Starten bij -12 C

 
 
 
 
 
OGv
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Starten bij -12 C

 · 
Posted: 29.12.2021 - 15:04  ·  #31
Excuses, ik zie nu pas de bijlage! Tijdens het scannen door ons eigen instructieboekje was ik deze pagina niet tegen gekomen. Nogmaals dank!

Quote door MarcO

De standkachel kan je met 2 timers of direct aanzetten. Met de timer stel je de tijd in dat de wagen warm moet zijn. Hij regelt zelf wanneer de kachel aan moet gaan aan de hand van de buitentemperatuur. Als je een nieuwer model hebt met Volvo On Call kun je dit ook op afstand doen.
Zoals hierboven al vermeld verwarmd deze het koelwater en daarmee ook je blok. Je kan de standkachel aanzetten/programmeren ook als de sleutel eruit is.
Zelfs in Nederland gebruik ik de kachel om de motor snel op temperatuur te brengen. Geen idee of elk model het kan maar mijn V60 D5 kan de standkachel ook draaien tijdens het rijden.

Mijn V60 D5 heeft een extra optie en dat is extra verwarmen. Afhankelijk van de buitentemperatuur schakeld de standkachel automatisch bij om de motor sneller op temperatuur te krijgen. De kachel schakelt dan ook automatisch uit als de motor op temperatuur is of de buitentemperatuur warm genoeg is.

Zie de .pfd wat er in het boekje staat.

Voorgloeien regelt de wagen ook zelf. Bij kouder weer duurt het langer voordat de motor gaat starten.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Starten bij -12 C

 · 
Posted: 29.12.2021 - 20:00  ·  #32
Quote door OGv

Dankzij bovenstaande instructies heb ik de 'direct start - standkachel' inmiddels voor het eerst gebruikt. Ik heb 'm naar verloop van tijd weer uit gedaan (was enkel om te testen). Weet iemand hoe lang een standkachel nodig heeft om z'n programma te draaien en kun je de auto starten/ met de auto rijden als de standkachel nog aan staat?

De V70 die ik had was ook van een standkachel voorzien en van wat ik me herinner schakelt die van zelf uit als er een bepaalde temperatuur is bereikt. Je moet die dus niet op een te vroeg tijdstip programmeren als je 's ochtends in een lekker verwarmde auto wil instappen en wegrijden.
Je kunt ook gewoon starten en rijden met de standkachel aan, maar als je auto eenmaal warm is heeft het geen toegevoegde waarde om die aan te laten. Ik zette deze dan na circa 10 minuten uit.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0