Stotterende motor na problemen met buitenluchtdruksensor

 
 
 
 
 
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Stotterende motor na problemen met buitenluchtdruksensor

 · 
Posted: 06.08.2018 - 08:33  ·  #1
Sinds 1,5 week loopt mijn motor (B5234T4) niet lekker, het lijkt op stotteren en de wagen voelt soms aan alsof deze 3 ton weegt met name bij lage toeren.
3 weken geleden is bij aankoop de turbo gereviseerd, dit was duidelijk merkbaar. Hierna gaf de buitenluchtdruksensor een error en ging het lambda lampje branden op het dashboard.
Deze is éénmalig gereset en een week later weer gaan branden, ik heb toen geen tijd gehad om de melding te resetten.
Na een paar dagen is het lampje uitgegaan en ging de motor steeds moeilijker lopen.
Een week nadat het lampje ging branden heb ik een ander sensor gemonteerd en de code (die stond nog in het systeem ondanks dat het lampje uit was) gewist.
Echter bleef de motor moeilijk lopen, ik ben daarna bij VOMD langs geweest , zij vonden hem ook niet geweldig rijden maar konden het probleem niet 1,2,3 lokaliseren.
Ik heb vervolgens de bougies/bougiekabels gecontroleerd, deze zagen er allemaal goed uit. Er lag wel olie bovenop het klepdeksel en lichte overdruk uit de olievuldop, echter geen rook uit de peilstok.
Het luchtfilter is ook nieuw en deze was ook goed schoon, ik heb tot slot de intercoolerslang naar het gasklephuis los gehad, hier zat wat olie in. De siliconenslang aan de bovenzijde van de intercooler zweet wel een beetje olie maar lijkt niet gescheurd.
Deze heb ik schoongemaakt en vervolgens alles weer gemonteerd. De motor lijkt iets beter te lopen maar houd af en toe nog steeds in. Met name als ik 70km/u in de 4e versnelling rij stottert de wagen een beetje, alsof hij soms op 4 cilinders loopt.

Ik rij zelf op Euro95, ik weet echter niet waar de vorige eigenaar op heeft gereden dus dat kan mogelijk het probleem verklaren.
Ook zijn de meeste vacuümslangen wel aan het einde van hun tijd, echter lijken ze niet te lekken.

Mijn plan is om de carterventilatie preventief te vervangen, hierbij ook de vacuümslangen te doen (als ik het goed heb gelezen is 3 meter van 5mm en 8mm slang voldoende) en de gaskabel (hierbij is het plastic vergaan en is afstellen niet echt mogelijk meer).

Mogelijk dat er iemand met meer kennis mij kan vertellen welke dingen ik eventueel over het hoofd zie en ik nog kan controleren/vervangen.

Alvast bedankt.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Stotterende motor na problemen met buitenluchtdruksensor

 · 
Posted: 06.08.2018 - 08:41  ·  #2
Voor de carterventilatie wil ik onderstaande set bestellen, bij mijn voorstel bericht had Dirk342 het over een slang die naar de inlaat van de turbo loopt. Kan iemand mij zeggen of deze ook in deze set zit.

carterontluchting set turbo 850-c70-s-v70-xc70-95-98
Asterix
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 694
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Stotterende motor na problemen met buitenluchtdruksensor

 · 
Posted: 06.08.2018 - 12:13  ·  #3
Het lijkt me dat een slangetje ergens toch is overleden en/of luchtlekkage.
Omdat de turbo onlangs uit je auto is geweest, lijkt me die omgeving (dus ook de slangetjes in die buurt) de eerste verdachte.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Stotterende motor na problemen met buitenluchtdruksensor

 · 
Posted: 06.08.2018 - 13:29  ·  #4
Ja klopt, ik ga vrijdag onderhoud plegen en overal eens goed kijken wat wel en niet goed zit.
De motor lijkt nu wel iets beter te lopen maar nog steeds niet zoals voorheen.
Lag overigens wel weer olie op het klepdeksel, heb deze gisteren schoongemaakt en sindsdien 100km gereden.
Ik ga de oude facturen nog even nalezen of de carterventilatie is vervangen anders lijkt mij dat sowieso een handige samen met de ring van de olievuldop.
Ga binnenkort ook weer flink wat kilometers rijden dus wil dan wel zonder problemen onderweg kunnen zijn.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Stotterende motor na problemen met buitenluchtdruksensor

 · 
Posted: 06.08.2018 - 13:58  ·  #5
De slang die ik bedoel zit idd ook in de set bij estateservices. Deze dingen (850 en x70 classics) zijn extreem gevoelig voor de juiste bougies en elektrode-afstand. Draai er dus een set Volvo bougies in (als de bougies geen originele Volvo zijn) en stel de gap af op 0.6mm. Uiteraard zorgen dat de vacuümslangen in orde zijn. 3 mtr van 5mm slang is erg veel. Als je even een rolmaatje van de turbo naar het inlaatspruitstuk houd en hetzelfde doet van turbo naar TCV klep en deze maat 2x neemt heb je eigenlijk al zat.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Stotterende motor na problemen met buitenluchtdruksensor

 · 
Posted: 06.08.2018 - 14:21  ·  #6
Bedankt voor de tip, ik zal de bougies dan nog iets aandachtiger controleren en het setjes maar eens bestellen.
Die 3 stukjes slang zijn dan alle vacuümslangen of zijn er nog meer?
Er loopt ook nog een dikkere slang met een soort filter boven mijn gasklephuis langs, deze is ook aardig vergaan maar lijkt mij eerder een brandstofsslang?
En waar kan ik de TCV klep vinden?

Sorry voor de vele vragen, maar bestel liever alles in 1 keer goed :)
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Stotterende motor na problemen met buitenluchtdruksensor

 · 
Posted: 06.08.2018 - 18:27  ·  #7
Zit ook te denken, als de bougies het probleem zijn hoe komt het dat dit niet in de eerste 1,5 week naar boven is gekomen? Lijkt mij dat de auto dan altijd al moeilijk zou hebben gelopen.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Stotterende motor na problemen met buitenluchtdruksensor

 · 
Posted: 06.08.2018 - 19:09  ·  #8
Toch wel helaas, dat is het nadeel van bougies. In het begin doen ze het allemaal fantastisch. Je verbranding, te oordelen naar de kleur van de bougie, is in ieder geval keurig. De TCV vind je als je bij het linker voorscherm staat en je kijkt naar het luchtfilter, zit hij aan de rechtervoorkant van het filterhuis geschroefd. Zeg maar naast de verdelerkap.

De vacuumslangen heb je eigenlijk aan 4 mm en aan 6 mm meer als zat. De genoemde maten door jou zijn vaak N maten voor de slangen. Vanaf het inlaatspruitstuk naar de turbo inlaat is 4 mm (beetje WD40 gebruiken), van zowel de wastegate als turbo naar de TCV zijn beide goed toepasbaar met 4 mm en een beetje WD40, van TCV naar inlaatslang is ook 4 mm en een beetje WD40 (dat is ook precies het enigste waarvoor je die WD40 kunt gebruiken en verder snel vergeten die rommel). Inlaatspruitstuk naar EVAP klep (zit op je radiateurfan geschroefd aan de linkerkant, dus accu zijde, is 6 mm.

Kun je een foto laten zien van die slang met filter want zegt mij zo niets, alle brandstofleidingen zitten aan de andere kant namelijk.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Stotterende motor na problemen met buitenluchtdruksensor

 · 
Posted: 06.08.2018 - 20:50  ·  #9
Bedankt voor de duidelijke uitleg over de slangen.
Over de bougies heb ik een mailtje gestuurd naar de garage waar ik hem heb gekocht met de vraag welke bougies zij erin hebben geschroefd.
Aan de hand van jouw uitleg kan het zijn dat de slangen waar ik het over had dezelfde zijn.
In de bijlage heb ik 2 foto's geplaatst van de slangen.
De slang op de eerste foto loopt onder de verdeelkap door naar een T-stuk boven de radiatorfan, vanaf hier gaat de slang op foto 2 naar het inlaatspruitstuk. De andere zijde verdwijnt langs de radiatorfan naar onder tot aan de skidplate onder de accu.

Als dit dezelfde slangen zijn dan zit het probleem daar mogelijk in.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Stotterende motor na problemen met buitenluchtdruksensor

 · 
Posted: 06.08.2018 - 20:53  ·  #10
Verdeelkap/rotor en kabels lijken ook best wel oud zo te zien.

Die lijken mij ook erg verdacht, maar iemand met verstand van zaken moet daar even naar kijken.

Vonk overslag kan je met een plantenspuit checken, maar niet als de overslag in bougie doppen zit.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Stotterende motor na problemen met buitenluchtdruksensor

 · 
Posted: 06.08.2018 - 20:55  ·  #11
Ja klopt, ik ga de kap er nog eens afhalen, de rotor is 2 jaar en 25.000km geleden vervangen maar geen idee hoe de kap eraan toe is, nieuwe kabels zijn dan ook geen overbodige luxe.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Stotterende motor na problemen met buitenluchtdruksensor

 · 
Posted: 06.08.2018 - 20:57  ·  #12
Olie op je deksel kan ook het rubber van de vuldop zijn.
Die worden na verloop van tijd hard waardoor olie er tussendoor komt.
Kosten 3.50 uit mijn hoofd
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Stotterende motor na problemen met buitenluchtdruksensor

 · 
Posted: 06.08.2018 - 20:58  ·  #13
Ik weet niet waar je vandaan komt? Maar Dirk heeft volgens mij erg veel ervaring met deze generatie motoren. Anders rij je even langs hem? In nieuwveen ben je ook altijd welkom.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Stotterende motor na problemen met buitenluchtdruksensor

 · 
Posted: 07.08.2018 - 00:11  ·  #14
ik zocht in t verleden naar vonk overslag door in het donker naar lopende motor te kijken, zie je vonkjes beter 8-)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Stotterende motor na problemen met buitenluchtdruksensor

 · 
Posted: 07.08.2018 - 06:15  ·  #15
Kijk maar, ook hier ben je welkom
 
Selected quotes for multi-quoting:   0