Stuurwiel vervangen v70 2008

willem
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Stuurwiel vervangen v70 2008

· 
Posted: 05.04.2018 - 10:56  ·  #1
Hallo Allen,

Ik heb zojuist een ander stuurwiel besteld en deze wil ik het weekend gaan monteren. Ik moet de de knopjes en en de airbag overzetten. Nu heb ik nog nooit eerder een stuurwiel vervangen. Hebben jullie ook tips en tricks hoe ik dit het beste kan aan gaan vliegen.

Groeten,
Willem
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Stuurwiel vervangen v70 2008

· 
Posted: 05.04.2018 - 12:09  ·  #2
iig even de minpool van de accu losmaken. Verder staan er genoeg filmpjes van op youtube die je door dit proces heen gidsen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.04.2018 - 12:14  ·  #3
Airbag = gevaarlijk indien niet goed behandeld!

In het kort:
- auto open (denk even aan wat niet meer werkt nadat je de accupool loshaalt, bijv. een electrische achterklep indien je daarbij moet, of het raam alvast openzetten als dat handig is
- bij sommige modellen moet je het stuur een kwartslag draaien om bij de bevestigingspunten van de airbag te komen (kan ik je niet vertellen voor jouw auto, moet je zelf bekijken of wellicht kan iemand de VIDA handleiding hier plaatsen)
- contact af, 5 a 10 minuten wachten om alle modules tot rust te laten komen (anders kunnen ze ontregelt raken als je te snel de stroom er afhaalt)
- accu pool los (negatieve pool) en kabel veilig wegleggen zodat die geen sluiting kan maken (bijv. doek erom)
- airbag loshalen (zit ofwel geklikt of met torx schroefjes, bij mijn auto (vorig type) met torx schroefjes) - als het even lukt moet je proberen je gezicht voor de airbag weg te houden voor het geval hij onverhoopt toch afgaat
- stekkertjes los
- stuurwielhoeksensor vastzetten door er een schroefje in te draaien (hangt van model af) / kan evt worden overgeslagen maar die sensor moet niet verdraaien tov je stuur!)
- centrale bout lossen (Volvo schrijft voor om deze te vervangen, zit borgmiddel op en die bout moet FLINK vast gedraaid worden. Bij nieuwere modellen is dit volgens mij een rekbout (moment + aandraaihoek) dus ik denk dat je die inderdaad best vervangt). Je moet een momentsleutel hebben om dit goed te doen, en dat is best wel belangrijk want een los stuurwiel stuurt lastig)
- stuurwiel afnemen, stekkertjes door de opening begeleiden, knopjes overzetten (zitten ws geklikt, even goed kijken, ik ken de details niet) en in omgekeerde volgorde weer aansluiten
willem
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 05.04.2018 - 14:41  ·  #4
Super dank je wel voor de tips.Ik heb ook een fimpje op youtube van volvo sweden gevonden, deze legt het mooi duidelijk uit.

Groeten,
Willem
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 05.04.2018 - 19:44  ·  #5
willem
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 11:21  ·  #6
Ik heb het stuurwiel vervangen. Dit was prima te doen. Het ziet er weer super uit in het interieur.
Ik vond het wel spannend met het demonteren en monteren van de airbag :)

Bedankt voor de reacties en tips.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 18:07  ·  #7
Mooi dat het gelukt is.
Toevallig nog foto’s gemaakt ?
willem
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 25.04.2018 - 21:55  ·  #8
Nee helaas heb ik geen foto`s gemaakt. Maar als je het filmpje op volvo zweden kijkt is dat gedetaileerder als dat ik zou kunnen fotograferen.

Selected quotes for multi-quoting:   0