Stuurkogel rechts afkeur APK, wat precies vervangen?

R-P
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Stuurkogel rechts afkeur APK, wat precies vervangen?

· 
Posted: 17.02.2020 - 12:21  ·  #1
V70 net afgekeurd op speling stuurkogel. Nu zit ik in Vida te kijken en moet ik volgens mij de stuurstang (30761718 ZF ball joint kit right) vervangen. Maar waar de pen van deze stuurstang in valt staat niet op het bewuste Vida plaatje. Dus is de speling wel daar in of juist waar deze pen in valt?

Thanks!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Re: Stuurkogel rechts afkeur APK, wat precies vervangen?

· 
Posted: 17.02.2020 - 13:13  ·  #2
Er zijn 2 onderdelen, waarvan de benaming nog wel eens door elkaar wordt gebruikt. Op het uiteinde heb je het stuurkogel (spoorstangeind) dat is het deel dat je omcirkeld hebt. Deze zit vast in de spoorstang. Dat is het gedeelte onder de harmonicahoes. De spoorstang zit vast aan het stuurhuis.

Als er wordt gesproken over de stuurkogel gaat het volgens mij om alleen het laatste deel, dus niet de spoorstang. Je kan deze los vervangen, bijvoorbeeld van Febi of Lemforder. Kijk wel goed welk stuurhuis je hebt, rond 2004 zei Volvo overgestapt van SMI naar ZF. De onderdelen sites hebben dat ook wel eens fout.

Vergeet niet uit te lijnen na afloop, en doe meteen de andere kant ook als je toch bezig bent.....

Hier nog een video van hoe alles eruit zit.

https://youtu.be/Cipun0QWwas
R-P
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.02.2020 - 16:00  ·  #3
Dank je.
Nu snap ik denk ik ook wat beter dat de keurder het over de stuurkogel had en online er vaak over spoorstang gesproken wordt (terwijl het spoorstang-EIND dan meestal bedoeld wordt).

Vida geeft op basis van mijn VIN aan dat het de ZF versie is.

Ik dacht dat de bout van dit spoorstandeind misschien nog in een rubberen huls zou vallen oid. Vandaar mijn vraag, maar volgens mij is het domweg een gat in metaal waar je hem door heen steekt.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 18.02.2020 - 08:19  ·  #4
Ik kan je aanraden om voor Lemforder te gaan. Ik heb Febi's gehad: die roesten snel (en daar houd ik niet zo van).

Let er even op dat je voor montage een behoorlijke steeksleutel nodig hebt (die zitten in sommige sets niet).
Musicus
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 18.02.2020 - 09:44  ·  #5
Quote door JJM

I
Let er even op dat je voor montage een behoorlijke steeksleutel nodig hebt (die zitten in sommige sets niet).

Nu heb je het over de spoorstang. Voor het vervangen van het spoorstangeind (stuurkogel) heb je geen grote sleutel nodig.
Tot zover de verwarring....
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 18.02.2020 - 23:41  ·  #6
mocht t toch de spoorstang hebben die moet los met een smalle sleutel 34. wordt ook verkocht als balhoofdsleutel. Nog neter maar duurder: https://www.vidaxl.nl/e/871847…et-8-delig
R-P
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 20.02.2020 - 00:32  ·  #7
Zwager heeft een ding om het axiaal lager vast te zetten.

En da's maar goed ook. Met sleutel 13 kun je dat axiaal lager vasthouden terwijl je het spoorstang-eind en/of de borgmoer losdraait. Maar ondanks een toch goede kwaliteit steeksleutel (Hazet), week deze te veel zodat de zeskant die tussen het schroefdraad en het kogelgewricht zit, steeds ronder werd.

Met moeite de hoes van dit axiaal lager zo ver aan de kant geduwd (kon er niet af want spoorstang-eind zat er nog op...) dat ik met waterpomp tang het ding (makkelijk) los kon draaien.

Toen borgmoer in de bankschroef gezet en het spoorstang-eind eraf kunnen draaien (met steeksleutel). Deze borgmoer was al een slag los, maar bij nader inzien denk ik dat deze zo vastgerot zat dat deze het schroefdraad een stukje UIT het spoorstang-eind heeft gedraaid. Toen borgmoet ingeslepen, net niet helemaal door, en toen draaide hij er makkelijk af. Nieuwe borgmoet een paar keer over het schroefdraad geragt en alles weer teruggebouwd (hergebruikte axiaal lager, nieuw spoorstang-eind van R&D, snelste verzender die ik zo snel kon vinden, merk onbekend).
Vandaag (ok, het is na 12, dus gisteren) terug om APK te krijgen: blijkt fuseekogel ook veel te veel speling te hebben...

Grrrr...

Hadden ze niet gevoeld door speling van de spoorstang-eind. Kan ik me iets bij voorstellen, maar ik was niet blij.
Rondgebeld, blijkt dat er twee versies zijn, dus men had VIN nodig voor het uitzoeken van de juiste. Ze hebben zelfs nog op site van Volvo gekeken om zeker de goede te hebben.
En thuis bleek uiteraard dat ik de foute had (14mm as met een platte moer en ik moest hebben de 12mm as met een moer met conisch oppervlak).

Weer rondgebeld en de juiste was op voorraad bij andere vestiging van de zaak waar de 14mm vandaan kwam. Dus weer 2 uur kwijt, maar nu eindelijk de juiste fusee-kogel. Twee uur later zat ie er in. Wederom onmogelijk om draagarm (?) naar beneden te buigen om het schroefdraad-eind van de fusee er in te krijgen. Kan ik me nog pissig over maken dat op internet op fimpjes deze draagarm zo laag bungelt dat hij ONDER de fusee hangt terwijl ik met officiële buig-ijzers en inmiddels alweer ingescheurde rubbers in de draagarm hem nog steeds niet laag genoeg kan krijgen... dus moest het 'wiel' (remschijf, lager, hoop ijzer) weer losgeschroefd worden van de veerpoot.

Weer terug naar APK station en goedgekeurd (zonder nog een keer de brug op te hoeven). Er naar toe nog even de kapjes van de lampen gelaten want opeens zitten de lampen vol water... Dat gaan we binnenkort wel aanpakken.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 20.02.2020 - 18:20  ·  #8
Zo te lezen een best gevecht.
Maar goed, je hebt gewonnen.👍🏻
R-P
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 02.03.2020 - 23:16  ·  #9
Was nog vergeten te melden dat ik in een andere posting van mezelf zag staan dat ik al fusee kogels in huis had. En inderdaad, gewoon twee CORRECTE gloednieuwe Lemförder fusee kogels in de kast liggen... (Zit nu een ABS fusee op/in, is volgens mijn zwager ook geen slecht spul).

Chemo-brain is a bitch.
yes996
Subject:

· 
Posted: 03.03.2020 - 10:00  ·  #10
Quote door GRUNNS60

mocht t toch de spoorstang hebben die moet los met een smalle sleutel 34. wordt ook verkocht als balhoofdsleutel. Nog neter maar duurder: https://www.vidaxl.nl/e/871847…et-8-delig

HBM heeft ze ook voor niet te veel geld.
yes996
Subject:

· 
Posted: 03.03.2020 - 10:04  ·  #11
Quote door yes996

Quote door GRUNNS60

HBM heeft ze ook voor niet te veel geld.

Nu voor 20 euro lees ik net.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 03.03.2020 - 16:48  ·  #12
helaas de 34 24,99 maar das nog steeds een mooie prijs

Toch maar even gekocht hebbedingetjes
R-P
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 03.03.2020 - 23:36  ·  #13
Zwager had er eentje met 3 kogels die op allerlei maten past en zichzelf vastzet. Verschoot even een tandje toen we met momentsleutel op juiste aantal Nm wilden zetten, was wel even schrikken. Maar uiteindelijk werkte het prima.

Ook 20 of 25 euro bij HBM... Of bedoelden jullie die?

Selected quotes for multi-quoting:   0