Airbag = gevaarlijk indien niet goed behandeld!
In het kort:
- auto open (denk even aan wat niet meer werkt nadat je de accupool loshaalt, bijv. een electrische achterklep indien je daarbij moet, of het raam alvast openzetten als dat handig is
- bij sommige modellen moet je het stuur een kwartslag draaien om bij de bevestigingspunten van de airbag te komen (kan ik je niet vertellen voor jouw auto, moet je zelf bekijken of wellicht kan iemand de VIDA handleiding hier plaatsen)
- contact af, 5 a 10 minuten wachten om alle modules tot rust te laten komen (anders kunnen ze ontregelt raken als je te snel de stroom er afhaalt)
- accu pool los (negatieve pool) en kabel veilig wegleggen zodat die geen sluiting kan maken (bijv. doek erom)
- airbag loshalen (zit ofwel geklikt of met torx schroefjes, bij mijn auto (vorig type) met torx schroefjes) - als het even lukt moet je proberen je gezicht voor de airbag weg te houden voor het geval hij onverhoopt toch afgaat
- stekkertjes los
- stuurwielhoeksensor vastzetten door er een schroefje in te draaien (hangt van model af) / kan evt worden overgeslagen maar die sensor moet niet verdraaien tov je stuur!)
- centrale bout lossen (Volvo schrijft voor om deze te vervangen, zit borgmiddel op en die bout moet FLINK vast gedraaid worden. Bij nieuwere modellen is dit volgens mij een rekbout (moment + aandraaihoek) dus ik denk dat je die inderdaad best vervangt). Je moet een momentsleutel hebben om dit goed te doen, en dat is best wel belangrijk want een los stuurwiel stuurt lastig)
- stuurwiel afnemen, stekkertjes door de opening begeleiden, knopjes overzetten (zitten ws geklikt, even goed kijken, ik ken de details niet) en in omgekeerde volgorde weer aansluiten