Startmotor hapert

Tijd voor nieuwe accu of toch de startmotor?

 
 
 
 
 
pieter1004
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Middelburg
Leeftijd: 32
Berichten: 27
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Startmotor hapert

 · 
Posted: 15.04.2014 - 19:22  ·  #1
Hallo allemaal,

De startmotor van mijn T5 heeft er af en toe moeite mee.
Hij draait rond maar lijkt dan 'vast' te slaan vlak voordat de motor aanslaat. Ik laat dan het contact even los en doe nog een poging en dan slaat de motor gewoon aan.
Dit gebeurd heus niet elke keer als ik de motor start, maar op willekeurige momenten. Of ik er nou net mee heb gereden of al een dag stil staat maakt niet uit.

Om 1 e.e.a. proberen uit te stellen heb ik de accu al een paar keer doorgemeten; 1 keer na ong. 24 uur stilstaan en 1 keer na ong. 1 uur stilstaan. Beide keren beschik ik over 12,4 - 12,5V en is er nog 51,5Ah van de oorspronkelijke 70Ah over.
Als ik de auto start daalt het voltage tijdelijk naar 10,6V (dit lijkt mij wel wat laag), om daarna met draaiende motor netjes naar 14,3V te stijgen.
Ik heb dus een 70Ah accu met een CCA van 600A.

Dus kan iemand mij vertellen of de waardes van de accu nog goed zijn? Ik vind ze zelf niet echt overtuigend om uit te stellen of het de accu of startmotor is die de problemen veroorzaakt.

Alavast bedankt :)

mvg, Pieter
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Startmotor hapert

 · 
Posted: 16.04.2014 - 13:29  ·  #2
beste Pieter,
een startmoter heeft vaak wel 1,5pk, dat is ongeveer 1kW = 1000W.
Misschien ken je formule U=I*R nog van de natuurkunde lessen op school?
Om 1000W te produceren moet er bij 12V best wel veel Amperes(I) lopen! (vandaar ook die dikke kabel aan de startmoter!)
Er hoeft maar een klein beetje overgangs weerstand (R) te zitten in een van de aansluitingen in de stroomkring om met 12V in de problemen te komen.

kost-niks-simpel-te-doen-Tip: maakt de volgende aansluitingen brandschoon:
- van body naar massakabel bekijk ook de conditie van de kabel, roest is niet OK. (laat 'm even los liggen terwijl je bezig bent met de andere punten)
- van massakabel naar accu massa terminal
- van 12V+ klem naar accu 12V+ terminal
- massa kabel van body naar blok (zit ergens onder het luchtfilterhuis) bekijk ook de conditie van die kabel, deze mag niet roestig zijn
- de 12V+ kabel aansluiting op de startmoter.
- maar ook even de 12V+ aansluiting op het startrelais schoon.

als alle aansluitpunten OK zijn (= 0 Ohm er overheen gemeten) en de massakabel weer als laatste is aangesloten op de accu dan is de stroomkring optimaal en zou de startmoter goed en snel moeten draaien.

als je dan nog problemen houdt zou ik de startmoter zelf verdenken.
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Startmotor hapert

 · 
Posted: 16.04.2014 - 21:53  ·  #3
let wel op hoe de kabelschoenen worden schoongemaakt. Dit doen door deze op te schuren met schuurpapier verhoogt vaker de overgangsweerstand dan dat deze het lager maakt.

Dit heeft te maken met de kleine scheurtjes die je er in schuurt waardoor het totale oppervlakte van de kabelschoen in principe dus kleiner wordt en er meer stroom moet lopen door deze oppervlakte wat weer een warmte verhoging veroorzaakt.

De weerstand wordt op het zicht niet veel hoger maar bij berekening wordt het.

U = I x R om dit om te rekenen naar vermogens wordt dit dan P = U x I en wordt dus P = I x I x R

dus

P/R = I x I

1000W / 1 Ohm = I x I
I = dus de wortel van 1000 = 31.6A

wordt de weerstand 2 x zo hoog dan komt de berekening op

1000W / 2 ohm = I x I = dus de wortel uit 500 = 22.4A

De waardes van de weerstand heb ik even aangenomen en zouden in werkelijkheid zo rond de 0.005 ohm liggen vermoed ik.
Dit zijn weerstanden die je niet met een normale multimeter goed kunt meten maar er speciale meters voor nodig hebt.

Verder komt er ook de kabels bij qua weerstand om alles te bereken.
Ook de startmotor zelf heeft natuurlijk een weerstand die mee erbij komt om de start stroom te bepalen.

Veel makkelijker is om er een ampere tang omheen te doen en de stroom tijdens starten te meten of beter nog een power analyser te gebruiken.

Let ook op dat kabelschoenen niet te strak mogen worden aangedraaid aangezien dit ook een oppervlakte vermindering geeft en/of een vermindering van de vorm van de kabelschoen wat beide weerstands- verhogingen geeft.

Het is een mooi theoretisch verhaal geworden en ga dit item met belangstelling volgen.

Succes er mee.
pieter1004
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Middelburg
Leeftijd: 32
Berichten: 27
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Startmotor hapert

 · 
Posted: 17.04.2014 - 16:17  ·  #4
Heren bedankt :)

Ik ga zaterdag ns kijken of ik wat slechte contacten of corrosie kan vinden aan de kabels en aansluitingen.
Jullie horen er weer van of ik het daarmee heb opgelost.

Pieter
pieter1004
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Middelburg
Leeftijd: 32
Berichten: 27
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Startmotor hapert

 · 
Posted: 03.05.2014 - 14:05  ·  #5
Beetje later dan gepland heb ik begin van deze week alle massapunten die ik heb kunnen vinden wat schoongemaakt en ingespoten met WD-40. Ik verwachtte eigenlijk geen verschil omdat ze er nog goed uitzagen (geen roest o.i.d.), maar ik heb sindsdien geen gekke startproblemen meer gehad. (even afkloppen :P)
K heb er stiekem wel een beetje een hard hoofd in dat het nu is opgelost, maar k hou jullie op de hoogte.

gr. Pieter
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Startmotor hapert

 · 
Posted: 03.05.2014 - 16:50  ·  #6
Goed om te horen Pieter.

Je ziet idd weinig roest want volgens mij is de accupool bedekt met lood aan de buitenkant en de kabelschoenen zijn van koper en beide materialen roesten vrijwel niet. Wel kan er een kleine oxidatielaag opkomen die waarschijnlijk toch de problemen heeft veroorzaakt.

Nu maar hopen dat alles naar verwachting blijft werken.

Succes
 
Selected quotes for multi-quoting:   0