Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 
 
 
 
 
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 14.02.2023 - 22:04  ·  #16
De canbus draden op de 'originele' groene Volvo stekker achter de radio zijn groen en wit. Als je bedrading volgt in de verloopstekker naar de stuurwiel bediening module, dan moet er dus een vervolg komen op de groene en witte draad, die de canbus module in gaat. Vervolgens moeten en een aantal draden uit de canbus module komen die je moet aansluiten op de key1 en key 2 kabel. Op de foto die je via marktplaats stuurde zie je uit de stekker die op de radio komt, 2 losse draden met key1 en key2. Dat vind ik vreemd; je zou verwachten dat deze op de canbus module aangesloten zitten. Verder heb je nog die 2 witte draden aan de witte connector, die juist uit de canbus module komt. Waar zijn die voor?
Vesar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 15.02.2023 - 11:15  ·  #17
Waar die twee witte draden (Een is wit, de ander wit/zwart) op uitkomen is een connector voor in de headunit. Maar waar ze in de radio moeten wordt in het schema van de radio aangegeven dat ze 'useless' zijn. Ik neem maar aan dat daarmee bedoeld wordt dat er niets achter zit wat ook maar enige signaal kan geven.

Ik ga proberen of ik die wit/wit-zwarte draden op de Key1 en Key2 iets doen.

Ondertussen ben ik nog met de Chinese bedrijven aan het praten of het in theorie kan werken. Ze reageren wel, maar inhoudelijk is het niet heel sterk allemaal. Wellicht dat er nog iets uitkomt waar ik iets mee kan.

Dank voor de suggestie over de groen/witte kabel uit de auto. Ik ga kijken of ik daar iets uit kan halen.
Vesar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 15.02.2023 - 14:11  ·  #18
Quote
De canbus draden op de 'originele' groene Volvo stekker achter de radio zijn groen en wit. Als je bedrading volgt in de verloopstekker naar de stuurwiel bediening module, dan moet er dus een vervolg komen op de groene en witte draad, die de canbus module in gaat. Vervolgens moeten en een aantal draden uit de canbus module komen die je moet aansluiten op de key1 en key 2 kabel.


Die groene en witte kabel gaan de decoder in. Dan gaat er nog één in voor de stroom en één Ground. Dat zal wel kloppen. Dan gaan er vier kabels vanuit de decoder naar de radio.

Ill
Reverse
En die twee witte kabels die nu nergens op uitkomen. Die ga ik aan de Keykabels knopen en dan hopen dat het werkt.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 15.02.2023 - 14:27  ·  #19
Als die 2 witte kabels niet werken, dan zou ik niet weten hoe je het nog aan de gang kunt krijgen.
Vesar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 15.02.2023 - 19:09  ·  #20
Quote
Als die 2 witte kabels niet werken, dan zou ik niet weten hoe je het nog aan de gang kunt krijgen.


Ik weet het ook niet, maar de uitdaging is des te groter. Er is vanmiddag tijdens het proberen van verschillende dingen een moment geweest dat de achteruitrijcamera aanging. Normaal ging dat via het kabeltje 'reverse' op de radio, maar deze keer was de decoder aangesloten; die heeft ook een 'reverse' aansluiting, maar die krijgt geen 'fysiek' signaal van het achteruitrijlicht. Er werd dus blijkbaar door die decoder een goed signaal gegeven. Dat biedt een beetje hoop.

Daarnaast heb ik gezien dat de connector uit de radio de databussen (heet dat zo?) op een andere plek heeft dat de connector van de decoder/radio. Dan is het heel logisch dat er niets gebeurde. Ik ga dat aanpassen en dan weer kijken of het lukt.

Ik geef het nog niet op, maar eenvoudig is het niet. De vreugde als het werkt is des te groter.
Vesar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 17.02.2023 - 19:02  ·  #21
Het is gelukt! Doeke wees me erop dat de groene connector die ik gebruikte een verlenging was van een andere connector, waarin geen canbus aansluitingen zaten. Ik ben op zijn advies verder gaan zoeken en vond de connector waar het verlengstuk in zat. Toen ik hem daarop aansloot en op de radio het juiste model had ingevoerd, deed hij het!! Hoewel, juiste model: De volvo V70 stond er niet tussen, maar hij deed het op S80 uit 2010.

De witte en wit/zwarte kabel uit de decoder gaan in de radio. De Key1 en Key2 zijn nergens op aangesloten. Dus de decoder kon achteraf zonder knutselen worden ingebouwd.

Deze spullen heb ik in mijn auto geknutseld:
https://nl.aliexpress.com/item…pt=glo2nld
https://nl.aliexpress.com/item…pt=glo2nld
https://nl.aliexpress.com/item…pt=glo2nld

Die laatste is wel een gekloot om goed te krijgen en dat lukt niet zonder moeilijke constructies met lijm etc dus je kan ook een andere proberen.

Mocht iemand dit ook willen doen en vragen hebben waar ik wellicht bij kan helpen, mail dan naar q@osisoft.nl als ik hier niet meer reageer.
Bergman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 34
Berichten: 110
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 17.02.2023 - 19:11  ·  #22
Ik ga hier morgen even goed naar kijken, want dit staat nog wel op het lijstje!
MichelDG
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Froombosch
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 / 2023
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 17.08.2023 - 21:50  ·  #23
Hoi, ik heb dezelfde CAN-BUS interface met kabel set besteld voor in mijn V70 uit 2000.
In de autoradio heb ik Volvo Od gekozen en werkt de stuurbediening.
In het systeem menu staat ook nu: CAN firmware: S80 20220303
Wat niet werkt is de achteruitrij en nachtverlichting uitgang van de decoder.
Achteruit is niet erg omdat de radio via de camera het signaal krijgt.
Maar in het donker is het lastig zonder verlichte knoppen op de radio.
Werkte dat bij jou wel?
Vida geeft ook aan dat er geen communicatie is door de CEM met de AUM (Logisch want de originele radio is er uit)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0