Bij mij was de luchtfilterbak ook krom, zal warmte icm veroudering zijn. Ik heb een metalen plaatje gemaakt die de deksel passend op zn plek duwt. Enige nadeel, als ik het luchtfilter moet wisselen moet ik ook twee moertjes losdraaien.
Helaas, na een kleine 220 km is de emissie melding toch weer verschenen.
Aangezien ik na het schoonmaken van de lmm toch redelijk wat kilometer heb kunnen maken, kan ik misschien toch wel de aanname doen dat eerst de lmm vervangen een goede optie lijkt?
Pas na een lange rit zal de excuses lambda waarden gaan gebruiken. Dus je weet na een kort ritje niet of je error code echt weg is.
Kijk de realtime waarden van lambada sensoren even na. Tevens zit er in Vida een lmm test in. Even draaien.
Daarnaast je katalysator temperatuur meten na een lange rit, bij de inlaat en uitlaat van de kat.
Als je dit allemaal weet kan je 99% zeker zeggen wat kapot is.
Excuus voor de late reactie. Ouwe lijf werkt niet altijd meer even goed mee :bandit:
Bedankt voor het voorbeeld Walter!, misschien moet ik ook maar zoiets gaan proberen. @ laptom, dank je, helaas moet ik me nog erg gaan verdiepen in Vida en zijn dat soort dingen nog even wat lastig. De melding is met de andere lmm helaas wel weer terug en na een reset inderdaad pas na een km of 100/150.
Probeer ik eerst wel om de achterste lambda ook maar te vervangen. Heb nog geen idee waar hij zit en hoe het moet, maar Hunter heeft nog een gebruikte liggen en heeft een S80 op de brug met dezelfde motor als de mijne. Kan ik morgenochtend meteen even bij die auto zien waar hij zit :shame:
Helaas heeft het vervangen van de achterste lambda ook niet geholpen. Na een kleine 150 km is de melding weer teruggekomen.
Balen natuurlijk, maar het positieve is dat ik in ieder geval de achterste sonde ook kan afstrepen van het lijstje potentiele oorzaken.
Waarschijnlijk weer een dome vraag, maar is stel hem toch maar :shame:
Kan de storing ook door een slechte accu komen? Ik heb het idee dat mijn accu namelijk niet helemaal top is. Wanneer ik b.v. Vida aansluit krijg ik ongeveer binnen 10 min de melding dat de accuspanning laag is. Ook met alleen de radio aan is het binnen een half uur al voldoende voor de melding.
Wanneer ik rijd en ik de knop voor de ramen omhoog trek ( terwijl ze dicht zijn) dan zie ik mijn lichten ook even 'dimmen'. Hetzelfde geldt wanneer ik de kachel 's ochtends flijnk laat blazen, 'dimmen' mij lichten even wanneer ik het gas loslaat.
Ik heb er inderdaad ook een 60amp in zitten geloof ik.
Maar zo'n 'phantoom' storing kan in dergelijke gevallen ook daadwerkelijk invloed hebben op het rijgedrag van de auto?
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39729 Geregistreerd: 07 / 2009
Vanmiddag ook even contact gehad met Sjoerd, om te vragen of het wel zeker was dat de gebruikte lmm die ik heb geplaatst wel goed was. Gelukkig kan ik morgen wel even een andere halen om te proberen. Wil dit toch ook even doen om zeker te weten dat ik niet een 'defecte' lmm heb geplaatst. Toen ik mijn eigen lmm schoonmaakte had ik het idee dat de auto veel mooier liep/reed, maar dit kan ook tussen de oren zitten. Deze week ook veel op engelse fora zitten lezen en de lmm komt toch wel regelmatig voorbij als oorzaak van de storing.
Ik zal gezien jullie ervaring met de accu ook een nieuwe accu plaatsen. Wie weet help dat de storing verhelpen ( mocht de lmm het niet zijn), maar het zal sowieso een hele verbetering zijn, omdat de huidige toch echt niet goed lijkt te zijn.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39729 Geregistreerd: 07 / 2009