Stuurbediening achteraf inbouwen

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Stuurbediening achteraf inbouwen

 · 
Posted: 23.03.2018 - 20:08  ·  #1
Korte vraag, is het mogelijk om in een V70/XC70/S60 Phase 1 achteraf stuurwielbediening in te bouwen voor de radio.
Ik ben druk op zoek naar een geschikte Volvo, en nu heb ik (ook) een XC70 op het oog, alleen mist die de stuurwielbediening op het stuur. Ook zit er geen Volvo HU in. Dat laatste is geen probleem heb ik gelezen (inbouw is zo gedaan), alleen geen stuurwielbediening zou mogelijk een dealbreaker kunnen zijn.
Dus, is het mogelijk om de boel achteraf in te bouwen, zonder rare/moeilijke software updates bij de (veel te dure?) dealer?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Stuurbediening achteraf inbouwen

 · 
Posted: 23.03.2018 - 20:43  ·  #2
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3169
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Stuurbediening achteraf inbouwen

 · 
Posted: 23.03.2018 - 20:46  ·  #3
Ik had het ook niet in mijn S60. Achteraf via een forumlid de schakelaars gekocht voor 20 euro.

Toen bleek dat de kabel niet in het stuur zat, voor 5 euro had ik er één uit een sloop S60.
Software was bij mijn auto niet nodig. Ook niet voor de HU803 en PA300 die achteraf zijn ingebouwd.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Stuurbediening achteraf inbouwen

 · 
Posted: 23.03.2018 - 21:01  ·  #4
Als er geen volvo radio in zit, kan het zijn dat de auto destijds zonder afgeleverd is, en is er software nodig om m goed werkend te krijgen. Dwz de verlichting en snelheidsafhankelijk volume en stuurbediening.
Maar een mooie Alpine 2 din is ook de moeite waard!
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Stuurbediening achteraf inbouwen

 · 
Posted: 23.03.2018 - 21:44  ·  #5
Quote door Walterj

Als er geen volvo radio in zit, kan het zijn dat de auto destijds zonder afgeleverd is, en is er software nodig om m goed werkend te krijgen.


Dat was inderdaad een beetje mijn gedachte ja. Maar je kan geluk hebben :)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3169
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Stuurbediening achteraf inbouwen

 · 
Posted: 24.03.2018 - 19:42  ·  #6
Mijn auto kwam zonder radio uit de fabriek.
Achteraf alle premium luidsprekers, PA300, HU803, en stuurbediening ingebouwd. Werkte direct :)
Misschien geluk gehad ja..

De dealer zei destijds wel dat origineel NL geleverde auto's altijd de bedrading in het stuur hebben. Dat had de mijne dus weer niet.
Schakelaars vanaf MY05 passen niet in auto's tot 04.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Stuurbediening achteraf inbouwen

 · 
Posted: 01.09.2018 - 09:49  ·  #7
Even inhaken hierop; weet iemand of de stuurwielbediening ook werk icm een aftermarket radio? Oorspronkelijk zat er een hu120? In mn v70n (‘00). Maar zat geen stuurwielbediening in (wel cc).
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Stuurbediening achteraf inbouwen

 · 
Posted: 01.09.2018 - 21:04  ·  #8
Die kans is zo goed als nul. Tenzij je heel goed bent met coderen van canbus data transmissie, dan kun je zelf iets maken

[edit]: blijkbaar gaan de ontwikkelingen door, ook voor oudere autos en zijn er oplossingen.
Very_S60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Zeeland
Leeftijd: 38
Berichten: 87
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Stuurbediening achteraf inbouwen

 · 
Posted: 01.09.2018 - 21:44  ·  #9
Zou wel moeten kunnen met zoiets ertussen:
https://www.ebay.co.uk/itm/CTS…Sw4eJbH7eS
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Stuurbediening achteraf inbouwen

 · 
Posted: 01.09.2018 - 22:26  ·  #10
Die link van Very S60. Ik heb die ook gehad. Werkte perfect. Let er wel op dat je een 'merk' radio gebruikt, met Android radio's en weet ik wat voor Ali Express meuk verwacht ik niet dat dit gaat werken.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Stuurbediening achteraf inbouwen

 · 
Posted: 02.09.2018 - 07:54  ·  #11
Dank. Dat ziet er interessant uit. Ik ga is kijken. Moet ook nog stuurwiel knopjes ergens zien te scoren, maar dat moet niet zo een probleem zijn denk ik.
Zit een pioneer in, inmiddels paar jaartjes oud weer maar geen rotzooi.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Stuurbediening achteraf inbouwen

 · 
Posted: 02.09.2018 - 08:10  ·  #12
Dat gaat wel werken. Elk merk gebruikt zijn eigen codering. Op die module uit de link zit een zwart kastje met een aantal aansluitingen. 1 van die aansluitingen moet je doorverbinden voor de juiste codering. In de handleiding staat duidelijk welke draad/aansluiting bij welk merk hoort. En 'merk' is bv Pioneer, Sony, JVC, Kenwood, Clarion, Alpine... naamloze (Android) radio's en merken als Caliber, Grundig, Supertech enzo gaan niet werken.
Buurtje
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zutphen
Berichten: 33
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Stuurbediening achteraf inbouwen

 · 
Posted: 16.07.2019 - 10:34  ·  #13
Ik heb inmiddels de stuurbediening knoppen er in en ook één kabel aangesloten (via MP gekocht). Toch werkt het (nog) niet.
Weet iemand of er inderdaad één kabel aangesloten, of dat het er twee moeten zijn. (voelt als een best stomme vraag, maar heb geen zin/tijd om direct weer het stuur open te maken).
Alvast bedankt
the_roadrunner
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twenteeee
Leeftijd: 57
Berichten: 38
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Stuurbediening achteraf inbouwen

 · 
Posted: 16.07.2019 - 13:17  ·  #14
Ben ook nog op zoek naar een stuurbediening, maar kan helaas nog geen correcte vinden. Wie heeft er eventueel nog een bediening op de plank liggen of een adres hiervoor. Het gaat om deze
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Stuurbediening achteraf inbouwen

 · 
Posted: 17.07.2019 - 22:46  ·  #15
Quote door Doeke Dobma

Dat gaat wel werken. Elk merk gebruikt zijn eigen codering. Op die module uit de link zit een zwart kastje met een aantal aansluitingen. 1 van die aansluitingen moet je doorverbinden voor de juiste codering. In de handleiding staat duidelijk welke draad/aansluiting bij welk merk hoort. En 'merk' is bv Pioneer, Sony, JVC, Kenwood, Clarion, Alpine... naamloze (Android) radio's en merken als Caliber, Grundig, Supertech enzo gaan niet werken.


Ik haak ff in in dit topic als het mag. Ik heb vorig jaar die hiervoor genoemde interface aangeschaft en ingebouwd vlgs de handleiding. Ik krijg echter geen respons op mijn Pioneer radio. Mijn auto had geen Volvo radio toen ik hem kocht, dus of ik software nodig heb of mis...geen idee.
Als ik nu op de knopjes voor de bediening druk valt de display van de CFE een aantal sec uit. Dus er is wel contact.
Heb jij enig idee waar dit aan kan liggen Doeke?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0