Startproblemen V70R

 
 
 
 
 
chris&janwillem
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 / 2023
Subject:

Startproblemen V70R

 · 
Posted: 29.10.2023 - 07:45  ·  #1
Mijn zoon en ik hebben in April een V70R van de achterbuurman over genomen. Na enkele maanden ontstond er een startprobleem. De auto start soms wel met de sleutel, soms niet. Dan is hij met een electradraad in het blok, wat direct naar de startmotor gaat en op de accupool gehouden moet worden, wel te starten. Soms start hij na een enkele draai van de motor via het kabeltje ook weer met de sleutel.
Onze garagehouder Hardeman in Den Haag raadde aan het witte blokje achter het contactslot te vervangen, is gebeurd, waarna hij drie keer op de sleutel startte. Daarna hetzelfde euvel weer terug
De Viking-ANWB in Noorwegen gaf aan dat dit een V70R dingetje is, hij had er zelf ook één gehad. Hij had een extra schakelaar geplaatst tussen de pool en het rode kabeltje in het blok om zo niet elke keer uit de auto te hoeven.
Om die glimlach die de auto je elke keer weer bezorgd te blijven behouden, zijn we op zoek naar dé oplossing. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Groet c&jw
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Startproblemen V70R

 · 
Posted: 29.10.2023 - 07:54  ·  #2
Een bekend punt is de stekker op de startmotor. Die zie ik niet in je verhaal voorbij komen?
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Startproblemen V70R

 · 
Posted: 29.10.2023 - 16:28  ·  #3
Welkom op het forum!

Het is waarschijnlijk precies wat Trabbit zegt. Er komt corrosie op het stekkertje van de startmotor waardoor het contact slecht wordt. Is echt een bekend probleem. Even loshalen, contactspray erop en schoon krabben. Hierbij een filmpje van de operatie:

https://youtu.be/mhNawwOORiM?si=Z9I5-Drp4qypjLjn
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 343
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Startproblemen V70R

 · 
Posted: 29.10.2023 - 19:00  ·  #4
Quote door trabbit

Een bekend punt is de stekker op de startmotor. Die zie ik niet in je verhaal voorbij komen?


Ik heb het ook gehad dat mijn auto opeens niet meer startte. De ANWB gebeld, monteur alle relais nagemeten, en een nood draad tussen de contacten gedaan waarna hij wel startte. Hij is toen blijven zoeken. Toen kwam hij uit bij de draad die voor de aansturing van de startmotor zorgt. hij bewoog de stekker wat op ene neer, en toen start de auto. Wat bleek. de kant van de connector die je over de aansluiting van de startmotor schijf was door de jaren heen wat "uitgelubbert" bij heeft die toen wat dicht knepen, zodat die weer strak zou komen zitten. Daarmee was het probleem opgelost.

@Chris & Jan-Willem. Misschien dat je hier naar kan kijken, of dit jullie probleem is.
chris&janwillem
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 / 2023
Subject:

Re: Startproblemen V70R

 · 
Posted: 31.10.2023 - 14:42  ·  #5
Moo. Dat zijn al goede tips. Wij gaan aan het werk. Dank alvast. C&jw
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Startproblemen V70R

 · 
Posted: 01.11.2023 - 06:39  ·  #6
Kan idd dat stekkertje zijn, maar je zou verwachten dat de Viking-ANWB dat ook wel zou hebben gecheckt, toch?
chris&janwillem
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 / 2023
Subject:

Re: Startproblemen V70R

 · 
Posted: 10.11.2023 - 08:47  ·  #7
Het was inderdaad het stekkertje. Eigenlijk een simpele oplossing uiteindelijk. We hebben het stekkertje schoon gemaakt en iets aangeknepen. Dank allen voor de tips. Wij kunnen verder met het cosmetische deel. Parkeerdeukjes verwijderd, nu de voorbumper.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Startproblemen V70R

 · 
Posted: 10.11.2023 - 12:39  ·  #8
Toch fijn zo'n forum!
En inderdaad opmerkelijk dat een Wegenwacht met kennis van Volvo's dit niet weet....
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 493
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Startproblemen V70R

 · 
Posted: 10.11.2023 - 12:55  ·  #9
Hallo Musicus

Deze monteur moet nog inlezen of het kan ook beroeps blindheid zijn, wel bekend naar niet aan gedacht.

Groeten BUM
 
Selected quotes for multi-quoting:   0