Stofkapje dimlicht

koekenbakker
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Stofkapje dimlicht

· 
Posted: 14.08.2025 - 06:18  ·  #1
Hoi,

Ik kreeg een dimlicht storing en ik heb de lamp vervangen, waardoor de storing weg is.

Echter bij het vervangen van de lamp zag ik dat de zwarte (stof) kap, die je open draait om toegang te krijgen tot de lamp een gat had dat was afgetapet. Deze tape leek er al lang op te zitten en geen idee waarom er een gat in zat. Ik wilde deze kap dus vervangen. Ik twijfel alleen even of ik deze moet hebben:

https://www.skandix.de/en/spar…m/1068201/

Ik weet ook niet of het hier gaat om een set, aangezien je volgens mij een L en een R moet hebben. Iemand enig idee?
isaacvanasselt
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Stofkapje dimlicht

· 
Posted: 14.08.2025 - 09:05  ·  #2
Mijn 2 centen:

De auto doet het ook zonder die stofkap. Ik heb op mijn rechterdimlicht geen kap zitten om condens problemen te voorkomen. Geen problemen meer mee gehad. Een kap met een stukje tape is ook geen probleem, of anders zonder het stukje tape.

En als je echt een volledige kap wilt een keer bij de sloop meenemen, dit onderdeel zal ruim voorradig zijn.
isaacvanasselt
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.08.2025 - 09:10  ·  #3
Daarmee bedenk ik dus nu: Ik heb nog een kap liggen, geen idee waar je bent maar als je langsrijdt kun je er eentje krijgen! Het ziet er niet uit alsof het L/R anders zou zijn maar heb ik niet getest.
elevating
VolvoV70forum member
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 14.08.2025 - 09:59  ·  #4
Er worden vaker gaten in de kappen gemaakt, zodat het kan ventileren. Anders krijg je vocht in de lamp unit. Ik denk dat je met een kap zonder gat ook dat probleem krijgt.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.08.2025 - 11:54  ·  #5
Maar, als er lucht in kan, kan er ook troep/stof/vuiligheid/ in. Dus mettertijd wordt je lamp van binnen vies. Die dingen zijn niet voor niks waterdicht gemaakt... (i.i.g. aan de voor- en bovenzijde waar de lamp aan water wordt blootgesteld, maar ook de achterklep is behoorlijk afgedicht), als je vocht in je lamp hebt, heb je m.i. een ander probleem. Dat kan je wel oplossen door een gat in de achterzijde te maken waardoor het water kan verdampen, maar eigenlijk zou je het punt waar het water er in komt moeten dichten. Ik heb ook wel eens een lamp gedroogd met een fohn toen die condens had, maar dat kwam omdat de kap niet goed dicht zat...
Een plakkertje op een gaatje lijkt mij ook niet zo'n probleem, maar persoonlijk zou ik niet lang met een open lamp willen rondrijden. Sommigen laten de kap er ook af als ze led lampen met een ventilatortje / koelvinnen achterop monteren, maar ik ben daar persoonlijk huiverig voor. Ook niet ondenkbaar dat er water in spettert als je eens door een flinke plas rijdt... mijn motorruimte wordt mettertijd altijd behoorlijk vuil, dus een koplamp zonder kap zou ik niet doen.
elevating
VolvoV70forum member
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 14.08.2025 - 14:59  ·  #6
Mee eens dat de oorzaak van de condens waarschijnlijk in de seal van de unit zit. Ik heb zelf ook gaten in de kapjes gemaakt, functioneert best zo. Die auto van mij is 20 jaar oud, en de koplampen zijn verder goed. Xenon lampen zijn duur, gaatje maken kost niks. Maar dat zijn mijn 2 centjes.
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 14.08.2025 - 18:30  ·  #7
Geweldig deze denkwijze.

Mijn linkerkoplamp zweet soms, maar dat gaatje zorgt dat het in no-time droog is.
Selected quotes for multi-quoting:   0