straf verhaal i.v.m. clipjes dieselretourleiding

 
 
 
 
 
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

straf verhaal i.v.m. clipjes dieselretourleiding

 · 
Posted: 28.06.2023 - 20:29  ·  #1
Hallo mensen,
vandaag heb ik een straf verhaal over de xc70 waarbij het einde even heel dichtbij gekomen is (naar mijn gevoel)!



Op weg naar het werk leek de auto soms licht te roken maar ik weet dat aan nevel achter de achterbanden, er kwam tenslotte ook vocht op de achterruit.
Bijna op het werk begon ik iets te ruiken : differentiëelolie?
Toen ik de auto parkeerde begon er lichtgrijze rook uit de motorkap te komen die naar diesel rook.... :o
Dan heb ik hem snel ver weg van de andere auto's gereden en heb gewapend met de brandblusser de motorkap opengemaakt.
Daar zag ik dat de motor helemaal nat was met diesel die van bij de injectoren leek te komen. Gelukkig waren er geen vlammen!
Ook de bodemplaat van de motorruimte, de bodem van de auto en de kofferklep waren helemaal nat van diesel.
Er was dus geen water op de weg, ik had diesel van de achterruit zitten wissen.
Ik heb het motorblok laten uitdampen en gedroogd. De koffer heb ik goed gewassen voor de lak.
Ik heb ook een spoor diesel gemaakt op de parkeerplaats.



Het bleek dat één van de dieselretourplugjes was losgekomen uit de injector. Ze hadden dus 45 minuten lang diesel zitten spuiten.

Ik had een week geleden de injectoren vervangen dus dacht eerst de retourleiding fout gemonteerd te hebben. Maar.....
Eén van de clipjes van de retour staat 1mm meer open dan de rest (de middelste) en houdt daardoor het plugje gewoon niet vast!
Het trillen en de druk moeten de verbinding opengeduwd hebben want die was niet geborgd.
Het zou kunnen dat dit één van de clipjes van bij mijn nieuwe injectoren is, gezien de properheid.
Ik heb er nu acht waarvan deze éné misvormd is.


Een misvormd clipje kan dus rampzalige gevolgen hebben. Als dit in brand was gevlogen (vb. door de uitlaat) was ik mijn bolide kwijt geweest. Lang leve de plaat boven het uitlaatspruitstuk die verhindert heeft dat de diesel erop liep!
Ik ga de rest van mijn leven clipjes als deze controleren, dit zal wel blijven hangen.

Mijn collega's met bedrijfsauto's zijn er nu echt van overtuigd dat mijn xc70 altijd stuk is :D .
Gelukkig kan ik morgen ook tonen dat ik het zelf kan repareren.


groetjes, Maarten
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: straf verhaal i.v.m. clipjes dieselretourleiding

 · 
Posted: 28.06.2023 - 20:39  ·  #2
Balen, maar brand zal met diesel niet zo snel gebeuren. Komt erg veel voor bij alle merken, staan niet allemaal brandend langs de weg.
steinenj
 
Avatar
 
Subject:

Re: straf verhaal i.v.m. clipjes dieselretourleiding

 · 
Posted: 28.06.2023 - 20:39  ·  #3
Jeetje wat een verhaal, en dat het op 1mm speling op een clipje aankomt... dat is heel straf inderdaad!

(maar die collega's van je rijden geen XC70 dus, tja, wat is dan nog de discussie? :))
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: straf verhaal i.v.m. clipjes dieselretourleiding

 · 
Posted: 28.06.2023 - 21:40  ·  #4
Even googelen leert me dat diesel brandbare dampen zou geven vanaf 52°C en ontbranden vanaf 210°C.
Hopelijk kan de rest diesel morgen met warme motor verdampen zonder ontstekingsbron en zonder de hete uitlaat te raken.
Maar dat is vandaag eigenlijk ook gelukt.
Het schuimen motordeksel ga ik er even afhalen want dat is verzadigd en gaat waarschijnlijk nog lang roken.
Ondanks dat het geen benzine is vind ik het toch wat spannend.


Ja, die collega's hebben maar pech met hun BMW 320e's, BMW I4'en Tesla 3'en. 8-)


Maarten
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: straf verhaal i.v.m. clipjes dieselretourleiding

 · 
Posted: 28.06.2023 - 23:15  ·  #5
Lastig dat je deze lekkage had en nu alles mot schoonmaken. Wel geluk gehad dat er niets ernstigs is gebeurd.
Het klopt helemaal dat diesel wel degelijk kan ontbranden. Ik dacht eerst ook dat zoiets niet kon tot dat je als BHV-er een filmpje krijgt te zien waarbij dit in de praktijk daadwerkelijk gebeurd.
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 439
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: straf verhaal i.v.m. clipjes dieselretourleiding

 · 
Posted: 29.06.2023 - 11:04  ·  #6
Ik heb dit ook met de XC90 gehad.

Helaas was toen het randje van de verstuiver gescheurd waardoor het clipje niet meer vast zat 🙄

Overigens is diesel zeer goed brandbaar, het ontsteekt alleen niet zo snel als b.v. benzine.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 295
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: straf verhaal i.v.m. clipjes dieselretourleiding

 · 
Posted: 29.06.2023 - 12:44  ·  #7
Dat was vast schrikken!
Ik had de auto toch niet meer verplaatst, liever de auto's van de collega's in brand dan ikzelf. ^_^
Wat zo'n grieplig clipje wel niet kan veroorzaken. :wall:
Zelfs als je alles 3x hebt gereinigd blijf je nog diesel ruiken, alsof het in je neus vast gekleefd zit. >_<

Zelf heb ik het 2x meegemaakt met 2 vrachtwagens.
Beide net terug van een beurt bij de dealer.
Bij beide liep onderweg het brandstoffilter los en op die diesel staat serieuze druk.
De eerste keer was met een Mercedes en trok ik een spoor van een halve meter breed en 2 km lang.
Gestopt bij het eerste tankstation dat ik tegen kwam en ter plaatse door een monteur opgelost en het spoor door de brandweer schoon laten maken.

De tweede keer was met een Daf en ik reed ook voor de Daf fabriek.
Assen en cabines van België naar Nederland.
Ik draai in België het fabrieksterrein op en begin diesel te ruiken, inmiddels staat de bewaking naast me en stuurt me het terrein af.
Nergens plaats om de vrachtwagen te parkeren en in opdracht van onze planning naar de dichtstbijzijnde Daf garage gestuurd.
Ik zowel tegen de bewaking als tegen de planning geprotesteerd en vond het onverantwoord nog te rijden.
Helaas waren zij overtuigender dan mijn toenmalige waarde en normen en ben ik naar die garage gegaan.
Ongeveer een rit van 5 km en na 3 km begon het te regenen.
Vanaf dat moment merkte ik dat mijn aanhanger bij remmen begon te driften bij remmen (banden helemaal nat van de diesel + regen).
De laatste km's nog rustiger afgelegd en veilig bij de garage kunnen komen.
Brandweer was al ingeseind en begonnen met reinigen van het wegdek.
Ik was nog geen 10 minuten bij de garage of er lopen 2 politie agenten de garage in.
Die hadden het spoor gevolgd en wilde graag even met me kletsen, slik...
De regen in combinatie met het diesel spoor had ertoe geleidt dat er een paar auto's van de weg waren geschoven, gelukkig met alleen lichte blikschade.
Ze hebben foto's gemaakt van mijn boordcomputer waarin de dwingende opdracht stond om die vrachtwagen naar de garage te rijden.
Ze begrepen mijn situatie (vooral dat er nergens een veilige plek was om onderweg die wagen te parkeren) en ik kwam er met een stevige waarschuwing vanaf.
Het bedrijf waar ik voor reed heeft wel flink wat problemen en boetes hiervoor gekregen, alleen dat is nooit openlijk besproken.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: straf verhaal i.v.m. clipjes dieselretourleiding

 · 
Posted: 29.06.2023 - 21:38  ·  #8
Wauw Maarten,
dat tweede verhaal klinkt spannend, ook het feit dat je met gevaarlijke instructies van je bedrijf te maken had!
Het is jammer genoeg vaak moeilijk om morele koppigheid en bedrijfsefficiëntie combineren.

Vandaag heb ik op de parking de retourleiding van nieuwe o-ringen en goede clips voorzien. Na 10 minuten toertjes rijden begon het restje diesel te verdampen zonder vlammen, hoera.
Morgen kuis ik de bodem.

De bodemplaat en motorcover laat ik er nog af tot ze opgedroogd zijn. Zonder die twee maakt de auto trouwens heel stoere turbogeluiden....

Maarten
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 295
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: straf verhaal i.v.m. clipjes dieselretourleiding

 · 
Posted: 30.06.2023 - 08:48  ·  #9
Ja Maarten, die dag van mijn tweede verhaal was ik op z'n zachtst gezegd not-amused.
Dat had zoveel erger kunnen eindigen.

Als je de isolatie van je motorkap verwijderd hoor je je turbo nog beter ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0