Storing ventilatie systeem?

 
 
 
 
 
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Storing ventilatie systeem?

 · 
Posted: 15.06.2013 - 19:08  ·  #1
Gister iets vreemds meegemaakt met de auto. Opende de auto en stapte in om vervolgens te constateren dat het ventilatie systeem in de auto stond te blazen terwijl ik de sleutel nog niet eens in de auto had zitten. Vervolgens de auto afgesloten terwijl ik er zelf nog in zat maar ventilatie systeem bleef gewoon blazen. Uiteindelijk na het starten van de auto en weer uitzetten stopte de ventilator weer gewoon. Iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen? Relais dat tijdelijk is blijven hangen? Hoop niet dat dit vaker gebeurd en ik een keer hierdoor met een lege accu sta.
Heb voor zover ik weet geen standkachel. Of toch wel?
marcel56
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eefde
Leeftijd: 48
Berichten: 541
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Storing ventilatie systeem?

 · 
Posted: 15.06.2013 - 21:32  ·  #2
Bij mij gebeurt het ook wel eens. Ik ben er bij blijven staan en op een bepaald moment gaat het vanzelf uit (accu is niet leeg :D )
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Storing ventilatie systeem?

 · 
Posted: 16.06.2013 - 15:25  ·  #3
Gister en vandaag maar even een paar keer gecontroleerd en heb het niet meer geconstateerd. Er maar vanuit gaan dan dat dit eenmalig was.
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Storing ventilatie systeem?

 · 
Posted: 16.06.2013 - 19:50  ·  #4
Als het zou terugkomen, verdenk ik je elektronische regelmodule die je ventilatorsnelheid regelt van je verwarming/airco. Dit is een fenomeen dat bij BMW zeer veel voorkomt. Is een soort weerstand met koelribben erop die uitkomt in de hoofdluchtgang van je verwarming/aircosysteem. Moet wel toegeven dat ik het bij een S60/V70 nog niet meegemaakt heb. Wel al bij een V40 van 2003, maar hier viel de ventilator gewoon stil. Andere module erin en klaar. :happy:
Groet,
Maaidie.
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Storing ventilatie systeem?

 · 
Posted: 16.06.2013 - 20:14  ·  #5
maaidie je hebt gelijk over BMW die hebben het ook.
het is een "functie". Bij een warm weer na een tijde airco aan te hebben gaat deze functie in werking. Deze functionaliteit voorkomt dat er weinig schimmel ombouw plaats vindt.
dit heb ik toen nog van BMW tijd van mij begrepen want toen had ik het ook.
Ik heb deze functionaliteit ook op mijn S60. Het gaat aan voor max 10 minuten (afhankelijk van het weer).
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Storing ventilatie systeem?

 · 
Posted: 16.06.2013 - 20:56  ·  #6
Ja, die functie is er idd, maar het gebeurd wel eens (bij BMW) dat de ventilator écht niet meer van ophouden weet en dan is je accu op een paar uur helemaal leeg getrokken.
Het kwam het meest voor op de E39 en E46-series.
Bij Volvo, zoals ik al eerder suggereerde, komt het zelden of nooit voor. :happy:
Groet,
Maaidie.
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Storing ventilatie systeem?

 · 
Posted: 16.06.2013 - 21:20  ·  #7
Ok duidelijk dus het is in dit geval vermoedelijk normaal. Tenminste ga er dan vanuit dat het een functie op de auto is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0