Startproblematiek 850 2.510v

 
 
 
 
 
v70n2.4t
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 233
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Startproblematiek 850 2.510v

 · 
Posted: 21.09.2022 - 14:12  ·  #1
Helaas heeft de immer trouwe 850 van een maat van mij sinds kort te kampen met wat problemen wat heeft geresulteerd in een stilstaande auto vooralsnog. Een kleine uiteenzetting:

1. Accu heeft niet genoeg power om auto te starten. Buurjongen bereid hulp te bieden met startkabels. Kabels zijn in eerste instantie verkeerdom aangesloten. (geen rook of knal oid). Of de startmotor toen wel of niet ronddraaide is onbekend, maar toen de kabels vervolgens correct werden aangesloten wat het meteen starten-lopen.
2 Enkele ritjes gegaan totdat bij 1 ritje (nadat de auto nog geen 5 minuten stil heeft gestaan) hij niet wou starten, ondanks dat de startmotor wel draaide, toch voor de zekerheid wat extra power erbij d.m.v. extra accu+startkabels, hij wou toen niet meer starten. Wellicht verzopen? Auto in parkeervak geduwd en de volgende ochtend was wederom direct starten-lopen zonder hulp van tweede accu).
3. Enkele dagen later accu niet genoeg power, kabels erop maar wil niet meer starten.

Waarnemingen:

*. Bij het op het contact zetten (met tweede accu via kabels aangesloten) blijven alle dashboard waarschuwingslampjes uit. Het klokje werkt wel, de koplampen ook, centrale vergrendeling ook maar de radio weer niet. En de auto wil absoluut niet starten. Startmotor doet wel zijn best.

*. Alle steekzekeringen zijn nog in orde.


Dit is toch wel zo ongeveer het relaas naar beste herinnering naar boven gehaald.

Hamvraag is nu, waar als eerste opzoek gaan naar het probleem van het niet willen starten.

Alvast dank voor alle zinvolle input!
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Startproblematiek 850 2.510v

 · 
Posted: 21.09.2022 - 14:46  ·  #2
Lijkt er dan toch op dat er iets in een computer of accu is gaan kortsluiten toen de kabels verkeerdom zijn aangesloten. Al een nieuwe accu geprobeerd? of even een half uurtje helemaal van de stroom af?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 926
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Startproblematiek 850 2.510v

 · 
Posted: 21.09.2022 - 17:16  ·  #3
Klinkt een beetje als het bekende 850 brandstofpomp relais probleem. Zoek daar maar eens naar.
Ook het 850 forum kan je vast verder helpen!
v70n2.4t
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 233
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Startproblematiek 850 2.510v

 · 
Posted: 22.09.2022 - 12:05  ·  #4
Dank, het relais heb ik inmiddels even 'gebypased' met een jumpwiretje, helaas zonder succes. kreeg als tip mee om de aanvoer eens los te halen bij de motor om te kijken of de pomp wel benzine aanlevert. Dat ga ik nog doen, dan tevens de auto even een uurtje geheel van de spanning halen eerst.

Het meest verontrustende is m.i. dat er geen waarschuwingslampjes/kachel/radio gaan werken zodra hij op het contact gaat. Veel andere functies werken wel, zoals o.a. ruitenwissers, binnenverlichting, startmotor. Alarm is er ooit tussenuit gehaald, maar ik heb geen idee hoe het zit met startblokkering. Mijn gedachten (ik ben een leek) gingen heel even die kant op. Ik heb elke steekzekering eruit gehad om te controleren, allemaal zijn ze in orde. Die accu is iig geheel overleden, maar met tweede auto eraan vast met via startkabels geeft voldoende stroom om startmotor z'n werk te laten doen.

Wat betreft 850 forum, ik heb een account en lees ook graag mee aldaar, maar ik dacht dat de problematiek best wel algemeen (type onafhankelijk) kon zijn en het bereik hier net wat groter is om tot een rijdende auto te komen.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 341
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Startproblematiek 850 2.510v

 · 
Posted: 22.09.2022 - 12:42  ·  #5
Geen twijfel mogelijk: 2 problemen !!
1e een zwakke accu wat het initïele probleem was.
2e veroorzaakt door verkeerd om aangesloten accukabels.
Gezie de klachten of een kapot contactslot of een ECU wat kapot is. Ruik er maar eens aan, 1 van de 2 zal wel verbrand stinken.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Startproblematiek 850 2.510v

 · 
Posted: 22.09.2022 - 14:29  ·  #6
Als je een account hebt bij 850forum dan zou ik deze vraag daar ook neerleggen...
Juist daar zitten de 850/x70 techneuten die meestal de oplossing wel weten voor problemen
v70n2.4t
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 233
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Startproblematiek 850 2.510v

 · 
Posted: 22.09.2022 - 17:25  ·  #7
Quote door Johan XC70

Geen twijfel mogelijk: 2 problemen !!
1e een zwakke accu wat het initïele probleem was.
2e veroorzaakt door verkeerd om aangesloten accukabels.
Gezie de klachten of een kapot contactslot of een ECU wat kapot is. Ruik er maar eens aan, 1 van de 2 zal wel verbrand stinken.


Dank, beide zaken zijn gelukkig redelijk gemakkelijk zelf te doen zag ik via filmpjes van Robert DIY, daarom in het weekend maar eens ruiken aan beide onderdelen en na het weekend kijken of HunterParts vervangers op de plank heeft liggen. Mocht dit alles niet tot een oplossing leiden toch maar eens een topic op 850 forum aanmaken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0