Stoelverwarming defect

Volvoliefhebber
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Stoelverwarming defect

· 
Posted: 24.05.2016 - 22:10  ·  #1
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een "nieuwe" v70N uit 2001, zie ook mijn voorstelrondje :hi: Ik weet dat het met de zomer in aantocht niet nodig is maar ik constateer dat de stoelverwarming niet werkt.... Aangezien mijn vrouw van het winter niet in mijn auto wil rijden wanneer haar billen koud blijven kan ik hier maar beter vroeg in het jaar een oplossing voor verzinnen..... Ik heb overigens al geconstateerd dat de beide lampjes van de knopjes op het middenconsole niet gaan branden als ik ze indruk. Heb de zekeringen al gecontroleerd. Deze zijn goed. Iemand een idee?
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: Stoelverwarming defect

· 
Posted: 24.05.2016 - 22:15  ·  #2
Zit er wel stoelverwarming in de stoelen en zijn de knopjes geen dummies?

Even kijken onder de stoel wel draden er allemaal de stoel ingaan.
En anders de auto laten uitlezen met Vida.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 24.05.2016 - 22:25  ·  #3
Vraag me af of de stoelverwarming geen fake is, aangezien er geen lampje gaat branden.
Volvoliefhebber
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 24.05.2016 - 22:34  ·  #4
Bedankt voor de reacties. Gelet op de hoeveelheid stekkers onder de stoel lijkt me dat er wel stoelverwarming inzit. Knopjes werken net als alle andere behalve dan dat de lampjes niet gaan branden. Zouden dat echt fake knopjes kunnen zijn? Zal morgen nog eens goed kijken onder de stoel. Iets speciaals waar ik op moet letten?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 25.05.2016 - 08:33  ·  #5
Als er geen verwarming is, zit er een blindplaatje, die kun je er heel simpel uitwippen en er knoppen inklikken, alles er onder is voorbereid. Daarom voelt het ook aan als een echte schakelaar.
De draad van de verwarming komt bij de zitting aan de achterkant onderkant tussen de bekleding en schuim uit. Dat is een zwarte draad. Onder de stoel zit een kastje te grootte van een half pakje sigaretten met 3 platte stekkers dat is het relaiskastje voor de verwarming.
Tussen de rugleuning en zitting zitten draden, die kun je zien of voelen aan de binnenkant van het scharnier. Er is een oranje kabel, die is van de airbag, en dan een zwarte van de verwarming, en eventueel nog een zwarte als je elektrische stoelverstelling hebt.
Volvoliefhebber
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 25.05.2016 - 19:10  ·  #6
Bedankt Waltersan. Ziet er onder de stoel precies zo uit zoals je beschrijft. Stoelverwarming zal er dus inzitten. Zal de boel denk ik maar eens moeten uit laten lezen bij de garage. Zou het overigens zo kunnen zijn dat de lampjes van de schakelaars defect zijn en dat er daardoor een onderbreking in het circuit zit waardoor de stoelen niet warm worden?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.05.2016 - 20:17  ·  #7
Onder de schakelaars zitten leds, en het is zeer onwaarschijnlijk dat deze kapot zijn. Zeker niet alle vier.
Misschien is er een draadbreuk in de verwarmingsdraad, maar ik weet niet hoe het systeem daarop reageert (met geen leds aan, of dat het lijkt normall te werken)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 25.05.2016 - 23:45  ·  #8
omdat er nog weer een relais kast tussen zit lijkt me dat ook in dat geval de ledjes wel branden..
Volvoliefhebber
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 26.05.2016 - 21:24  ·  #9
Thanx voor de reacties. Zal het binnenkort een keertje laten uitlezen en hou jullie op de hoogte van de uitkomst.
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2016 - 21:42  ·  #10
Waar woon je?
Er zijn mensen op het forum die je kan benaderen met Vida / dice om uit te lezen.
Zoals al eerder zei met Vida kan je testen of het knopje wat doet.
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 27.05.2016 - 11:15  ·  #11
Wacht je wel lang genoeg? ALs ik de mijne indruk, duurt het wel een 30 seconden voordat ik echt wat voel.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 27.05.2016 - 22:28  ·  #12
Quote door Volvoliefhebber

Zouden dat echt fake knopjes kunnen zijn?

Heb het wel vaker gezien.
Maar...., als alles er ligt, neem dan eens contact op met Obbe (Volvo tune).
Indien niet aanwezig ( en daar lijkt het wel op), kan Obbe de software voor je aanpassen, zodat ze wel werken.
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.05.2016 - 06:29  ·  #13
paar simpele checks.
Zitten de zekeringen in de zekeringkast.
Zitten er draden in de stoel zitten.
vier moeren even los en stoel naar achter kantelen.

Heb je de draden dan kan je naar de dealer om de software te laten bijladen.
Kosten van de software is € 25,- kan zijn dat ze geld vragen voor het inladen.

\Ik had in mijn oude S80 ook geen stoelverwarming.
Set stoelen ingebouwd met stoelverwarming, 2 zekeringen, 2 knopjes en software was bij mij voldoende.
Kosten buiten het interieur knopjes waren 7,50 per stuk en software 25
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 25.10.2016 - 21:44  ·  #14
Even aanhaken op dit bericht.

Omdat het nu wat kouder wordt heb ik afgelopen zondag voor het eerst weer de stoelverwarming gebruikt. Heerlijk als je dit gewend bent, maar na een poosje vroeg ik me af of de stoelverwarming wel werkt omdat ik niet de warmte voelde die ik andere jaren gewend was.
Daarom gisteren en vandaag nogmaals aangezet en er op gelet op de stoel wel warm wordt. Naar mijn idee nu wederom niet. Als je een tijdje op de stoel zit voelt het leer beslist niet meer koud aan, maar ik voel niet dat de stoel warm wordt. Tijdens het rijden ook de stoelverwarming van de passagiersstoel aangezet (zat alleen in de auto) maar die voelde ik ook niet warm worden. Nu weet ik niet of die middels een sleepcontact onder de stoel geactiveerd wordt zodat die niet aan gaat als er niemand op zit.
Ik heb beide zekeringen nagekeken maar die zijn intact.

Iemand een idee wat dit kan zijn en waar ik moet gaan zoeken ?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.10.2016 - 22:34  ·  #15
Bij de mijne maakt het niet iit of er iemand op de rechterstoel zit, hij doet het altijd.
Onder de stoel zit een kastje met 3 stekkers, die zou ik eerst eens controleren, en de bedrading onder de stoel. Je kunt ook de verwarmingsdraden doormeten, volgens mij zijn het 3 draden die naar de zitting resp. rug gaan, de dikke moet je minder dan 10 Ohm meten.

Selected quotes for multi-quoting:   0