Stuur tikt heen en weer, maar niet in bocht?

 
 
 
 
 
arno8
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Stuur tikt heen en weer, maar niet in bocht?

 · 
Posted: 09.02.2016 - 20:39  ·  #1
Hallo allemaal,

Mijn V70 uit 1999 heeft sinds kort een nieuwe eigenschap, na een lange rit over de snelweg en na een paar minuten rustige weggetjes begon het stuur opeens te trillen. Niet op de manier zoals toen de fuseestang moest worden vervangen, maar anders. Als ik rechtdoor ga en het stuur los laat, tikt hij van links naar rechts naar links naar rechts, auto gaat ondertussen rechtdoor. In de bocht is de trilling minder heftig. Harder of zachter rijden maakt hierin niet veel verschil. Auto in vrij zetten ook niet.

Heb flink wat gegoogeld en het zou het volgende kunnen zijn:

- fuseestang aan vervanging toe: heb auto op twee assteunen (wielen vrij) gezet en aan wielen gevoeld, maar voelde geen speling.

- stabilisatorstang aan vervanging toe: dan zou er speling in moeten zitten (toch?), maar dat voelde ik niet.

- stuurkolom heeft reparatie nodig (geen idee waar ik dat aan zou moeten zien?)

Is er iemand die enig idee heeft? Of iemand waar ik langs kan komen die mij kan vertellen wat het is zodat ik er verder mee aan de slag kan? Wil daar best voor betalen.
Ketel88
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Stuur tikt heen en weer, maar niet in bocht?

 · 
Posted: 13.02.2016 - 16:08  ·  #2
Je zou eens naar je banden kunnen kijken, dit kan ook veroorzaakt worden door canvas breuk.
Auto opkrikken en ( voor ) wielen rond slingeren en goed op profiel letten, als er een slag in zit heb je canvas breuk.
BlackSpider
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 221
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Stuur tikt heen en weer, maar niet in bocht?

 · 
Posted: 14.02.2016 - 22:32  ·  #3
Motorsteunen is het eerste wat te binnen schiet, als de stuurkogels in orde zijn. Wellicht nog een los rubber in de draagarm???
arno8
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Stuur tikt heen en weer, maar niet in bocht?

 · 
Posted: 15.02.2016 - 19:50  ·  #4
Bedankt voor de tips! Zal morgen eens kijken naar de banden. Ben geen meester hierin maar zou een slag toch moeten zien denk ik.
@blackspider Hoe kan ik zien of de stuirkogels in orde zijn?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Stuur tikt heen en weer, maar niet in bocht?

 · 
Posted: 15.02.2016 - 22:32  ·  #5
Quote door arno8

Hoe kan ik zien of de stuirkogels in orde zijn?


Auto even op de krik zetten, het wiel van links naar rechts bewegen (hoeft maar heel iets) en letten op een merkbare speling.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0