Storing: EFI-123 Engine Coolant Temperature Sensor Code

 
 
 
 
 
RvD-945
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerlen
Leeftijd: 56
Berichten: 46
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Storing: EFI-123 Engine Coolant Temperature Sensor Code

 · 
Posted: 17.03.2018 - 19:06  ·  #1
Sinds de vorst (enkele weken geleden) had ik storing motormanegement en de auto starte slecht.
Na uitlening bleek de code “efi-123” opgeslagente zijn.
Koelvin loopt ook (bij koude motor en negatieve temperatuur).
Omdat ik nog een coolant temperature sensor had liggen (zelfde art.nr) heb ik die ingebouwd en de storing leek verholpen (ook was de vorst toen weg).
Vandaag met de vorst verschijnt de storing weer.

Iemand een idee?

Het betreft een V70 Classic met een B5254T motor.
De temperatuur wijzer in het dashboard heeft nooit rare weergave gegeven....
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1467
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Storing: EFI-123 Engine Coolant Temperature Sensor Code

 · 
Posted: 17.03.2018 - 23:31  ·  #2
3 mogelijkheden die door kou veroorzaakt worden:
- Krimp van onderdelen (kan leiden tot losse contacten)
- Water bevriest en ijs geleidt geen stroom (ik neem aan dat je geen water als koelvloeistof gebruikt)
- Temperaturen tegen 0 of eronder triggeren ook iets anders: zout op de weg. Zout water geleidt stoom heel goed wat kan leiden tot kortsluiting
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Storing: EFI-123 Engine Coolant Temperature Sensor Code

 · 
Posted: 18.03.2018 - 05:15  ·  #3
De tempmeter bij een classic is een onding, het is allang bewezen dat die temp verschillen van 35-50 (!) graden niet laat zien op het dashboard. Dit omdat Volvo in haar wijsheid heeft besloten de meter af te vlakken om de bestuurders niet ongerust te maken (teveel bewegende meters). De tempzenders van de classic zijn eveneens berucht en dienen vrij regelmatig vervangen te worden. Vervang deze of door een originele of door eentje van Hella. Andere merken niet aan beginnen want geeft meer ellende als dat je oplost.

Als de fan blijft lopen bij koude motor zijn er meestal 3 opties mogelijk; a) tempzender niet goed, b) relais koelfan bij de wat oudere types (groot zwart rechtsboven radiateur) niet goed en c) massa / ECU probleem.

Fan is massa schakelend overigens.
roverp5b
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Storing: EFI-123 Engine Coolant Temperature Sensor Code

 · 
Posted: 18.03.2018 - 12:37  ·  #4
Omdat de temperatuur meter geen gekke waarde aangeeft betekend het dus gewoon dat er niets mis is met de koeling
maar dat je het moet zoeken in de electronica van o.a de ECU of massa verbindingen ( zeer waarschijnlijk )
de temp. meter is niets anders dan een indicatie en loopt pas in het rood bij oververhitting en daar komt bij, wie let steeds op die meter
Dat die meters niet nauwkeurig zijn is tegenwoordig bij ieder merk, diverse merken hebben alleen een waarschuwings lampje of helemaal niets.
Volvo gebruikt ook nog de sensor op het expantie vaatje dat aangeeft als er te weinig inzit en deze reageert eerder dan je meter. Dit bij de classic en de N in ieder geval.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0