Beste forumleden,
Na een ondertussen al een jaar met plezier rond te rijden is het toch tijd om de standkachel die op mijn Duitse XC90 van 2008 in orde te brengen.
De officiële dealer was niet enthousiast en zie dat er steeds veel problemen waren met die dingen. Echter als het erop zit vindt ik het jammer dat ik er geen gebruik van kan maken.
Ondertussen heb ik al eens het topic over de standkachel reparatie doorgenomen en als eerste heb ik mijn standkachel bij de dealer laten activeren ( lekker duur)
Daar gaf men mij mee dat de foutcode cem 5 f40 opkwam wat over het dieselpompje voor de standkachel gaat.
Even kort wat hij wel doet:
Als ik de standkachel aan zet in de boordcomputer gaat AAN knipperen (oranje driehoekje licht ook op) en hoor ik de ventilator starten (met een aantal toerentalvariaties). Als ik op de zijkant van de standkachel voel lijkt ook het koelvloeistofpompje te draaien. Als ik achteraan naar het dieselpompje ga echter hoor ik geen getik. En na ongeveer een minuut draaien gaat de kachel weer op UIT staan op de boordcomputer maar hij geeft geen fout weer.
Dus ik meet het dieselpompje even ohms uit en heb ongeveer 6ohm wat mij ok lijkt?
Als ik pulserend zelf 12v op het pompje aanleg hoor ik wel steeds tik tik
Toen de kachel aanstond heb ik over heel de periode achteraan op de voedingskabel van het dieselpompje gemeten en kon ik geen (pulserende) spanning meten.
Ik vermoed dus een kabel breuk (weinig waarschijnlijk dacht ik) of aan de kachel zelf iets wat de sturing verhinderd. Misschien iemand een idee.
Echter om nu aan de kachel te geraken moet de voorbumper eraf en dat is minder mijn ding. Het onderste deel van de bumper (een klein zijstuk in pvc kleur met mistlamp in) krijg ik er al niet af. Ik doe onderdaan dat ravetje los maar dan is alles vastgeklikt en ben ik bang om het af te breken.
Iemand tips om dit goed te demonteren.
Ik heb wel een print out van de dealer uit vida maar das toch zeer summier.
Voila tot zover indien iemand foto's wil geen probleem en zal er zeker nemen van de dingen die in repareer zodat iedereen er wat aan heeft.
Na een ondertussen al een jaar met plezier rond te rijden is het toch tijd om de standkachel die op mijn Duitse XC90 van 2008 in orde te brengen.
De officiële dealer was niet enthousiast en zie dat er steeds veel problemen waren met die dingen. Echter als het erop zit vindt ik het jammer dat ik er geen gebruik van kan maken.
Ondertussen heb ik al eens het topic over de standkachel reparatie doorgenomen en als eerste heb ik mijn standkachel bij de dealer laten activeren ( lekker duur)
Daar gaf men mij mee dat de foutcode cem 5 f40 opkwam wat over het dieselpompje voor de standkachel gaat.
Even kort wat hij wel doet:
Als ik de standkachel aan zet in de boordcomputer gaat AAN knipperen (oranje driehoekje licht ook op) en hoor ik de ventilator starten (met een aantal toerentalvariaties). Als ik op de zijkant van de standkachel voel lijkt ook het koelvloeistofpompje te draaien. Als ik achteraan naar het dieselpompje ga echter hoor ik geen getik. En na ongeveer een minuut draaien gaat de kachel weer op UIT staan op de boordcomputer maar hij geeft geen fout weer.
Dus ik meet het dieselpompje even ohms uit en heb ongeveer 6ohm wat mij ok lijkt?
Als ik pulserend zelf 12v op het pompje aanleg hoor ik wel steeds tik tik
Toen de kachel aanstond heb ik over heel de periode achteraan op de voedingskabel van het dieselpompje gemeten en kon ik geen (pulserende) spanning meten.
Ik vermoed dus een kabel breuk (weinig waarschijnlijk dacht ik) of aan de kachel zelf iets wat de sturing verhinderd. Misschien iemand een idee.
Echter om nu aan de kachel te geraken moet de voorbumper eraf en dat is minder mijn ding. Het onderste deel van de bumper (een klein zijstuk in pvc kleur met mistlamp in) krijg ik er al niet af. Ik doe onderdaan dat ravetje los maar dan is alles vastgeklikt en ben ik bang om het af te breken.
Iemand tips om dit goed te demonteren.
Ik heb wel een print out van de dealer uit vida maar das toch zeer summier.
Voila tot zover indien iemand foto's wil geen probleem en zal er zeker nemen van de dingen die in repareer zodat iedereen er wat aan heeft.