stangetje wervelklep los

hoe zelf weer vast te zetten

ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

stangetje wervelklep los

· 
Posted: 16.12.2017 - 14:56  ·  #1
wegens een DIM-melding over mijn pdc even de auto uitgelezen. Er bleken verschillende foutcodes in te staan mbt de wervelklep.
Even gekeken, en ja hoor, het welbekende stangetje was losgeschoten.
Hij zat alleen nog vast aan het motortje.
Maar om het stangetje weer vast te klikken, moet het motortje in de uiterste stand staan, volgens mij is dat open.
Kan ik dat met vida doen, of moet iemand het gas bedienen?

Wat mij wel opvalt is dat het palletje aan de motorkant wel erg makkelijk heen en weer beweegt. Hiermee wordt de wervelklep toch bediend? Kan het zijn dat er intern iets is afgebroken of zo?
Ik merk niets met het rijden, ook met vol vermogen niet.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

Re: stangetje wervelklep los

· 
Posted: 16.12.2017 - 15:14  ·  #2
Gewoon de kleppen met de hand bedienen tot het stangetje past en dan even met een punt tang het stangetjes om het kogeltje drukken.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.12.2017 - 15:18  ·  #3
Quote door Janvis

Gewoon de kleppen met de hand bedienen tot het stangetje past en dan even met een punt tang het stangetjes om het kogeltje drukken.

ja, maar dan is er nog niet genoeg ruimte. Ik moet echt dat motortje door zijn weerstand heen duwen. Ik ben bang dat ik daarmee meer beschadig dan repareer.
Ik zal er zo even een foto van maken.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.12.2017 - 15:29  ·  #4
dit bedoel ik dus. dat palletje moet in de richting van de rode pijl, zodat er genoeg ruimte ontstaat om het stangetje te monteren.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.12.2017 - 15:49  ·  #5
Oke... Die van mij is er ook al eens af geschoten maar kon hem er heel makkelijk weer op zetten. Ik ben bang als je in vida de motor gaat testen hij alleen zweep heen en weer maakt dus dat gaat niet echt op schieten. Een andere mogelijkheid is het stangetje ook los halen van de motor, dan eerst bevestigen aan de kleppen en dan weer terug aan het motortje...

Er begint me wat te dagen dat ik het ook zo heb gedaan...
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.12.2017 - 15:54  ·  #6
dat is idd een idee Jan.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.12.2017 - 11:00  ·  #7
fixed....
voor zolang als het duurt
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 17.12.2017 - 11:43  ·  #8
...
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.12.2017 - 12:24  ·  #9
Aan de motorkant zit die behoorlijk los. Daar valt vast wel iets op te bedenken.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.12.2017 - 13:16  ·  #10
Dat was inderdaad ook mijn bevinding, aan de kant van de wervelkleppen klik je het stangetje er erg gemakkelijk weer op en voelt niet echt degelijk aan. Ik heb toen bij Parts4Swedes een nieuw stangetje besteld maar deze klikt er net zo makkelijk op als de oude en dus niet echt een verbetering wat dat betreft.

Omdat het stangetje er al eens vanaf was geschoten en mijn inlaat extreem vuil is (heb de EGR al eens grondig gereinigd) was het advies van Dennis (van volvoservice) om zowieso de wervelkleppen te gaan vervangen omdat het een kwestie van tijd is dat ze weer problemen gaan geven. Ik zit er dan ook aan te denken om komend voorjaar een dagje Elst te plannen om alles te laten vervangen (kleppen, klepstoters, tuimelaars en meteen de distributieriem) Dan weet ik zeker dat ik de hele cilinderkop weer netjes heb.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 17.12.2017 - 22:22  ·  #11
Quote door Janvis

Dat was inderdaad ook mijn bevinding, aan de kant van de wervelkleppen klik je het stangetje er erg gemakkelijk weer op en voelt niet echt degelijk aan. Ik heb toen bij Parts4Swedes een nieuw stangetje besteld maar deze klikt er net zo makkelijk op als de oude en dus niet echt een verbetering wat dat betreft.

Omdat het stangetje er al eens vanaf was geschoten en mijn inlaat extreem vuil is (heb de EGR al eens grondig gereinigd) was het advies van Dennis (van volvoservice) om zowieso de wervelkleppen te gaan vervangen omdat het een kwestie van tijd is dat ze weer problemen gaan geven. Ik zit er dan ook aan te denken om komend voorjaar een dagje Elst te plannen om alles te laten vervangen (kleppen, klepstoters, tuimelaars en meteen de distributieriem) Dan weet ik zeker dat ik de hele cilinderkop weer netjes heb.

Misschien wat overdreven maar: Denkend vanuit de modelbouw techniek (helicopters etc.), worden er natuurlijk eindeloos veel "stangetjes" gemaakt, die van veel betere kwaliteit zijn dan het Volvo- wervelklep stangetje. Is het geen optie zo'n stangetje zelf te maken of gebruik te maken van het bestaande stangetje en de "ball-links" te vervangen? De "ball" moet dan in de klep en het motortje worden bevestigd en de "link" aan het stangetje. Met professionele 2-komponentlijm de zaak vastzetten en je hebt een betrouwbaarder stangetje dan ieder ander. Als voorbeeld een " ball-link" en het gereedschap om te de- en monteren
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.12.2017 - 22:34  ·  #12
Quote door folke3

Misschien wat overdreven maar:

Overdreven? Juist niet, ik vind het best een goed idee eigenlijk. Heb zelf modelraceauto's gehad en speelde ook al met dat idee in mijn achterhoofd O-)
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 17.12.2017 - 22:50  ·  #13
In ieder geval:
Dat stangetje kostte mij bij de dealer 7,- euro.
Die wervelklep heeft als het goed is 0 weerstand. Er is dus voorlopig geen reden om aan te nemen dat er van binnen iets stuk is.
Wanneer je het stangetje los haalt aan de kant van het motortje en eerst op de wervelklep klikt dan lukt het wel om het daarna op het motortje te klikken.
Bij het uitzetten van het contact reinigt de wervelklep zich en komt het motortje in beweging. (mocht het anders niet lukken)

De enige vraag die rest is: is het kopje versleten of is het gaatje uitgelubberd?
Volvo verkoopt ook reparatiesetjes met een nieuw kopje, maar ik hoor daar geen enthousiaste verhalen over.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

DTC ECM-1890, wervelklepmotor

· 
Posted: 25.05.2018 - 14:24  ·  #14
Even een kickje op dit oude topic omdat het al relevante informatie bevat, in plaats van een nieuw topic over hetzelfde te openen.

Mijn 2.4D had de laatste tijd, soms maar niet continu, wat last van ietwat inhouden bij lagere toeren (bijv. 50 km/u rijden in de 4). Ik dacht zelf aan de LMM, maar dit bleek niet het probleem.
Uitgelezen met VIDA, gaf foutcode "ECM-1890 Regeling draaiactuator - vast". Oftewel de wervelklepmotor zit vast. Vida geeft idd aan bij gevolgen dat inhouden een mogelijkheid is.
De VIDA tekst, voor anderen:
De motorregeleenheid (ECM) vergelijkt de stand van de wervelklep met een berekende waarde. Als de ECM waarneemt dat de stand van de klep onjuist is, wordt de storingscode opgeslagen. De storingscode kan worden vastgesteld bij lopende motor."

Volgens VIDA is een tikkend geluid hoorbaar als de wervelkamermotor wordt geactiveerd, dus dat is normaal.

Quote door Vogel

Die wervelklep heeft als het goed is 0 weerstand.
Bij het uitzetten van het contact reinigt de wervelklep zich en komt het motortje in beweging. (mocht het anders niet lukken)

Ik zag het armpje op dit motortje dus inderdaad niet bewegen bij mij, maar je hoorde het motortje wel zoemen, dus er staat wel spanning op etc. Stangetje van het motortje afgeklikt en met het heveltje kon ik de kleppen inderdaad met 0 weerstand heen- en weer bewegen, alleen in de uiterste stand voelde ik iets weerstand (zal allicht wat roet in de inlaat zitten).

Ik heb wat gepaste tikken tegen het motortje gegeven, om te kijken of hij tijdelijk weer in beweging zou komen. Nou is het vrij lastig te zien of dat armpje beweegt als je zelf ook gas moet geven, dus ik heb even een opgerold doekje over de motor gelegd met een hoekje aan het armpje van de wervelklepmotor geklemd, en als je dan met lopende motor gas geeft, moet je het ampje (en dus het doekje) zien bewegen, terwijl het armpje bij stationair lopen weer teruggaat naar de beginstand (omhoog).
En tevens na het afzetten van het contact bewoog het armpje nu ook een paar keer heen en weer (met hetzelfde zoemen van het motortje). Gefixt dus... voor zolang als het duurt allicht.
Bij mij zit het probleem dus in het motortje zelf, niet aan de kleppenkant.

Nu is mijn vraag: is zo'n motortje (redelijk makkelijk) uit elkaar te halen en schoon te maken, zoals bijv. het motortje van de achterrruitenwisser? Of is vervangen het devies? Ik fix / clean / smeer liever iets dan het te vervangen als het even kan.
VIDA geeft daar geen info over.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.05.2018 - 14:44  ·  #15
zo,n motortje regelt toch alleen de wervelklep? En een niet werkende wervelklep heeft volgens mij geen of nauwelijks invloed op het motorverloop. Martin van MMTS zegt dat je gewoon het palletje tegen het motorblok moet fixeren, dus geopende wervelklep. Dan kan er weinig gebeuren.
Bij Volvotune adviseren ze om te vervangen, want vroeg of laat zal je motor in de noodloop gaan. Wat is wijsheid? Uiteindelijk wil ik wel een keer een goed werkende wervelklep, want ik haat foutmeldingen :D
fouitcodes bij mij: ECM-1870 en 1880 en 18B0

Selected quotes for multi-quoting:   0