stuurbekrachtigingvloeistof v70 classic

 
 
 
 
 
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 70
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

stuurbekrachtigingvloeistof v70 classic

 · 
Posted: 10.11.2017 - 15:04  ·  #1
dag beste mensen,

v70 1999 10v 144pk lpg-g3
Ik lees en hoor vaak over een stuurhuisflush.
is dit nou periodiek nodig, moet de olie periodiek vervangen worden en zo ja hoe vaak.

ik heb de auto nu 5 jaar en nooit bijgevuld volgens mij, de olie is nu nog helder en schoon.
paar jaar geleden toch maar eens bij de dealer een fles powersteeringolie gekocht voor het geval
dat ik het nodig zou hebben, de groene olie moest dat zijn volgens de dealer.

maar dus nooit gebruikt.
alles werkt goed volgens mij.
is een oliewissel net als bij bv het carter dus periodiek nodig, is mijn vraag.

dankjewel
gerard v z
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: stuurbekrachtigingvloeistof v70 classic

 · 
Posted: 10.11.2017 - 18:04  ·  #2
kwaad kan het nooit, De olie neemt natuurlijk vuildeeltjes op en verouderd wat. Omdat hij nooit erg zwaar belast wordt zal de veroudering meevallen maar het kan geen kwaad om periodiek te wisselen. Ik doe het zelf vrij gemakkelijk zonder slangen los te maken, haal het reservoir leeg met een grote injectiespuit (klismaspuit oid) en vul dit bij met nieuwe olie. Hiermee vervang je ca. 70% van de olie in een keer. Geen echte flush dus maar wel een flinke verversing. Toen ik mijn XC kocht zat de olie vol met flakes en was vervuild, nu na twee keer vervangen en ca. 4000 km. verder is de olie gewoon schoon en groen.

Ik merkte bij mij wel dat de auto in een scherpe bocht naar links wat raar stuurde, dat was verholpen na de spoeling.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: stuurbekrachtigingvloeistof v70 classic

 · 
Posted: 10.11.2017 - 22:17  ·  #3
De procedure staat op t forum beschreven, dit is hoe ik het gedaan heb; motor aan, stuur helemaal naar links, olie uit het reservoir zuigen met een grote spuit, weer afvullen met verse olie, dan stuur naar echts draaien, en weer oude olie er uit en nieuwe er in. In twee etappes van elk een ½ liter is het weer vers, en als je twijfelt kun je het met 2 liter doen, dan ben je zeker dat alle oude olie er uit is.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: stuurbekrachtigingvloeistof v70 classic

 · 
Posted: 10.11.2017 - 22:20  ·  #4
Dat gaat inderdaar perfect walter! Zo ongv doe ik het ook.
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 70
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: stuurbekrachtigingvloeistof v70 classic

 · 
Posted: 11.11.2017 - 02:59  ·  #5
bedankt
dat klinkt inderdaad erg eenvoudig, maar heb je dan 3 liter van die dure groene volvo-vloeistof nodig?
ik neem aan dat je eerste 2 flessen alleen maar gebruikt om de boel te spoelen als het ware.
die eerste 2 flessen die je er weer uit spoelt kan dan naar het chemisch afval ?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3188
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: stuurbekrachtigingvloeistof v70 classic

 · 
Posted: 11.11.2017 - 08:30  ·  #6
Je kunt eerst spoelen met 1 liter en dan na een week of zo nog een keer. Dat lijkt mij wel genoeg. Ik doe het binnenkort ook weer want de olie is nu behoorlijk zwart aan het worden. Vorig jaar maar 1 keer gespoeld wat blijkbaar niet genoeg was.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: stuurbekrachtigingvloeistof v70 classic

 · 
Posted: 11.11.2017 - 10:38  ·  #7
Er zit ongeveer 1 liter in, ik heb het met 1 liter gedaan. Meer olie gebruiken zal beter zijn maar of het echt nodig is vraag ik me af.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0