Stuurbekrachtiging zoemt

alleen na een eindje rijden, bijvoorbeeld op rotonde onderaan afrit

 
 
 
 
 
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Stuurbekrachtiging zoemt

 · 
Posted: 12.05.2013 - 22:07  ·  #1
Ik hoor geregeld na een eindje rijden, dus bij warme motor een zoemend geluid bij 't sturen, dat oploopt met het toerental. Vage opmerking, realiseer ik me, maar bijvoorbeeld op een rotonde onderaan een afrit zoemt volgens mij de stuurinrichting. Voel verder niks aan het stuur, geen haperingen of zwaarder sturen.

Iemand een suggestie? Bekend verschijnsel?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging zoemt

 · 
Posted: 12.05.2013 - 23:10  ·  #2
Iets geluid maakt een stuurpomp altijd wel. Maar zit er bij jou geen lucht in het systeem? En staat je stuurolie maximaal? Anders ff de dop van je stuurolie-potje af en bij stationair lopende motor maximaal naar rechts sturen. 5 seconden wachten en dan helemaal naar links insturen. Het stuur telkens tegen de aanslag aan drukken. Doe dit een paar keer en hij is sowieso ontlucht! ;)
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging zoemt

 · 
Posted: 12.05.2013 - 23:15  ·  #3
Meestal is dit een kwestie van flushen. Dit kun je zelf. Neem de retourleiding los en hang deze in een colafles oid, liefst mbv een doorzichtige slang als verlengstuk. Start de motor. De fles begint zich te vullen. Vul tegelijk het reservoir aan met schone stuurbekrachtigingsvloeistof. Laat ook iemand het stuur een paar keer van links naar rechts draaien en v.v. Wanneer de olie die door de doorzichtige slang stroomt mooi groen wordt, is het karweitje weer gedaan.

PS Het van links naar rechts draaien is niet goed voor de banden. Je kunt hem op de krik zetten, maar je zou ook onder beide wielen een vuilniszak kunnen leggen.
PS2 Het kan natuurlijk ook dat er gewoon te weinig vloeistof in het reservoir zit, maar dat heb vast al gecontroleerd.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging zoemt

 · 
Posted: 12.05.2013 - 23:23  ·  #4
Geld dit ook voor als je stuurbekrachtiging een iets fluitend geluid maakt Maurits? Dit heb ik nog al eens! ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0