Na starten geen reactie op gaspedaal

 
 
 
 
 
DijkV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorburg
Leeftijd: 63
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Na starten geen reactie op gaspedaal

 · 
Posted: 01.11.2023 - 20:20  ·  #1
Goedenavond allen.
Het probleem is als volgt: de V70N 170pk 2004 automaat reageert de laatste tijd opeens meer niet op het gaspedaal. Na enige tijd rommelen met het gaspedaal pakt hij op een gegeven moment weer op, eerst rijdt hij dan alsof er een zware caravan achter hangt, en na een goede 500 meter weer “normaal”. Ik had het gasklephuis (Bosch) als 1e verdachte (ook omdat af en toe de Cc spontaan uitging, en alleen maar bij hogere snelheden werkte) gewisseld met een andere, maar dat heeft niet geholpen ( wel voor de werking van de Cc trouwens). Nu is dat ook een oude, dus wellicht is die ook niet goed meer. Met gewone uitleesapparatuur geen foutcodes te vinden, ook brandt het motormanagement lampje niet. Misschien dat Vida wel een foutcode ziet, en ik meen gelezen te hebben dat je ook daarmee een gaskleptest kan doen, maar weet niet of dat alleen bij de oude magneti werkt of ook bij de Bosch. Het zou misschien ook de gaspedaalsensor kunnen zijn, ik weet niet of die in vida ook te testen is? Heeft iemand dit wellicht ook al eens bij de hand gehad, of evt suggesties ? (Heb een forumlid in Voorschoten met Vida al een pb-tje gestuurd, maar blijkbaar checkt hij z’n inbox niet zo vaak :D )
Bedankt voor de reacties alvast!
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Na starten geen reactie op gaspedaal

 · 
Posted: 01.11.2023 - 20:41  ·  #2
Vraagje over dat 'rommelen met het gaspedaal' waarbij de auto niet reageert:
Gebeurt er op dat moment gewoon niets met het motortoerental?
Of stijgt het motortoerental zonder dat de wielen ervan draaien? (Dat zou op versnellingsbak-kuren wijzen.)
DijkV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorburg
Leeftijd: 63
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: Na starten geen reactie op gaspedaal

 · 
Posted: 01.11.2023 - 20:46  ·  #3
Dat gerommel ( beetje vaag geformuleerd inderdaad) is net zo lang op het gaspedaal trappen ( in z’n vrij) tot uiteindelijk de motor begint te reageren. Hij start overigens gewoon vlot en loopt netjes stationair (alsof er niks aan de hand is). Mijn vrouw durft er zo niet mee te rijden, bang dat hij er onderweg of midden op een kruispunt mee kapt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Na starten geen reactie op gaspedaal

 · 
Posted: 02.11.2023 - 08:33  ·  #4
Misschien zit het wel gewoon in het gaspedaal zelf, en is de motor verder goed. Het gaspedaal is elektronisch bij mijn weten, er gaat dacht ik geen ouderwetse kabel meer van je gaspedaal naar het gasklephuis, maar dit gaat via de auto-elektronica. Met VIDA kan je wel de gaspedaalstand uitlezen en bij intrappen gaspedaal zien of dat juist wordt geregistreerd/weergegeven. Of je zou het pedaal eens moeten wisselen met een van een andere auto of de sloop, maar beter lees je eerst uit wat er mis is voordat je onderdelen gaat vervangen zonder zeker te weten of die de oorzaak zijn.
DijkV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorburg
Leeftijd: 63
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: Na starten geen reactie op gaspedaal

 · 
Posted: 02.11.2023 - 11:36  ·  #5
Bedankt voor de reacties. Als hij eenmaal opgang is loopt hij als een naaimachine, het zit hem zeker niet in de motor. Daarna is het weer starten en lopen als vanouds. Lijkt alsof het alleen bij een koude start optreedt, heel apart. Het is inderdaad een elektronisch gaspedaal, zou me kunnen voorstellen dat het contact daarvan na bijna 3 ton versleten kan zijn. Eerst maar eens kijken of ik iemand in de buurt met vida kan vinden.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Na starten geen reactie op gaspedaal

 · 
Posted: 02.11.2023 - 13:28  ·  #6
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Na starten geen reactie op gaspedaal

 · 
Posted: 02.11.2023 - 13:32  ·  #7
En trek eens de stekker van de koelvloeistoftemperatuursensor, die zit op het thermostaathuis. Thermostaathuis vind je door de koelslang van de radiateur richting de motor te volgen. Dan gaat je koelventilator wel loeien als je de motor start (want motor weet niet hoe heet hij is, dus gaat maximaal koelen ivm bescherming), maar als het dan wel normaal werkt is het die sensor - die gaat wel eens kapot (is een topic over op dit forum ivm preventieve vervanging) maar zou me verbazen als die zulke extreme effecten geeft. Lijkt mij toch eerder in gaspedaal of gasklep te zitten - maar uitlezen met vida geeft waarschijnlijk een beter zicht.
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 333
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Na starten geen reactie op gaspedaal

 · 
Posted: 02.11.2023 - 14:03  ·  #8
Of een gare gaspedaal positie sensor wellicht?
DijkV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorburg
Leeftijd: 63
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: Na starten geen reactie op gaspedaal

 · 
Posted: 02.11.2023 - 16:42  ·  #9
Quote door Bolbo

Probeer het eens bij Plein69, die zit vlak bij jou in de buurt en is actief forumlid en klusser.


Heb ik al 2x een pb gestuurd de afgelopen dagen, maar hij kijkt blijkbaar niet zo vaak in z’n inbox. Zag in een oude reactie van 2019 op een vraag van mij (ook in een pb) over het vervangen van de temperatuursensor een telefoonnummer, zal vanavond proberen of die nog actueel is. De temperatuursensor is dus nog relatief “ vers” . Wordt vervolgd!
DijkV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorburg
Leeftijd: 63
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: Na starten geen reactie op gaspedaal

 · 
Posted: 07.11.2023 - 12:48  ·  #10
Auto uitgebreid uitgelezen met Vida (met grote dank aan Richard/Plein 69), maar afgezien van wat oude/onbelangrijke storingen niets te vinden, alles werkt, volgens Vida althans, zoals het moet.
Het enige wat we kunnen bedenken is een gaspedaalpositie sensor die (in ieder geval vlak na het starten) een tijdje foutieve waardes doorgeeft aan het gasklephuis. Iemand ervaring met het vervangen van het gaspedaal? Is dat een beetje te doen, of of kom je niet bij de bout rechts bovenaan zonder de middenconsole te demonteren?
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 333
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Na starten geen reactie op gaspedaal

 · 
Posted: 07.11.2023 - 14:15  ·  #11
Quote door DijkV70

Auto uitgebreid uitgelezen met Vida (met grote dank aan Richard/Plein 69), maar afgezien van wat oude/onbelangrijke storingen niets te vinden, alles werkt, volgens Vida althans, zoals het moet.
Het enige wat we kunnen bedenken is een gaspedaalpositie sensor die (in ieder geval vlak na het starten) een tijdje foutieve waardes doorgeeft aan het gasklephuis. Iemand ervaring met het vervangen van het gaspedaal? Is dat een beetje te doen, of of kom je niet bij de bout rechts bovenaan zonder de middenconsole te demonteren?


Volgens mij kun je de gaspedaal positiesensor los vervangen....
DijkV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorburg
Leeftijd: 63
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: Na starten geen reactie op gaspedaal

 · 
Posted: 07.11.2023 - 17:33  ·  #12
Nee, de gaspedaalsensor en pedaal zijn 1 geheel (onderdeelnummer 30683516)
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1528
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Na starten geen reactie op gaspedaal

 · 
Posted: 07.11.2023 - 21:11  ·  #13
Quote door DijkV70

Nee, de gaspedaalsensor en pedaal zijn 1 geheel (onderdeelnummer 30683516)


Kun je dat ding uit een sloper halen of heb je dan weer gezanik met de computer en inleer problemen ?
DijkV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorburg
Leeftijd: 63
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: Na starten geen reactie op gaspedaal

 · 
Posted: 07.11.2023 - 22:43  ·  #14
Voorzover ik heb kunnen uitvinden hoeft hij niet ingeleerd te worden, maar we gaan het uitvinden. 1 dezer dagen maar bestellen via de onderdelen lijn en dan even tijd en zin maken om hem te monteren.
Ik laat de resultaten wel weten “ ter lering ende vermaak”.
martijnmv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Na starten geen reactie op gaspedaal

 · 
Posted: 21.11.2023 - 16:43  ·  #15
Hoop dat dat je probleem oplost. Ik herken de klachten en als eerste bleek echt het gasklephuis defect. Na vervangen kwam het probleem later weer terug, waarbij er uiteindelijk helemaal geen reactie meer was. Ik heb toen de ecu vervangen en het euvel was verholpen. De ecu verwerkt namelijk de info van alle sensoren en stuurt de motor aan. Een vervangende ecu is via de sloop wel te vinden. Je moet alleen een bedrijf vinden die kan klonen van je huidige ecu, omdat ook startonderbreking via de ecu loopt. Mogelijk heb je al eens een keertje melding gezien over de startonderbreking, wat na een paar keer weer weg was alsof er niks aan de hand is?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0