieur, de ene keer was het heerlijk warm en en andere keer nauwelijks.

Even uitgelezen met VIDA gaf geen duidelijke foutcode, wel stond er bij de "Niet geselecteerde CSC" tab een melding over het controleren van de Klepmotoreenheid (DMM). Ook heb ik geregeld een CCM-0040 Luchtkwaliteitsensor interne storing, maar denk niet dat deze er mee te maken kan hebben?
Zou natuurlijk goed kunnen, dat een van de kleppen niet in de juiste stand stonden en daardoor geen warme lucht in het interieur.

Herkent iemand dit probleem?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 04.01.2016 - 21:24  ·  #2
Klepmotoreenheid lijkt me de oorzaak. Kleppen dicht.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 04.01.2016 - 21:28  ·  #3
Met vida weet je het zeker, zit een testprogamma in.
Kalibreren wil ook nog wel eens helpen.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 04.01.2016 - 21:41  ·  #4
Mogelijk heeft de standkachel niet lang genoeg gewerkt? Ik heb de Volvo niet meer, maar ik meen dat het interieur pas wordt verwarmd nadat het blok op temperatuur is. Als je in de boordcomputer het tijdstip programmeert dat de auto warm moet zijn, zou de computer de standkachel op tijd moeten starten.

Tom
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 04.01.2016 - 22:43  ·  #5
Het verwarmen van het interieur start zodra de koelwater temperatuur boven een bepaalde waarde uitkomt. Dat is al vrij snel, meestal komt er al na een 10 minuten tot een kwartier wat warme lucht uit de roosters en zie je het eerste ijs op de ramen smelten -onder bij de voorruit en bij de spiegels op de zijruiten.
Vanochtend had ik het koelwater behoorlijk warm, de temperatuur meter stond 1 streepje voor het midden... maar nog geen warm interieur. Kachel had ook al een half uur gedraaid.

@ Bigdog: dat testprogramma kwam ik tegen, goed idee om deze te doorlopen en het ze te kalibreren. Woensdag kom ik daar waarschijnlijk aan toe.
Heb de foutcodes er net weer uit gehaald, wie weet heb ik morgen ochtend geluk...

@ Grrroovedude: welke klep(motor) verwacht je dat er dicht zit? De interieurfan draaide ook niet trouwens.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 04.01.2016 - 23:13  ·  #6
Idd eerst even calibreren verdenk anders het stuurapparaat van de Standkachel, deze geeft input aan kachelventilator en kleppenhuis van de interieurverwarming.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 05.01.2016 - 14:54  ·  #7
Wat 1-wiel zegt. Eerst calibreren.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 05.01.2016 - 16:35  ·  #8
Interieur wordt pas verwarmd als temp koelvloeistof op 70gr is. Dat is in Vida variable af te stellen de temp.
mijn ervaring is zoals eerder beschreven dat op laatste 10 minuten pas in interueur wordt geblazen. Ls ik 6.30u weg wil rijden zet ik de klok op 6.20u. Is de boel goed warm binnen.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 05.01.2016 - 17:42  ·  #9
Quote door Bover

Interieur wordt pas verwarmd als temp koelvloeistof op 70gr is. Dat is in Vida variable af te stellen de temp.
mijn ervaring is zoals eerder beschreven dat op laatste 10 minuten pas in interueur wordt geblazen. Ls ik 6.30u weg wil rijden zet ik de klok op 6.20u. Is de boel goed warm binnen.

In mijn geval zet ik de timer altijs 10min later en is het interieur ook da al warm .
Dit is mijn 2de v70 met standkachel en mij lijkt het dat de tijd die de kachel berekent aan de ruime kant is .
Heb dus een tegengestelde ervaring .

Maar ding directe start geven en gewoon kijken wat er gebeurd .
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 05.01.2016 - 20:20  ·  #10
Grappig verschillende ervaringen voor hetzelfde product. Heb wel wat afgestoeid met die standkachels. Inderdaad is mijn derde Volvo standkachel met dezelfde afwijking namelijk te korte tijd.
Maar belangrijkste is dat die het doet en wat heeerlijk's morgens....
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 06.01.2016 - 12:58  ·  #11
Net nog even testje gedaan , standkachel aangezet , kopje koffie gedaan , kachel had 13min gedraaid en auto was al aangenaam , er stroomde dus al warme lucht naar binnen .
Dit bij een buitentemperatuur van 0c .

Enige is dat ik niet kan zien of de temperatuur van de motor al op niveau is , omdat er geen metertje meer zit , zou hem is aan vida moeten hangen om dat te zien .
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 06.01.2016 - 13:07  ·  #12
Bij mij is de ingestelde tijd pas de starttijd van de verwarming. Dus 6:30 instellen betekent dat de kachel pas om 6:30 begint...Grappig om te lezen dat het ook anders is/kan.

Staat je temperatuurinstelling wel hoog genoeg? Bij standkachelactivatie zet ik altijd de temperatuur op een graad of 25. Beïnvloedt volgens mij hoe "agressief" je interieur wordt verwarmd.

Hoe doen je kleppen het tijdens regulier gebruik? Je hoort de luchtstroom merkbaar veranderen als je de luchtstroominstelling zelf wijzigt.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 06.01.2016 - 13:31  ·  #13
Dat hoort niet zo , auto met originele software , staat ook in boekjes , hoort op temperatuur te zijn op de ingestelde tijd .

Ik doe niks aan de temperatuur , regeling staat altijd op auto , met alle ventilatie roosters open , zo werkt het perfect , en temperatuur staat op 21c , zet hem alleen hoger in de zomer bij erg warm weer , dan vind ik 21c te koud , zet hem dan meestal 23 a 24 .


Ik zet ook nooit de temperatuur omhoog voor de standkachel , auto interieur is warm als de timer functie gebruik en zelfs zo warm dat ik wels denk nou dat kan wel ietsje minder .
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 06.01.2016 - 13:49  ·  #14
Mijn ervaringen zijn identiek aan die van Olaf.
Ik heb een benzinemotor. Gebruik de timer meestal niet, maar de AB vanuit huis.
Binnen een minuut of 10 is het effect al merkbaar. Na ca een 30 minuten is mijn koelwater temperatuur opgelopen naar 81 graden (CFE) en is het ronduit (te) warm in de auto...
Vanmorgen nog getest :)
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel verwarmt interieur niet...

 · 
Posted: 06.01.2016 - 13:58  ·  #15
Voor te warm heb ik de D.O. module
 
Selected quotes for multi-quoting:   0