stangetje wervelklep los

hoe zelf weer vast te zetten

Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: stangetje wervelklep los

· 
Posted: 25.05.2018 - 16:24  ·  #16
Jawel, het heeft wel invloed, dat staat in VIDA en ik heb het zelf ook gemerkt, zoals omschreven. Bij meer en minder gas in deellast beweegt dat armpje van de wervelklepmotor mee. Hij staat volledig open bij stationair en volgas. Dat de motor ook prima werkt met volledig open wervelklep zal best zijn, maar het ding is er niets voor niets ingezet dus als het even kan wil ik graag dat het goed werkt.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.05.2018 - 16:31  ·  #17
het heeft volgens mij wel weer een (belangrijke) functie met regenereren heb ik gelezen. Met een niet werkende wervelklep wordt het DPF minder heet gestookt en duurt regenereren langer.
VolvoHengelo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.06.2018 - 21:32  ·  #18
Quote door ohz274

zo,n motortje regelt toch alleen de wervelklep? En een niet werkende wervelklep heeft volgens mij geen of nauwelijks invloed op het motorverloop. Martin van MMTS zegt dat je gewoon het palletje tegen het motorblok moet fixeren, dus geopende wervelklep. Dan kan er weinig gebeuren.
Bij Volvotune adviseren ze om te vervangen, want vroeg of laat zal je motor in de noodloop gaan. Wat is wijsheid? Uiteindelijk wil ik wel een keer een goed werkende wervelklep, want ik haat foutmeldingen :D
fouitcodes bij mij: ECM-1870 en 1880 en 18B0

Vandaag even onder de motorkap gekeken naar Inlaat ivm egr verontreiniging, maar dat zag er goed uit:

echter.......

de volgende foto laat de wervelkleppen bediening zien..... bestaat dus niet en zoals ik het kan beoordelen is aan de zijde van de wervelkleppen het palletje gefixeerd.
Kan dit kwaad?

ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.06.2018 - 21:48  ·  #19
dus het stangetje is weg en het hendeltje zit tegen het blok gefixeerd? Dan kan er weinig gebeuren denk ik.
Zo,n wervelklepstangetje kost niet zoveel (https://www.parts4swedes.nl/nl/product/wervelklep-stangetje), maar je zult merken dat ie er zo weer afglijdt.
Ik heb het stangetje onlangs provisorisch vastgezet met een stukje ijzerdraad en dit gaat tot nu toe goed.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 06.06.2018 - 23:19  ·  #20
Zo'n 9 maanden heeft het nieuwe stangetje het vol gehouden, maar gisteren ging het weer los.
Als het kogeltje op de wervelklep net zo snel slijt als het stangetje dan wordt het dus steeds lastiger.
Vandaag heb ik een vorkje geproduceerd van 0.5mm verenstaal dat achter het kogeltje valt. Dit vorkje heb ik aan het stangetje ge-tierib-t zodat het stangetje er niet meer af kan.
Overigens heeft Volvo ook ergens (na 2007) ontdekt dat het kogeltje soms afbreekt van de wervelklep. Daarop hebben ze het kogeltje aan het stangetje gezet en een kommetje aan de wervelklep gezet. Altijd even goed kijken dus.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.06.2018 - 09:22  ·  #21
Quote door Bolbo

Uitgelezen met VIDA, gaf foutcode "ECM-1890 Regeling draaiactuator - vast". Oftewel de wervelklepmotor zit vast.

Mijn vraag: is zo'n motortje (redelijk makkelijk) uit elkaar te halen en schoon te maken, zoals bijv. het motortje van de achterrruitenwisser? Of is vervangen het devies? Ik fix / clean / smeer liever iets dan het te vervangen als het even kan.
VIDA geeft daar geen info over.

Heeft iemand hier tips voor / ervaring mee?

Selected quotes for multi-quoting:   0