Stationair niet stabiel na vervangen Lambda en thermostaat

 
 
 
 
 
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Stationair niet stabiel na vervangen Lambda en thermostaat

 · 
Posted: 19.02.2016 - 13:23  ·  #1
Zoals de titel al aangeeft, loopt mijn S60 stationair niet helemaal stabiel meer nadat zowel de voorste lambdasonde als thermostaat zijn vervangen voor de APK.

Na het vervangen (en accu 10mn los) is het motorlampje niet meer terug gekomen in mijn dashboard en wordt de motor ook weer mooi warm (afgelopen maand niet hoger dan 3 streepjes). Het rijdt een stuk prettiger, hangt beter aan het gas en het vermogen lijkt constanter.

Echter als ik moet afremmen voor bijv. een stoplicht valt mijn toerental langzaam terug naar 600-700rpm zodra ik de koppeling intrap om af te remmen. Hier blijft hij dan even hangen, motor voelt dan wat onrustig, en langzaam herstelt hij zich weer naar 900 en blijft daar vervolgens netjes staan.

Kan het zijn dat dit te maken heeft met de inleer periode? Ik dacht dat die na een paar ritjes (en 10 min stationair) wel klaar zou zijn, maar daar begin ik nu aan te twijfelen. Of moet ik het toch in een andere hoek zoeken, ondanks dat dit vóór het vervangen nooit voor kwam?
Maegrim
 
Avatar
 
Subject:

Re: Stationair niet stabiel na vervangen Lambda en thermostaat

 · 
Posted: 19.02.2016 - 13:26  ·  #2
Moest dat niet in vida ingeleerd worden?
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Stationair niet stabiel na vervangen Lambda en thermostaat

 · 
Posted: 19.02.2016 - 13:43  ·  #3
Wat ik me herinner te hebben gelezen op dit forum, was het een kwestie van minpool er 10 minuten af, boel weer aansluiten en dan zou hij zichzelf inleren.

Kan iemand dit bevestigen of juist ontkrachten? Anders moet ik even op zoek naar iemand met VIDA in de omgeving :)
Maegrim
 
Avatar
 
Subject:

Re: Stationair niet stabiel na vervangen Lambda en thermostaat

 · 
Posted: 19.02.2016 - 13:45  ·  #4
Ik kan even niet zoeken wat er nodig is maar voor vida ben je welkom
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Stationair niet stabiel na vervangen Lambda en thermostaat

 · 
Posted: 19.02.2016 - 13:55  ·  #5
Top, kunnen we verder bijkletsen :)

Ik weet dat hij met de defecte lambda (veel) te rijk liep, vandaar ook de te hoge CO bij de 4 gas meting. Nu de lambda is vervangen is het lampje verdwenen en de CO waardes weer perfect. Maar ik heb het idee dat hij bij toeren terugval een paar seconden te weinig inspuit om zich daarna pas te herstellen, m.a.w. het allemaal nog niet helemaal snapt. >_<
 
Selected quotes for multi-quoting:   0