Storing ECT

 
 
 
 
 
vijf punt twintig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidplas
Leeftijd: 64
Berichten: 29
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Storing ECT

 · 
Posted: 17.03.2014 - 12:59  ·  #1
Vandaag bij de dealert uit laten lezen en daar kwam het volgende uit voort. Storing in de ECT. IC 121. Heeft dat te maken met een vervuilde gasklep? Motor komt niet boven de 4000 toeren en de snelheid niet boven de 160km/u. Ook is de motor (voor mijn gevoel) erg traag.

Groet, Henk
vijf punt twintig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidplas
Leeftijd: 64
Berichten: 29
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Storing ECT

 · 
Posted: 18.03.2014 - 11:39  ·  #2
Verdere info: bij volbelasting in z'n vrij amper boven de 4.500 toeren, komt dan wel een ratelend geluid onder de motorkap uit.Motor wil niet echt lekker opgang komen. Bij starten loopt de motor dadelijk en zonder haperingen. Heel licht, enige vorm van inhouden, bij gas terugnemen. Dus dat de gasklep vervuild zou zijn, lijkt mij onwaarschijnlijk. Eerder iets van de BDP-sensor of de krukassensor. Misschien wel de lambda-sonde(sensor). Op het dashboard is verder geen storing in wat dan ook te vinden en bij uitlezing wordt eigenlijk ook niets gevonden, alleen veronderstelt. Ben wel een beetje benieuwd naar jullie eventuele bevindingen, suggesties of aanverwanten. BVD, Henk
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing ECT

 · 
Posted: 18.03.2014 - 13:04  ·  #3
Volgens mij is dit de code dat er een fout geconstateerd is met de lucht massa meter.

Als deze niet goed functioneerd weet de motor niet de juiste mengverhoudingen en gaat je motor in noodloop of gaat erg slecht lopen.

Wat mij nog meer bevreemd is dat je de auto uit laat lezen bij een Dealer, je de foutcode weet, en vervolgens ons gaat vragen wat er aan de hand is.

De monteur heeft je niets verteld en geen oplossing geboden?
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Storing ECT

 · 
Posted: 18.03.2014 - 13:06  ·  #4
Turbodesk,

Dit kreeg ik inderdaad ook toen ik dit in VIDA intikte. Ik twijfelde, want zag de letters IC er niet voorstaan. Zal waar mogelijk later nog een screenshot sturen.
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Storing ECT

 · 
Posted: 18.03.2014 - 13:42  ·  #5
Martijn, ik heb ook even gekeken in Vida, moet er tenslotte toch wat mee doen ;-)
Ik kom ook uit bij de luchtmassameter, alleen staat er dan EFI-121 en niet IC 121. Dingen met IC kan ik (nog) niet vinden.
Screenshot in ieder geval.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing ECT

 · 
Posted: 18.03.2014 - 13:48  ·  #6
De beste man bedoeld de ECM.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Storing ECT

 · 
Posted: 18.03.2014 - 16:07  ·  #7
Quote door Turbodesk

De beste man bedoeld de ECM.


ECM = engine control module ( motermanagement)
TCM = throttle control module (gasklephuis)
vijf punt twintig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidplas
Leeftijd: 64
Berichten: 29
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Storing ECT

 · 
Posted: 18.03.2014 - 18:03  ·  #8
Het vreemde was, dat de dealert mijn foutcodes wel kon lezen, maar niet kon wissen. De tabel hierboven geeft aan motoren vanaf 1999, mijn S70 is van bj '97. Uitgelezen met OBI II. De monteur had wel een foutcode, maar kon niet met zekerheid aangeven wat het was, dus stelde hij preventief voor om het gasklephuis maar te reinigen. Dus eigenlijk slaan ze er dan ook maar een slag naar. (En zitten er helaas naast) Wat er ook nog uitkwam was een afwijking in de snelheidsmeter, dus misschien geprogrammeerd op een andere bandenmaat. En vandaag brak bij het vervangen van de thermostaat het thermostaathuis. Één van de boutjes bovenin het deksel zat dermate vast, dat het er met een drevel uitgedreven moest worden. Zat een orgineel Volvo onderdeel in, misschien nog wel de eerste. Thermostaathuis is inmiddels besteld bij Volvo Vlaardingen en moet morgenochtend binnen zijn. Compleet met pakking. Wordt vervolgt.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Storing ECT

 · 
Posted: 18.03.2014 - 19:06  ·  #9
Als het een dealer is dan beschikken ze over Vida software. Heb net je auto opgezocht en de foutcode in gegeven. Daar komt onderstaande melding uit.

Het is dus wel degelijk de lucht massa meter.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
vijf punt twintig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidplas
Leeftijd: 64
Berichten: 29
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Storing ECT

 · 
Posted: 18.03.2014 - 19:31  ·  #10
Das mooi man, nou weet ik wat. Bedankt. Geef morgen gelijk opdracht de LMM eens door te meten.
De dealer heeft dan dus niet de juiste diagnose apparatuur erop losgelaten.
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Storing ECT

 · 
Posted: 19.03.2014 - 07:39  ·  #11
Succes ermee!
En bepaalde dingen kun je ook met andere diagnose apparatuur uitlezen, maar niet alles want sommige codes worden voor andere dingen gebruikt.
vijf punt twintig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidplas
Leeftijd: 64
Berichten: 29
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Storing ECT

 · 
Posted: 27.03.2014 - 17:05  ·  #12
Nou, ik ben weer wat verder. Mijn S70 heeft GEEN LMM, maar een MAP-sensor. Die funtioneert goed. Verder alle stekkers los gehad en gereinigd.Daarna op de brug en met een hamer aan de katalysor getimmerd. Alle schotjes zitten dicht en er zit een grote prop voor het achterste gedeelte van de uitlaat. Naar mate er meer gas gegeven wordt, bouwt de druk op en raakt de uitlaat verstopt. Lambda sonde eruit gedraaid en vermogen te over. Overigens ook een heel racy-geluidje. Ik mag hier niet te lang mee doorrijden, daar ik vaak in alle vroegte door de stad rijd. Nu dus opzoek naar een kat van een V70N of een S70. Vriendelijke groet, Henk
vijf punt twintig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidplas
Leeftijd: 64
Berichten: 29
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Storing ECT

 · 
Posted: 11.04.2014 - 10:17  ·  #13
Als tussenoplossing de kat er tussenuit gezaagd en er een steigerpijp ingelast. Misschien is het beter mijn nickname hier te veranderen in Bertus Steigerpijp. Heb nu door verminderde tegendruk wel meer pk's. Spectaculair. Ook iets meer herrie, maar herrie staat gelijk aan snelheid en trekkracht.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Storing ECT

 · 
Posted: 11.04.2014 - 20:13  ·  #14
Quote door vijf punt twintig

Misschien is het beter mijn nickname hier te veranderen in Bertus Steigerpijp.


Kunnen wij voor je regelen. :D
vijf punt twintig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidplas
Leeftijd: 64
Berichten: 29
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Storing ECT

 · 
Posted: 12.04.2014 - 15:53  ·  #15
Quote door Bigdog

Quote door vijf punt twintig

Misschien is het beter mijn nickname hier te veranderen in Bertus Steigerpijp.


Kunnen wij voor je regelen. :D

Doe maar!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0