starten lpg auto

 
 
 
 
 
WillemA78
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 30
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

starten lpg auto

 · 
Posted: 28.06.2017 - 09:03  ·  #1
Mijn v70 2.5t rijd nu 17000 km rond met een brc lpg installatie. Deze installatie start de auto op benzine om bij een bepaalde motortemperatuur over te schakelen op benzine. Nu heb ik de laatste tijd wat problemen met starten. De auto slaat soms op een paar cilinders aan om dan af te slaan of op alle cilinders te gaan lopen. Ook slaat hij soms aan en dan gelijk weer uit. Als ik hem dan een tweede keer start is het nagenoeg altijd goed.
Ik heb bij de garage foutcodes uit laten lezen maar daar kwam niets uit.

Nu ben ik naar Duitsland gegaan en heb daar een tijdje op topsnelheid gereden (op benzine) Daarna een week geen problemen gehad. Daarna weer een keer een stuk getrapt op benzine en ook toen was het weer een aantal dagen goed. Mijn vermoeden is dus dat injectoren smerig worden o.i.d.
Kunnen jullie deze theorie onderbouwen? En is er ook een goede toevoeging om de injectoren af en toe te reinigen. Om nu elke twee weken als een idioot op benzine te gaan trappen is wel leuk maar niet bevorderlijk voor het brandstofverbruik.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: starten lpg auto

 · 
Posted: 28.06.2017 - 09:09  ·  #2
Ik zou je injectoren ultrasoon (laten) reinigen. Dat kost als je het laat doen tussen de € 50 en € 100.
Daarnaast nagaan wanneer je benzinefilter onder de auto voor het laatst vervangen is.

Als je injectorreiniger wilt gebruiken neem dan Forté.
WillemA78
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 30
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: starten lpg auto

 · 
Posted: 04.07.2017 - 03:45  ·  #3
Nog niet toegekomen aan het reinigen van de injectoren echter ik begin te twijfelen of dit wel het probleem is. Het probleem zoals beschreven gaat zich wat vaker voor doen. Vandaag een stevige rit door Duitsland gemaakt waarbij ik op benzine een stuk 220+ heb gereden. Echter bij starten deed het probleem zich gelijk weer voor. Wat mij nu ook opvalt is dat bij starten soms het toerental wordt verhoogd, laatst schoot het gelijk naar de 2000 toeren. Toerental is dan ook even onregelmatig. Rijdend heeft de auto geen problemen al heb ik soms de indruk dat er af en toe een "schokje" is bij accelereren. NIet helemaal vloeiend zeg maar. Iemand nog meer ideeen wat het zou kunnen zijn?
WillemA78
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 30
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: starten lpg auto

 · 
Posted: 04.07.2017 - 12:56  ·  #4
Oké,, bedankt voor het advies. Ik zal dit met de garage bespreken. Heb zelf ook nog even zitten struinen op het forum. Is de lmm misschien ook nog een optie?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: starten lpg auto

 · 
Posted: 04.07.2017 - 13:00  ·  #5
Lmm zou ik niet denken.
Veroorzaakt wel problemen maar starten denk ik niet
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: starten lpg auto

 · 
Posted: 04.07.2017 - 13:02  ·  #6
Starten of slecht lopen zou ik eerder denken aan bobines, bougies, lekkage in het brandstofsysteem waardoor brandstofdruk weg valt.

Slechte accu.
WillemA78
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 30
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: starten lpg auto

 · 
Posted: 04.07.2017 - 13:11  ·  #7
Het is niet zo dat hij slecht loopt hoor. Wat ik zei, af en toe misschien een "hikje" of een kort momentje van ff inhouden. Zag voorbij komen dat het fluctueren in toerental kon wijzen op de lmm. Vandaar mijn gedachte. Zal hem nog eens laten uitlezen.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: starten lpg auto

 · 
Posted: 04.07.2017 - 16:13  ·  #8
Welk gasklephuis heb je er in zitten? Die met de witte sticker aan de onderzijde? Zoja, kan ook een oorzaak zijn.
Je kan overigens nog een keer proberen om het gasklephuis 'in te leren'. Dat kan je zelf doen.
Was bij mij ook een keer van slag af. Toen starte ie ook meteen met een te hoog stationair toerental.
Ik heb hiervan een keer de procedure op het forum gezet (nadat ik het ook weer van een ander had doorgekregen).

Procedure:
Motor warm
Op stationair toerental laten lopen. Om de 3 minuten even enkele sec stat.t. naar 2500-3000 toeren. Dit 6 keer herhalen.
Toerental zal steeds sneller zakken naar juiste stat.t.
Niet gelukt? Reset gasklep door zekering Etm en Ecm er paar minuten uit te halen. Procedure opnieuw doorlopen.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: starten lpg auto

 · 
Posted: 04.07.2017 - 22:18  ·  #9
Voor mij een heel herkenbaar probleem. Paar jaar mee rond gereden...totdat het topic over de temperatuur sensor op het termistaathuis voorbij kwam. Ding van €10...vervangen en hij starte weer als een nieuwe. Dus die eerst maar gauw vervangen, 10 min werk.
Als bijkomend verschijnsel had ik dat het slechte starten toenam naarmate de tank leger was. Dat is dus nog steeds, alleen minder extreem.
rain man
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: starten lpg auto

 · 
Posted: 20.07.2017 - 21:05  ·  #10
ik heb het zelfde gehad en ik kwam erachter dat de benzine al enkele maanden in de tank zat. Benzine verouderd vrij snel en je verbruikt met een lpg auto weinig benzine. Na het tanken van verse benzine was het probleem opgelost.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: starten lpg auto

 · 
Posted: 20.07.2017 - 22:19  ·  #11
...
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: starten lpg auto

 · 
Posted: 02.08.2017 - 11:33  ·  #12
...
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: starten lpg auto

 · 
Posted: 03.08.2017 - 18:31  ·  #13
Quote door JOv70BI

Wanneer een cylinder (soms) niet meedoet zou men dit toch uit kunnen lezen?


Dat slechte lopen na starten is ook niet uitleesbaar als die temp sensor het niet doet. Er is een topic waar deze sensor uitgebreid besproken wordt, en vooral dat die al snel de boosdoener is bij start problemen.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 410
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: starten lpg auto

 · 
Posted: 04.08.2017 - 19:35  ·  #14
Zoals Rain Man al aangaf, de benzine zou wel eens de boosdoener kunnen zijn. Ik heb dit probleem ook eens gehad. De moderne benzine veroudert erg snel.
WillemA78
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 30
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: starten lpg auto

 · 
Posted: 30.10.2017 - 09:25  ·  #15
Sorry voor de late reactie. Ik heb onlangs het brandstoffilter laten vervangen. De problemen zijn daarna met 80 procent afgenomen. Heel af en toe doet hij het dus nog eens. Zoals het nu gaat kan ik er prima mee leven.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0