Storing luchtmassameter

 
 
 
 
 
Roland82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Storing luchtmassameter

 · 
Posted: 05.08.2018 - 21:51  ·  #1
Na een goede twee weken rijden in onze V70XC is het Lamba lampje gaan branden.
Storing uitgelezen met een universele OBD tester: P0102 Mass or volume air flow A circuit low.
Onder de kap de vacuüm slangen gecontroleerd. Het bleek dat een witte vacuumleiding los lag. Na even zoeken heb ik de verkruimelde slang gevonden waar deze in hoort te zitten. Slang vervangen en storing gewist.
Volgende dag ging het storingslampje weer branden na ongeveer 100 km...

Tijdens het rijden geeft de auto ook af en toe een schok / houd hij heel even in als je boven de 130 op de cruise control rijd en als je ongeveer 50 gas geeft. Rijd je rustig of volgas dan is er niks aan de hand. Storing wissen en dan rijd de auto weer perfect.
De tijd dat het lampje uit blijft na het wissen word steeds korter, op het laatst gaat het lampje na een kilometer of 5 weer aan.

Afgelopen donderdag de luchtmassameter gedemonteerd en gereinigd en de storing gewist. Storing is pas na 250 kilometer weer terug gekomen. Het lijkt mij dus dat het probleem echt in de luchtmassameter zit.

Bij de dealer nagevraagd wat een nieuwe kost, deze zit op zo'n 300 euro excl btw. Op het werk bestellen wij onderdelen via Mijngrossier maar hier worden meerdere LMM's vermeld.
Heeft iemand hier op het forum beschikking over het onderdelenprogramma van Volvo zodat ik aan de hand van het originele nummer kan kijken welke ik moet hebben en of er nu de juiste wel in zit. (Lees veel over bosch / denso verschillen) Nu zit er een Bosch LMM in.

Groeten Roland
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Storing luchtmassameter

 · 
Posted: 05.08.2018 - 21:59  ·  #2
Als er nu een Bosch in zit, staat er ook een Bosch nummer op. Als je dat in Google gooit krijg je ongetwijfeld wat betere prijzen. Als je in Duitsland koopt kun je nog goedkoper uit zijn.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Storing luchtmassameter

 · 
Posted: 05.08.2018 - 22:40  ·  #3
Kijk even of je overige sensoren en motormanagement van Bosch of Denso zijn. Ga altijd voor het merk wat er vanaf de fabriek in zat. Dan heb je de meeste kans op een optimale samenwerking.

Als je wil dat iemand voor je in Vida kijkt, moet je even wat meer informatie over je auto doorgeven.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Storing luchtmassameter

 · 
Posted: 05.08.2018 - 22:42  ·  #4
Ik zou eerst nog eens héél goed naar valse lucht zoeken.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Storing luchtmassameter

 · 
Posted: 06.08.2018 - 06:33  ·  #5
Eens met Blade ! Daar eerst naar kijken, in principe is het heel simpel; alle non-turbo's zijn Denso, alle turbo's zijn Bosch :)
Roland82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Storing luchtmassameter

 · 
Posted: 06.08.2018 - 20:58  ·  #6
Ik heb gezocht naar een vacuumlek, de slechte slangen had ik al vervangen.
Vanavond met startpilote gesprayd rondom de slangen maar bij geen enkele slang of koppeling een verschil in toerental te merken.

Wat voor gegevens heb je nodig voor het origineel artikelnummer? Het kenteken is XN-TZ-59. Een V70 XC modeljaar 1998, B5254T motor.

De LMM die nu gemonteerd is is een Bosch met nummer 0 280 217 107. Als ik deze cross in Mijngrossier kom ik op een los element van Pierburg uit. Iemand daar ervaring mee? De Bosch waar zij naar crossen is nog een stuk duurder als origineel.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Storing luchtmassameter

 · 
Posted: 06.08.2018 - 21:01  ·  #7
Inmiddels ben ik erachter, dat remreiniger en startpilot niet afdoende is voor kleine lekken.

Een rookmachine wel.

Neemt niet weg dat even goed de LMM stuk kan zijn.

Wellicht is tweedehands ook nog een optie? Autorima bijv. Elferink. En we hebben ook een forumsponsor die handelt in onderdelen.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1616
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Storing luchtmassameter

 · 
Posted: 06.08.2018 - 22:15  ·  #8
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar zou zoiets niet bij de dealer doen..
De “ originele” van Volvo is inderdaad erg duur. Waarom origineel? Het is gewoon een Bosch of Denso, simpel eigenlijk.. >_<

Ik heb de mijne vervangen, een Bosch, welke nog niet helemaal versleten was, maar bij mijn auto merkte je het verschil wel goed.
—> geen storing, nooit gehad in Vida, maar door de tuning komen dit soort dingetjes wat eerder naar Boven.
Hij ligt dacht ik nog in de schuur, volgens mij nog niet weggegooid maar die mag je zo hebben wat mij betreft.
Mag je hem zelf ophalen, ik weet niet zo 123 waar je woont, maar ik woon in het absolute middelpunt van NL.
(Dit is ooit vastgesteld door een geheel onafhankelijke commissie, uit Zeewolde 8-) )

Hoeft niet, wat je wilt. Persoonlijk zou ik gewoon een nieuwe kopen, het zijn de kosten niet en dit heb ik dus ook gedaan.. :police:

Ik heb de vervanger bij Skandix gekocht op basis van dat nummer wat je vermeldde.
Binnen 3 dagen in huis en ik dacht iets van 120 piek ?? Ben het een beetje vergeten. Maar is een goede tent die Skandix!

Ik ben niet dagelijks actief hier, meer bij vlagen, dus PM me dan ofzo. Vervangen kunnen we samen doen.. kan iemand als ik zelfs (2 linkerhanden)
DJ
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Storing luchtmassameter

 · 
Posted: 06.08.2018 - 22:25  ·  #9
Ik heb mijn Bosch vervangen door een Pierburg. Gelijke pasvorm en stekker, dus geen probleem.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Storing luchtmassameter

 · 
Posted: 06.08.2018 - 22:36  ·  #10
Persoonlijk zou ik ingaan op het aanbod van Flevodirk voordat je iets nieuw aanschaft. Je kan dan meteen iets uitsluiten.

En ja, die ervaring van Blade met remmenreiniger of pilotstart heb ik ook.
Alternatief is inderdaad een rookmachine (maar dan geen 'disco'-rookmachine, want die bouwen niet genoeg druk op).
Alternatief is het onder druk brengen van je inlaatgedeelte met het Volvo speciaal gereedschap, wat je evt. van mij kan lenen). Je hebt dan wel de informatie van Vida nodig. Die test werkt op het gehoor.
Persoonlijk vind ik het 'afpersen' met een rookmachine nog de mooiste manier.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Storing luchtmassameter

 · 
Posted: 06.08.2018 - 22:45  ·  #11
Ik denk dat die van dj niet past in een 1998 v70xc
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1616
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Storing luchtmassameter

 · 
Posted: 06.08.2018 - 22:51  ·  #12
Quote door Blade

Ik denk dat die van dj niet past in een 1998 v70xc


Oeps, daar heb je gelijk in... ik zal morgen eens rommelen in de schuur en het nummer achterhalen...
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Storing luchtmassameter

 · 
Posted: 07.08.2018 - 00:50  ·  #13
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Storing luchtmassameter

 · 
Posted: 07.08.2018 - 06:05  ·  #14
Koop gewoon een Bosch LMM, juist om gezeik te voorkomen en druk er geen ander merk in. Met Vida, etc heb je niets aan met dit model auto. Uitlezen met Brickdiag en/of VolFCR. Een nieuwe Bosch LMM moet te vinden zijn voor een 150-160 euro
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Storing luchtmassameter

 · 
Posted: 07.08.2018 - 15:21  ·  #15
op zich mee eens maar ook ik kan niet in zijn portemonnee kijken :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0