Stuurhuis vervangen

V70 2001

 
 
 
 
 
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Stuurhuis vervangen

 · 
Posted: 01.03.2024 - 22:16  ·  #1
De titel zegt het al, ik sta op het punt om het stuurhuis te vervangen voor mijn 2001 V70. Ik had een (SMI) stuurhuis op de kop getikt en die heb ik laten reviseren.

Ik heb ook nieuwe binnenste en buitenste stuurstangen gekocht en uiteraard ook nieuwe stofhoezen. Op youtube al diverse video's gezien. Het wisselen moet allemaal wel gaan lukken. Auto omhoog zetten, motor steun om de motor van boven vast te houden, wielen er af, onder de auto de steun van de uitlaat er af, motor steunen los, kleine dingen los maken, subframe omlaag en dan kan het stuurhuis er onderuit. Monteren in omgekeerde volgorde. Zo is het dan grof weg uitgelegd.

Ik heb nog wel een vraag. Zoals je op de foto ziet zit er aan een kant een flinke dot vet op de stuur as. Moet dat er af? Of moet er meer op? En aan de andere kant ook? Ik heb wel gezien dat je een klein beetje vet (aandrijfas vet?) op het beweegbare gedeelte van de binnenste stuurstang moet smeren.

Ik lees graag jullie reacties





GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Stuurhuis vervangen

 · 
Posted: 01.03.2024 - 22:59  ·  #2
Deze delen gaan er in en uit de behuizing bij het sturen. Dat smeert t meeste vet dr af. Beide kanten mag wat vet op zitten en aan de kant van de tandheugel het meeste op de tanden. check ook vooral je kruiskoppeling die de verbinding naar je stuurstang maakt. check deze goed op speling en even lekker smeren ook. is ie niet goed is ie nu makkelijk te vervangen. Over makkelijk gesproken heel makkelijk is t niet allemaal. Zeker de eerste keer. ik zou als t mogelijk is echt een brug zoeken..
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Stuurhuis vervangen

 · 
Posted: 05.03.2024 - 21:15  ·  #3
Ik heb een ruime garage, en redelijk wat sleutel ervaring. Het subframe heb ik er al wel eens onderuit gehad. Ik denk dat als je dat al eens gedaan hebt, dat dat wel helpt. Maar dat vet kan dus blijven zitten? Gewoon de stofhoes er overheen monteren en dan is het goed?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Stuurhuis vervangen

 · 
Posted: 05.03.2024 - 22:58  ·  #4
yep zit vaak veel vet onder stofhoes
 
Selected quotes for multi-quoting:   0