Standkachel in XC90 reparatie

 
 
 
 
 
HermanXC
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 38
Berichten: 13
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Standkachel in XC90 reparatie

 · 
Posted: 10.12.2015 - 20:15  ·  #1
Beste forumleden,

Na een ondertussen al een jaar met plezier rond te rijden is het toch tijd om de standkachel die op mijn Duitse XC90 van 2008 in orde te brengen.

De officiële dealer was niet enthousiast en zie dat er steeds veel problemen waren met die dingen. Echter als het erop zit vindt ik het jammer dat ik er geen gebruik van kan maken.

Ondertussen heb ik al eens het topic over de standkachel reparatie doorgenomen en als eerste heb ik mijn standkachel bij de dealer laten activeren ( lekker duur)

Daar gaf men mij mee dat de foutcode cem 5 f40 opkwam wat over het dieselpompje voor de standkachel gaat.

Even kort wat hij wel doet:
Als ik de standkachel aan zet in de boordcomputer gaat AAN knipperen (oranje driehoekje licht ook op) en hoor ik de ventilator starten (met een aantal toerentalvariaties). Als ik op de zijkant van de standkachel voel lijkt ook het koelvloeistofpompje te draaien. Als ik achteraan naar het dieselpompje ga echter hoor ik geen getik. En na ongeveer een minuut draaien gaat de kachel weer op UIT staan op de boordcomputer maar hij geeft geen fout weer.


Dus ik meet het dieselpompje even ohms uit en heb ongeveer 6ohm wat mij ok lijkt?
Als ik pulserend zelf 12v op het pompje aanleg hoor ik wel steeds tik tik
Toen de kachel aanstond heb ik over heel de periode achteraan op de voedingskabel van het dieselpompje gemeten en kon ik geen (pulserende) spanning meten.

Ik vermoed dus een kabel breuk (weinig waarschijnlijk dacht ik) of aan de kachel zelf iets wat de sturing verhinderd. Misschien iemand een idee.

Echter om nu aan de kachel te geraken moet de voorbumper eraf en dat is minder mijn ding. Het onderste deel van de bumper (een klein zijstuk in pvc kleur met mistlamp in) krijg ik er al niet af. Ik doe onderdaan dat ravetje los maar dan is alles vastgeklikt en ben ik bang om het af te breken.
Iemand tips om dit goed te demonteren.
Ik heb wel een print out van de dealer uit vida maar das toch zeer summier.
Voila tot zover indien iemand foto's wil geen probleem en zal er zeker nemen van de dingen die in repareer zodat iedereen er wat aan heeft.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Standkachel in XC90 reparatie

 · 
Posted: 10.12.2015 - 20:29  ·  #2
Emiel, kom er maar in ... :)
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Standkachel in XC90 reparatie

 · 
Posted: 10.12.2015 - 20:50  ·  #3
Bij mij hetzelfde. Unit werkt, maar geen brandstof. Wist ook niet van het pompje. Ben benieuwd naar de eventuele oplossing.
Henkie N
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 67
Berichten: 338
Geregistreerd: 06 / 2010
Subject:

Re: Standkachel in XC90 reparatie

 · 
Posted: 10.12.2015 - 20:57  ·  #4
Ik heb indertijd de installatieinstructie van volvocars gedownload. Dat is waarschijnlijk dan wel op mijn type: 3.2 benzine.
Even kijken of de link werkt:
Link
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel in XC90 reparatie

 · 
Posted: 11.12.2015 - 00:16  ·  #5
Pvl :lol:
Middels vida is de brandstofpomp aan te sturen!
Onder motorkap zit zekering: nr10 of 11 is van Standkachel! Is deze aanwezig....?
HermanXC
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 38
Berichten: 13
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Standkachel in XC90 reparatie

 · 
Posted: 11.12.2015 - 02:41  ·  #6
Quote door 1-wiel

Pvl :lol:
Middels vida is de brandstofpomp aan te sturen!
Onder motorkap zit zekering: nr10 of 11 is van Standkachel! Is deze aanwezig....?


Zal ik morgen even nazien
Ik vermoed dat de dealer de aansturing geprobeerd heeft en zo op de code is gestuit van de brandstofpomp.

Ik heb ook de indruk dat ie nog weining heeft gedraait, als ik in het uitlaatje kijk zie ik totaal geen roetaanslag...

Bedankt Henkie voor het document, zelfs de demontagestappen voor het voorbumperdeel staan erin. Echter ben ik nog bang om iets kapot te trekken.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Storing brandstofpomp.

 · 
Posted: 11.12.2015 - 05:59  ·  #7
In vida kun je ook zien wat de branduren zijn. Roet in de uitlaat komt nauwelijks voor, deze kachels branden zeer efficiënt.
Het voorbumper deel komt makkelijk los, als dit hoekstuk/onderkant eraf is kun je makkelijk aan de kachel werken. Op de standkachel zit een temperatuur/weerstand, als deze kapot is, krijgt de brandstofpomp ook geen voeding. Op de foto kun je zien hoe deze eruitziet. Meet eens op de gele draden van de stekker van het stuurapparaat op de kachel, is deze onderbroken(defecte weerstand) dan zal de pomp nooit werken....
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
HermanXC
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 38
Berichten: 13
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Standkachel in XC90 reparatie

 · 
Posted: 11.12.2015 - 16:13  ·  #8
1 De zekringen lijken er allemaal te zitten



2 Na het voorste bumperdeeltje verwijderd te hebben viel het toch wat tegen. Nog wat plastic die in de weg zit...



3 Ik kon wel net de stuurmodule losmaken en heb deze tijdelijk naar boven gebracht. Ik vind slechts een gele kabel dus de kleuren lijken iets anders bij mij. Mss iemand een idee welke de temp sensor is dan.


Nog een foto van de stuurmodule


De pinout heb ik echter niet. Ik heb wel vida2011a staan maar geraak er niet in.
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Standkachel in XC90 reparatie

 · 
Posted: 11.12.2015 - 17:42  ·  #9
In mijn dikke DAF zit (natuurlijk) ook een standkachel(Eberspacher).
Ons is door de dealer verteld dat de standkachel ook in de zomer afentoe gebruikt dient te worden. Om de delen gangbaar te houden zeg maar.
Ik denk dat hier een groot deel van het probleem in zit bij "onze" standkachels. Vanaf april worden ze niet meer gebruikt en dan in november doet ie 't opeens niet meer.

Meestal zit dan t pompje vast of is de brander defect vuil geworden en wil door stof niet meer starten.

Advies: 1x per maand even laten opwarmen en 5minuten laten draaien.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel in XC90 reparatie

 · 
Posted: 11.12.2015 - 18:49  ·  #10
Dan deksel aan zijkant van de kachel losmaken... Moertje 10-m6. Dan kun je zien
Welke kleur de draden hebben
Aan de tempsensor en kun je die doormeten...!!!
Henkie N
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 67
Berichten: 338
Geregistreerd: 06 / 2010
Subject:

Re: Standkachel in XC90 reparatie

 · 
Posted: 11.12.2015 - 23:59  ·  #11
Nog een toevoeging:
Alle installatie-instructies XC90 op LINK
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel in XC90 reparatie

 · 
Posted: 12.12.2015 - 07:02  ·  #12
Heb het even nagekeken bij een losse Standkachel kabelboom. 1 gele draad zit in de stekker van het stuurapparaat, de andere in de stekker die je Standkachel aansluit op je auto kabelboom, grijze stekker met 6 contacten.
Als de oververhittingsbeveiliging/thermoschakeling defect is zal de brandstofpomp niet aangestuurd worden en zal de kachel niet opstarten. Ventilator wordt eerst gecontroleerd op werking, dan koelvloeistofpomp, dan oververhittingsbeveiliging en daarna wordt er pas een startpoging ondernomen.
skandix.de verkoopt losse oververhittingsbeveiliging.
Succes, laat ff weten als hij weer werkt...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
HermanXC
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 38
Berichten: 13
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Standkachel in XC90 reparatie

 · 
Posted: 13.12.2015 - 00:23  ·  #13
Bedankt voor de info 1-wiel, ik ga deze week die even doormeten dan.
Hou je op de hoogte
HermanXC
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 38
Berichten: 13
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Standkachel in XC90 reparatie

 · 
Posted: 14.12.2015 - 16:41  ·  #14
Goed nieuws,

Heb vandaag even de oververhittingsbeveiliging nagemeten en inderdaad, de weerstand was oneindig.
Om te testen even beide gele draden overbrugt en de kachel opgestart. Enja hoor tik tik tik de pomp was weg en ook de brander werkt naar behoren. Maakt en mooi blazend geluid en de uitlaat is inderdaad zeer zuiver. Dat vind ik knap.
Even de sensor bestellen op skandix, alvast bedankt 1-wiel.



Ik post nog wel wat foto's van de reparatie dan. Ik kan er net aan dus moet hem niet volledig demonteren gelukkig.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Standkachel in XC90 reparatie

 · 
Posted: 14.12.2015 - 16:48  ·  #15
Goed bezig...... Graag gedaan...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0