Storing roetfilter vol en noodloop

 
 
 
 
 
brecola
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 51
Berichten: 49
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Storing roetfilter vol en noodloop

 · 
Posted: 06.02.2014 - 16:09  ·  #1
Hallo,

Vandaag voor de 2e keer sinds een week de storing roetfilter vol en op de autosnelweg wou de auto niet harder en ging in de noodloop en gaf een 2e melding op het display "motor management service vereist" na hem stop te hebben gezet en na een minuut verder gegaan maar precies hetzelfde, na een half uurtje rijden trok hij ineens weer en was de melding " roetfilter vol " weg, de andere melding zit er nog wel in maar hij trekt wel weer.
Had er veel over gelezen en de boeken er op na gezocht en snap dat eens in de zoveel tijd dat filter schoon moet branden maar zo vaak en snel achter elkaar?.
Morgen gaat hij aan de computer en kijken wat daar uit komt.
Misschien hebben er meer liefhebbers dit gehad of kan iemand mij alvast voorbereiden op wat er morgen komen gaat <_< :sleep:
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Storing roetfilter vol en noodloop

 · 
Posted: 06.02.2014 - 16:30  ·  #2
Roetfilter gaat niet eeuwig mee....
Hoeveel kilometers op de klok.?
brecola
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 51
Berichten: 49
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Storing roetfilter vol en noodloop

 · 
Posted: 06.02.2014 - 16:33  ·  #3
214.000
Roetfilter is vorig jaar nog vervangen, hou vaak dit moet weet ik helaas ook niet.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Storing roetfilter vol en noodloop

 · 
Posted: 06.02.2014 - 17:15  ·  #4
Is toen de computer wel gereset?
daar kun je aanvinken dat het roetfilter vervangen is!
brecola
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 51
Berichten: 49
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Storing roetfilter vol en noodloop

 · 
Posted: 06.02.2014 - 17:46  ·  #5
Hallo 1-wiel,

Dat durf ik niet te zeggen, heb de auto net een paar weken dus weet het niet.
Snap dat het filter moet schoonbranden, maar niet elke week.
Wat ik wel weet is dat een vriend van mij dit ook had met zijn Audi A6 en de garage kon niet vinden dat hij elke keer ook deze melding kreeg, en een andere garage had het gevonden en er stond iets niet goed bij de distributie afgesteld waardoor hij de melding kreeg.
Mvg

Brecola.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Storing roetfilter vol en noodloop

 · 
Posted: 06.02.2014 - 22:56  ·  #6
misschien niet elke week, maar één keer per tank komt bij mij wel voor.
Ligt ook aan hoe je de Volvo gebruikt. Rij je veel binnendoor en stadsritjes, zul je sneller aan een "schoonbranden" toe zijn dan wanneer je alleen snelweg rijdt.
Bij binnendoor ritjes merk je heel snel als het weer de tijd is om door te blazen. Dan zorg ik dat ik een stuk snelweg kan rijden met goed warme motor en eventueel even wat hoger in de toeren blijven ....gaat prima zonder een al te hoog extra verbruik. Na 10-15 min. op minimaal 2500 rpm draait de D5 weer een volle tank als een tierelier...
bemerbenz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 67
Berichten: 85
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Storing roetfilter vol en noodloop

 · 
Posted: 07.02.2014 - 00:25  ·  #7
Vorig jaar DPF vervangen, en nu weer vol ??
De uitlezing zal meer duidelijkheid geven. Ben benieuwd.
Kan zijn dat de druksensor van het DPF verkeerde waardes geeft.
Of (nog erger) het EGR traject zit dicht, onvolledige verbranding, extra veel roet, het DPF wordt niet geheel schoon gebrand en raakt weer te snel vol, dus storing.
Hoe is het verbruik ?
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Storing roetfilter vol en noodloop

 · 
Posted: 07.02.2014 - 08:39  ·  #8
Quote door brecola

Hallo,

Vandaag voor de 2e keer sinds een week de storing roetfilter vol en op de autosnelweg wou de auto niet harder en ging in de noodloop en gaf een 2e melding op het display "motor management service vereist" na hem stop te hebben gezet en na een minuut verder gegaan maar precies hetzelfde, na een half uurtje rijden trok hij ineens weer en was de melding " roetfilter vol " weg, de andere melding zit er nog wel in maar hij trekt wel weer.
Had er veel over gelezen en de boeken er op na gezocht en snap dat eens in de zoveel tijd dat filter schoon moet branden maar zo vaak en snel achter elkaar?.
Morgen gaat hij aan de computer en kijken wat daar uit komt.
Misschien hebben er meer liefhebbers dit gehad of kan iemand mij alvast voorbereiden op wat er morgen komen gaat <_< :sleep:


Obbe en ik weten hier wel raad mee. alle aanpassingen en ingrepen die nodig zijn om dit op te lossen kunnen we uitvoeren in Uden. Het lijkt wel alsof hij niet heeft geregenereerd en hij daardoor verstopt is geraakt.
brecola
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 51
Berichten: 49
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Storing roetfilter vol en noodloop

 · 
Posted: 07.02.2014 - 19:09  ·  #9
Hallo Allen,

Allereerst bedankt voor alle reacties,
Vanmorgen op pad gegaan en wat ik vandaag heb laten doen is hem laten uitmeten en hier kwam foutmelding ECM-2000 uit, oorzaak??? we hebben een stuk vacuumslang vervangen, en de slang die op de motorsteun zit hebben we los gehaald en tijdelijk even een boutje erin gedaan, toen de melding eruit laten halen en flink gereden, niets meer aan de hand. ( Qua storing )
thuis heb ik het boutje weer uit de slang gehaald en hem weer op de motorsteun gezet.
Had nog even contact met een vriend van mij die ook telkens dit had:
Vaccuum problemen turbo, door lekkage, slangen, motorsteunen of relais bij luchtfilter of bij de turbo, bij alles vervangen. Motorsteun bleek lek, in storing als ik de autobaan op ging. Nadien nog niet goed, relais defect.
Op dit moment alle storingen eruit.
Zal het deze week eens aankijken en anders ga ik stappen ondernemen.
Heb geen zin in elke week roetfilter "schoonbranden" want dan is het brandstof verbruik wel erg hoog.

Wordt vervolgd.

Brecola.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Storing roetfilter vol en noodloop

 · 
Posted: 07.02.2014 - 19:22  ·  #10
de motorsteunen hebben een membraam dat nog wel eens stuk gaat. Kun je testen door aan het slangetje te zuigen en te voelen of het vacuum blijft. Als je kunt blijven zuigen en er gebeurt niets, dan is hij lek.
brecola
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 51
Berichten: 49
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Storing roetfilter vol en noodloop

 · 
Posted: 09.03.2014 - 20:12  ·  #11
Op dit moment geen storing meer sinds de laatste keer en ook geen "schoonbranden " van het roetfilter meer gehad dus nog even aankijken wat er gebeurt. :-|
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Storing roetfilter vol en noodloop

 · 
Posted: 10.03.2014 - 13:35  ·  #12
Normaal schoonbranden heb je in principe ook geen omkijken naar.
Vanaf 1800 toeren en opgewarmde motor kan de auto besluiten een regeneratie-cyclus te starten.

Dat zijn dan ook meteen de vereisten: voldoende opgewarmd en minstens 1800 toeren.
Heel veel toeren is ook niet goed, omdat de regeneratie dan juist weer stopt.

Hij begint ermee als resultaat van de drukmeting en een "berekende" hoeveelheid roet in je filter. Er wordt gezegd eens per 800km ongeveer. Bij mij is het interval iets langer (veel snelwegkilometers).
Als ie bij jou veel vaker moet regenereren (veel roet?) dan is er misschien een ander, roetveroorzakend, probleem aan de hand.

Zoals eerder in deze thread gezegd: koude starts, korte ritten, lage snelheden zijn allemaal omstandigheden waaronder de hoeveelheid roet wel toeneemt, maar de auto niet kan regenereren.

De meldingen op de DIM beginnen vriendelijk "raadpleeg handleiding". Dat is het moment om een regeneratie-run te doen (minstens 20 minuten met opgewarmde motor en >1800 toeren). Negeer je deze melding dan gaat op een gegeven moment de noodloop in en "service vereist". Die krijg je dan alleen weg bij de dealer en na het kunstmatig opstarten van een regeneratie.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0