Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 
 
 
 
 
Vesar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 05.02.2023 - 13:54  ·  #1
Goedemiddag,

Al een tijdje ben ik een trotse eigenaar van een Volvo V70XC uit 2002. Toen ik hem kocht zat er een aftermarket radio in van Chinese makkelijk. Dat beviel prima, maar ik wil die upgraden. Daarbij heb ik de ambitie om stuurbediening in te bouwen. Ik heb de knoppen daarvoor en wellicht dat het hiermee moet lukken:

https://nl.aliexpress.com/item…pt=glo2nld

Maar ik heb net mijn stuur opengemaakt en daar zit geen kabel in voor de volume toetsen. Zo'n kabel zal vast te krijgen zijn, maar is het te doen om dat in te bouwen voor iemand met beneden gemiddelde ervaring, maar wel het vermogen om dingen los te schroeven en een beetje logisch na te denken?

Met vriendelijke groeten,
Vesar
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 05.02.2023 - 17:32  ·  #2
Dat denk ik wel. Je hebt enkel een kabel nodig 'van links naar rechts', je prikt de kabel erbij in de knoppen van de cruisecontrol, dan naar de audio knoppen toe. Wel even voorzichtig, want je speelt dus met de airbag... als die in je gezicht ploft, zullen we hier waarschijnlijk nooit meer een bericht van je lezen ;)
Even het frame losmaken van de airbag maakt het wel iets veiliger.

Voor 8,20 lach je je toch de ballen uit de broek als dit gaat werken...
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 05.02.2023 - 17:33  ·  #3
Nog één 'maar' trouwens; Volvo zegt dat je de stuurwielbediening knoppen moet activeren met de originele radio. Ik weet niet in hoeverre dat waar is, maar daar zou je dus nog tegenaan kunnen lopen.
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 05.02.2023 - 17:34  ·  #4
Ik ben ook bezig met het inbouwen van stuurbediening voor een aftermarket radio. Wil je laten weten of die canbus decoder van Aliexpress werkt?
Vesar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 05.02.2023 - 17:44  ·  #5
Dank voor jullie reacties! Goed om te horen dat wel te proberen is en dat ga ik ook doen. Ik heb die kabel besteld en ga het uitproberen.

Dank ook voor de waarschuwing over die airbag. Zalig zijn de onwetenden; ik heb hem vanmiddag gewoon losgeschroefd en ik kan hier nog schrijven. Blijkbaar heb ik geluk gehad.

Zo'n kabeltje van 'links naar rechts', hoe kom ik daaraan? Moet ik daarvoor naar een sloop of is dat te bestellen en zo ja, met welke gegevens kan ik dat zoeken?

Ik laat weten of het gelukt is!
Vesar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 05.02.2023 - 17:45  ·  #6
Quote door Doeke Dobma

Nog één 'maar' trouwens; Volvo zegt dat je de stuurwielbediening knoppen moet activeren met de originele radio. Ik weet niet in hoeverre dat waar is, maar daar zou je dus nog tegenaan kunnen lopen.


Goed om te weten. Mocht het toch niet lukken dan weet ik wat ik nog kan proberen. Dank.
Vesar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 05.02.2023 - 17:53  ·  #7
Quote door FlorianBos

Ik ben ook bezig met het inbouwen van stuurbediening voor een aftermarket radio. Wil je laten weten of die canbus decoder van Aliexpress werkt?


Ja, dat zal ik zeker doen! Eerst even afwachten tot het spul er is. Dan duurt wel even.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 05.02.2023 - 18:07  ·  #8
Quote door Vesar

Zo'n kabeltje van 'links naar rechts', hoe kom ik daaraan? Moet ik daarvoor naar een sloop of is dat te bestellen en zo ja, met welke gegevens kan ik dat zoeken?


Ik zou hem inderdaad van de sloop halen. Nieuw kan ook natuurlijk, mits nog leverbaar, maar Volvo kennende zal dat niet de voordeligste oplossing zijn ;)
Vesar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 05.02.2023 - 18:20  ·  #9
Quote door Doeke Dobma

Quote door Vesar

Zo'n kabeltje van 'links naar rechts', hoe kom ik daaraan? Moet ik daarvoor naar een sloop of is dat te bestellen en zo ja, met welke gegevens kan ik dat zoeken?


Ik zou hem inderdaad van de sloop halen. Nieuw kan ook natuurlijk, mits nog leverbaar, maar Volvo kennende zal dat niet de voordeligste oplossing zijn ;)


Doe ik dat! Dank je.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 05.02.2023 - 18:28  ·  #10
Quote door Doeke Dobma
Nog één 'maar' trouwens; Volvo zegt dat je de stuurwielbediening knoppen moet activeren met de originele radio. Ik weet niet in hoeverre dat waar is, maar daar zou je dus nog tegenaan kunnen lopen.


Had ik bij mijn 2003 S60 geen last van.
Volvo dealer zei 'alle NL geleverde auto's zijn voorbereid voor stuur bediening'. Ja ja, behalve de mijne dus, geen kabeltje.
Op de sloop een kabel gevonden, zo mee gekregen, en werkte direct. Geen software voor geladen, maar misschien bedoelden ze dat wel met voorbereid.

Kabeltje inbouwen is niet zo lastig. Stuur open maken (even video van opzoeken), claxonbracket los schroeven en kabel in de kabelgoot leggen. Die kabel prik je in de cruise control en radiobediening, gewoon een onderlinge verbinding.

Er is trouwens verschil in aansluiting op de knopjes van MY01-04 en MY05-09, dus de kabel ook.
Vesar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 05.02.2023 - 18:49  ·  #11
Quote door Jeroen

Quote door Doeke Dobma
Nog één 'maar' trouwens; Volvo zegt dat je de stuurwielbediening knoppen moet activeren met de originele radio. Ik weet niet in hoeverre dat waar is, maar daar zou je dus nog tegenaan kunnen lopen.


Had ik bij mijn 2003 S60 geen last van.
Volvo dealer zei 'alle NL geleverde auto's zijn voorbereid voor stuur bediening'. Ja ja, behalve de mijne dus, geen kabeltje.
Op de sloop een kabel gevonden, zo mee gekregen, en werkte direct. Geen software voor geladen, maar misschien bedoelden ze dat wel met voorbereid.

Kabeltje inbouwen is niet zo lastig. Stuur open maken (even video van opzoeken), claxonbracket los schroeven en kabel in de kabelgoot leggen. Die kabel prik je in de cruise control en radiobediening, gewoon een onderlinge verbinding.

Er is trouwens verschil in aansluiting op de knopjes van MY01-04 en MY05-09, dus de kabel ook.


Dank je. Dat filmpje heb ik inmiddels gezien, maar die tip over de kabelgoot kende ik niet. Vrijdag moet mijn auto voor een beurt naar een Volvo garage. Ik zal kijken of ik daar in de achtertuin één uit een auto kan slopen.
Bergman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 34
Berichten: 110
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 05.02.2023 - 22:05  ·  #12
Ah goed topic dit, ik zit met exact hetzelfde. Dus ga misschien ook wel even bestellen.
Heb je de kaben en canbus box besteld @Vesar ?
Vesar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 06.02.2023 - 07:49  ·  #13
Quote door Bergman

Ah goed topic dit, ik zit met exact hetzelfde. Dus ga misschien ook wel even bestellen.
Heb je de kaben en canbus box besteld @Vesar ?


Ik heb het besteld. De spullen komen aan het eind van de maand en dan ga ik los. Mocht ik tegen het eind van de maand nog niets van me hebben laten horen, schroom niet om me te mailen op Q@osisoft.nl

De eerlijk gebied me om te zeggen dat ik niet veel op dit forum zit en eigenlijk alleen als ik een vraag heb. Dat komt niet omdat ik een type ben dat alleen maar wil 'nemen' en niet wil 'geven', maar het komt doordat ik te weinig verstand heb van auto's waardoor ik niet denk dat ik iemand iets te 'geven' heb. Dus duurt het te lang; mail me om me erop te wijzen dat ik op dit forum nog een belofte heb na te komen.
Vesar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 13.02.2023 - 22:05  ·  #14
Echt eenvoudig is het niet. De canbusdecoder komt met een kabelharnas, maar het verbaast me dat Key1 en Key2 losse draden zijn die nergens in de decoder gaan. De twee kabels die wel in de decoder (en daarna in de radio gaan) zijn 'Reverse' (die ik altijd gebruikte voor het activeren van de achteruitrijcamera en de 'ILL'. Voorzover ik het begreep heeft dat iets met het licht te maken. Mijn idee was juist dat die Key1 of Key 2 nou net het punt waren voor de stuurwielbediening. Daarnaast zie ik dat de knoppen aan het stuur niet oplichten, zoals die van de cruiscontrol dat wel doen. Of het lampje is stuk; of dat die knoppenboel; of de kabel.

Weet iemand raad?
Vesar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Stuurbediening inbouwen voor aftermarket radio

 · 
Posted: 14.02.2023 - 18:54  ·  #15
Vanmiddag weer bezig geweest en het is nog niet gelukt. Ik heb de kabels van het stuur losgemaakt en opnieuw vastgezet. Nu branden ze wel dus dat probleem is opgelost.

Daarnaast heb ik gezien dat van de CANBUS twee kabels naar de radio gaan. De REVERSE en ILL. Ik heb deze alle twee om de beurt aangesloten op Key 1. Dat leverde verder weinig op. De andere kabels zijn de ACC, GND en Powerant. Die zullen het signaal wel niet door moet geven.

Ik ga straks eerst eens langs de Volvo dealer voor de software zoals Doeke aangaf zou dat een punt kunnen zijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0