Stuurhuis

Casper_vdb
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 26
Subject:

Stuurhuis

· 
Posted: 28.09.2025 - 19:25  ·  #1
Goedenavond allen,

Ik rij sinds anderhalf jaar een prachtige S60 2.5t uit 2009. Het is elke dag een genot om er in te rijden en heb er een half jaar geleden Eudora velgen op gezet. Echter sinds de aanschaf (feb. 2024) heb ik dat de auto in lange bochten tegen stuurt of kleine "correcties" maakt.

Nu dacht ik te hebben gelezen dat van de facelift modellen de stuurhuizen vaak intern lek gaan. Toen ik de olie ging vervangen was deze ook pik zwart, inmiddels heb ik hem nog een keer vervangen en blijft het netjes groen.

Mocht ik het stuurhuis gaan vervangen, heeft iemand ervaring met dit stuurhuis en wat zijn goede dingen om gelijk mee te vervangen aangezien ik het subframe moet laten zakken?

Groetjes Casper
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

Re: Stuurhuis

· 
Posted: 28.09.2025 - 19:39  ·  #2
Beter je eigen laten reviseren, bij voorkeur geen ruilsysteem.

Maar mijn ervaring met dit stuurhuis is dat als je eenmaal de olie een of twee keer goed vervangen hebt, dan wordt het tegensturen steeds minder. Dit kan wel een jaar duren, in mijn ervaring.
Ik heb het laatst weer vervangen (zelf gespoeld), waarna het laatste beetje verdwenen is. Althans ik merk het niet meer.

Er wordt vaak verkeerde hydrauliek olie in gegooid, hier kan het systeem slecht tegen. Wie weet ben je op tijd en herstelt je systeem ook in de loop van de tijd.

Ik heb ooit ook een revisie overwogen en kreeg daar een offerte voor van net onder de 1000 eu voor alles inclusief uitlijning.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 28.09.2025 - 19:40  ·  #3
Als je het subframe laat zakken..
- nieuwe bouten , zijn rek bouten en kunnen dan breken bij het gebruik.

- je zou je sufframe rubbers kunnen vervangen.

- eventueel een nieuwe torsiestaaf met rubbers (als je voor origineel gaat)

Haal je zelf je stuurhuis er onder uit ?
Persoonlijk zou ik geen ruilhuis willen maar mijn eigen huis laten reviseren.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 28.09.2025 - 19:44  ·  #4
@koen, das op zich niet duur.

Je eigen huis revisie kost 650 ( op de balie in Waddinxveen) en dan eronder weg en er weer in zetten, iets van 500. ( ex uitlijnen )

Veel garages zijn er niet happig op, en willen alleen werken met een ruilhuis. Simpelweg omdat ze anders de brug te lang bezet hebben + dat ze dan op dat ruilhuis ook nog een flinke marge gooien.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 28.09.2025 - 22:00  ·  #5
Met dit specifieke stuurhuis is vast niet veel ervaring te vinden. Maar R&D eigen merk, dat zal wel ProPartsSweden zijn, en daar is dan wel weer genoeg over te lezen. En dat was over het algemeen niet heel positief maar het kan inmiddels verbeterd zijn.

Ik zou ook voor revisie gaan, of origineel uit een demontage auto.
Marcel@V70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 18:36  ·  #6
Ik heb in Duitsland mijn oude stuurhuis ingerolen voor een gereviseerde en met deze al 100.000km afgelegd. Zou moeten kijkenn bij wie dat was, als je dat wil?
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 19:28  ·  #7
Lijkt me zeker nuttig om dat hier te delen!
Selected quotes for multi-quoting:   0